יצירתיות- = כשפת אם

התחרות בשוק העבודה קשה ותחומי עיסוק יצירתיים דורשים הפגנת יכולות כבר בשלב קורות החיים. הנה כמה דוגמאות למבקשי עבודה שהוכיחו כישרון מיוחד (לפחות בשלב החיפוש)

צחוק פרוע

נאי פרי, קומיקסאי וגרפיקאי, פרסם קומיקס שמציג את כישוריו וגם את אישיותו הפרועה. בין השאר, הוא מניף שם תינוק, מספר שהוא אוהב לאייר נשים עם פטמות ענקיות ומזהיר ש"כל התקשורת שלנו תהיה רק באינטרנט".

פרי, השגת עבודה?

"מה פתאום. אבל מי יודע".

קחו אותי שרון

שחקנית שרון דנון עזבה את הקאמרי אחרי שבע שנים וחיפשה עבודה חדשה. היא פרסמה תמונה של עצמה אוחזת בפיה בשלט שעליו שמה וכישוריה: "מכירה צ'כוב, מכירה שייקספיר, מכירה את משה אבגי, טובה בקומדיות וגם בוכה הרבה".

"קיבלתי הצעות בהחלט מעניינות בעקבות הפוסט", מספרת דנון. "מצאתי דרך המודעה שתי עבודות, אחת מהן הייתה צילום פרסומת אינטרנטית בתשלום והשנייה היתה החלפה של שחקנית בהצגת ילדים".

בעקבות ההצלחה, היא מספרת, "הבנתי את הכוח העצום שיש לרשת, ואת התמיכה של החברים הווירטואליים והמציאותיים הנפלאים שלי ולקחתי את זה צעד נוסף". דנון החליטה לפנות לעזרת מימון-הקהל, והיא מגייסת 12 אלף שקל כדי להפיק את הסרט "עקומה מעל גיל שלושים".

נערה עובדת

ארט דירקטורית אליזרין "זרובבלה" ויסברג פרסמה אינפוגרפיקה על עצמה, שבה קראה למייקל רות', יו"ר ומנכ"ל קבוצת הפרסום ויחסי הציבור IPG, להשקיע בלימודיה ולקבל בתמורה עובדת מוכשרת. הפנייה המקורית עבדה, וחודש אחר כך ויסברג קיבלה עבודה באחד מחברות הפרסום של הקבוצה בניו יורק.

דנה בלום אוהבת ככה

כל פעם שנכנסים אליו, אתר "למה דנה" (lamadana.co.il) מציג אחת מ-30 סיבות להעסיק את דנה בלום, כמו "דנה בלום תמיד תיתן לך חיוך מנומס כשתוסיף לשמה מילה אידיוטית שמתחרזת עם דנה" ו"דנה בלום לא צריכה שתסדר לה חנייה בבניין, היא פשוט חונה ממש טוב במקומות קטנים". בתחתית העמוד יש לינקים לעבודות שלה ופרטי יצירת קשר. האתר מבוסס על אתר בשם "ברק אובמה הוא האופניים החדשים שלך" (barackobamaisyournewbicycle.com), שהוקם ב-2008 ומציג משפטים חיוביים על נשיא ארה"ב.

בלום פתחה את האתר בתחילת השנה, אחרי שעזבה את משרתה כקופירייטרית במקאן דיגיטל ויצאה לדרך עצמאית. "הרגשתי שלא מספיק אנשים יודעים שיש שחקנית חדשה בשוק, ואני גם לא יודעת למי לפנות כי יש המון משרדים, אז החלטתי שהעבודה תגיע אלי. עשיתי קמפיין לעצמי כתצוגת תכלית", היא אומרת.

זה עבד?

"לאתר היו אלפי כניסות תוך יומיים, זימנו אותי לעבוד ברוב המשרדים הגדולים בעקבותיו ועד היום לקוחות חדשים פונים אליי דרכו".

משחק החיים

עצב הווב דניאל שטרנליכט בנה את קורות החיים שלו כמשחק מחשב (danielsternlicht.com), שהמעסיקים הפוטנציאליים יכולים לקחת את השחקן לטיול בו ולמצוא פרטים על שטרנליכט ועל עבודותיו. "פרסמתי את הפורטפוליו לפני פחות משנה וקיבלתי בעקבותיו אחלה חשיפה בסמאשינג מגזין ובעוד מקומות", הוא מספר. "כמובן שזה גם הוביל להמון הצעות עבודה. קיבלתי הרבה פניות למשרות מעניינות, אבל לא לקחתי. עבודות פרילאנס לקחתי".

חדש תחת השמש

יכל שמש יצרה אינפוגרפיקה ארוכה נגללת, דמוית סיכומי הרשת השנתיים של הקומיקס The Oatmeal, שבה הציגה את עצמה, את כישוריה וחלקים מהפורטפוליו שלה, אבל אחר כך שינתה כיוון: "אני מחפשת לקוחות, עכשיו אני יותר בעניין של עיצוב אפליקציות לסלולר".

חטף דוח

קופירייטר איציק בלנק פרסם "דו"ח תשאול חשוד בהפרעה לסדר הציבורי". לשאלת השוטר למה הוא משגע אזרחים תמימים, השיב בלנק: "אני צריך קצת עזרה במציאת עבודה אדוני, זה הכל".

