טבע לא פושעת

חברה שמקבלת החלטות עסקיות בשל לחץ ציבורי תשלם מחיר כבד

התגובה המאופקת של בכירי טבע להתקפות שלוחות הרסן שאותן היא חווה בימים אלה, עלולה להוביל לעליית מדרגה באנטגוניזם הציבורי כלפי המגזר העסקי בכלל וכלפי התעשייה הישראלית בפרט.

לו הייתי דירקטור בחברת טבע הייתי פועל כדי לצמצם באופן הדרגתי את הפעילות בישראל ולהעתיקה למדינות בהן גם קל יותר לעשות עסקים, גם זול יותר לייצר והאווירה הציבורית בהן, בעיקר, אינה של רדיפה בלתי פוסקת של החברות אשר מניעות את גלגלי המשק, יוצרות מאות אלפי מקומות תעסוקה למאות ומשלמות מס בהתאם לחוק.

טבע אינה פושעת ולא גזלה דבר מהמדינה. מדובר בחברה ציונית, ולא פחות חשוב מכך - חברה עסקית מעוררת גאווה שאליה נושאים עיניים אלפי יזמים ישראליים כדוגמה ליזמות ישראלית יוצאת דופן אשר הפכה למצליחה בקנה מידה בלתי מוכר למשק הישראלי.

החלטה של חברה גלובלית, שהתרחבה בקצב מעורר התפעלות שנים רבות, לצמצם את מספר עובדיה במטרה להתייעל ולעמוד בתחרות הגוברת אינה ראויה לגינוי אלא לשבח. חברה עסקית שאינה מקבלת החלטות עסקיות בשל לחץ ציבורי עלולה לשלם מחיר כבד בעתיד.

את מחיר הפגיעה בכושר התחרות העולמי כתוצאה מאי-התייעלות עלולים לשלם רבים, ובהם אלפי העובדים הישירים והעקיפים של החברה. הניסיונות התקשורתיים לצבוע בשחור את אחת מחברות הדגל של התעשייה הישראלית עלולים ליצור גלים רחבים שיקיפו את כלל הפעילות התעשייתית בישראל, אשר הולכת ומצטמצמת בשנים האחרונות.

סיקור לא אובייקטיבי

לצערי, קולם של ראש הממשלה, שר האוצר, שר הכלכלה וראשי המשק נעדר מהדיון הציבורי ובכך למעשה מחזק את האווירה האנטי-תעשייתית והאנטי-עסקית שמתעוררת בעקבות הסיקור הלא אובייקטיבי של הנושא.

התעלמות זו עלולה להוריד לטמיון מיליארדי שקלים שהשקיעה המדינה, מכספי כולנו, במטרה לעודד חברות גלובליות לפעול בישראל. זאת, בשל העובדה שהחלטות השקעה מתקבלות לאחר סקירה של הסביבה העסקית המקומית,

והסביבה העסקית בישראל של 2013 היא של התלהמות מסוכנת נגד חברות תעשייה.

כאמור, חלקה של התעשייה הישראלית במשק הולך ויורד. יש להניח שתהליך זה יימשך ובעוד עשור יאבד המשק הישראלי את מנוע הצמיחה המרכזי שלו, ומרבית הפעילות העסקית תתרכז בענפי המסחר והפיננסים, ללא כל חוט שדרה ייצורי. פעילות כזו אינה יכולה להניע את גלגלי הצמיחה והתעסוקה ובמצב כזה יידרשו מקבלי ההחלטות, בדומה לנעשה כיום באירופה ובארה"ב, לקבל שורה של החלטות קשות ויקרות במטרה להחזיר את התעשייה לישראל.

ליבי נחמץ כשאני חושב על אלי הורביץ ז"ל ומה היה לו, לו היה יודע כיצד פרויקט חייו הפך לשק חבטות ציבורי.

הכותב הינו ראש אכ"א לשעבר, מנכ"ל התאחדות התעשיינים בעבר וכיום פעיל בחברות תעשייתיות ישראליות