האם זה עזר?

"לא אחי, לא יצא מזה הרבה מלבד אמפתיה. התקדם לא בכיוונים שבהם בהכרח חיפשתי, אבל אני כרגע עובד בתחום המחשבים, בתמיכה".

הם הגיעו אליך דרך המודעה?

"ממש לא".

קרן שמש

מעצבת הגרפית ליטל גוראי פרסמה את האיור "מתכון לקיץ המושלם", שמכיל דברים כמו שמש גדולה, גלידה מתוקה וסטודיו תל אביבי. "המון אנשים שיתפו, והרבה תויגו, ככה זה היה להיט בפייסבוק איזה שבוע. גם פרסמתי את זה בקבוצות שונות. יצרו איתי קשר בטלפון במייל ובהודעה בפייס", היא מספרת. גוראי מצאה עבודה במשרד פרסום, אבל הקיץ והשמש ממשיכים להיות הפכפכים.

קלקלת שוק

הגרפיקאי חגי גילר, שמוכר לקוראי "פירמה" מהקומיקס שלו במדור fi, פרסם בפייסבוק קריאה של מחפש עבודה, וצירף אליה רצועת קומיקס עגומה על שוק העבודה.

מצאת עבודה?

"לא, אבל מכמה משרדי פרסום פנו אליי והזמינו אותי לריאיון. מצאתי עבודה בלי קשר".

לייק מייק

יחצן מייק וייצמן פרסם אינפוגרפיקה שבה הציב את קורות חייו על קו-זמן (timeline). "לפחות פעם אחת התקבלתי לעבודה בלי שיהיה למראיין קורות חיים סטנדרטיים. כל כך התלהבו מן הקריאטיביות", הוא מספר. "מקום העבודה הנוכחי, חברת הפרסום twentythree, הגיעו אליי בזכות האינפוגרפיקה".

הקלק עליי

ודי דוניר עומד במרכז האתר שלו (udidu.co.il) ומחכה לפעולה של הגולשים. בהקלקה עליו הוא יתקרב למסך ויציג את עצמו, הקלקה על הלוגו "אודידו קריאייטיב" תציג אותו יושב ועובד ומסביבו תיק העבודות שלו, והקלקה על תיבת הדואר תגרום לו להציג את פרטי ההתקשרות שלו. השיטה הצליחה: "חיפשתי עבודות ולקוחות כעצמאי וקיבלתי מלא, פלוס הצעות למשרות כשכיר".

עזרו לאבא

ונתן דבורין הלך על הפשוט והמרגש: תמונה שלו עם בתו והכיתוב "עזרו לו למצוא עבודה", לצד רשימת עבודות פוטנציאליות שהוא יכול לבצע. "הסטטוס גם עלה לסטטוסים מצייצים בעקבות הבאזז", הוא אומר, אבל זה לא לגמרי עזר לו להשיג עבודה, "למרות שהיו הרבה הצעות, רובן בגננות. מצאתי עבודה חודשיים אחרי כן דרך חברת פייס. כפי שראית, הסטטוס היה נוגע ללב אבל לא ממוקד. אבל כזה אני, יורה לכל הכיוונים ולא תמיד פוגע".

קופי טו גו

יימליין הפייסבוק שימש את הקופירייטר לירן ספקטורובסקי להצגת קורות החיים שלו. בדף הפייסבוק שפתח הוא ציין נקודות ציון בחייו המקצועיים, כמו לימודים, מקומות עבודה ודוגמאות לקמפיינים שיצר. באחד מהם הוא עשה שימוש בתיבת האימייל של פייסבוק כדי לחפש עבודה. הנמענים קיבלו ארבע הודעות מארבעה משתמשים, שתמונות הפרופיל שלהם הרכיבו יחד את תמונתו של ספקטורובסקי.

לאן הלכה כל היצירתיות הזאת?

"האמת שיצאתי מעולם הפרסום כבר לפני כשנתיים והיום אני שוטר".

סחבק מחפש ג'וב

ופיר חוזן פרסם מודעה שנראית במבט ראשון כמו הודעה על חיפוש נעדר. תחת הכותרת "אבדה עבודה" ולצד תמונה שלו הוא כותב ש"הלכה לי לאיבוד עבודה באיזור המרכז. נראתה לאחרונה בתחום התוכן והקריאיטיב". בתחתיתה צירף תלישונים עם האימייל שלו וההוראה "עזרו לסחבק למצוא עבודה".

סחבק, מצאת עבודה?

"לצערי לא מצאתי עבודה בעקבות המודעה, אבל כן פנו אליי כמה וכמה אנשים שמכירים אנשים וכו'. בינתיים החלטתי לא להמשיך לחפש בתחום הזה, אלא לעבור למשהו קצת יותר מסודר ורגוע, ולמען האמת מאז אני עוד מחפש".

סייעו באיתור: קרנית אהרוני בסון, נדבי נוקד, אוהד קצין, נאוה ענבר, מאי בינשטוק, בנימין איילי, זאב ינאי (PRGuru), נועה ליבנה ("נערה עובדת"), ויטה קיירס, דורי בן ישראל (מזבלה)