הקלה בסנקציות? ארה"ב בוחנת הפשרת נכסים איראניים

גורם בכיר בממשל אובמה אמר לעיתון "ניו-יורק טיימס", שארה"ב שוקלת להפשיר נכסים וכספים איראניים שהוקפאו במסגרת הסנקציות ■ "הצעד יבוא רק אם איראן תרסן את תוכניתה הגרעינית", הוא ציין

על-פי גורם בכיר בממשל אובמה שצוטט בעיתון "ניו-יורק טיימס", ארה"ב שוקלת להפשיר חלק מהנכסים והכספים האיראניים שהוקפאו במסגרת הסנקציות שהוטלו על טהראן, זאת במידה ואיראן תנקוט צעדים משמעותיים לריסון תוכניתה הגרעינית. אם צעד זה אכן יינקט, הוא עומד בניגוד לסיכומים שנעשו עם בכירים ישראלים לפני תחילת המשא-ומתן.

התוכנית, שלפיה ארצות-הברית תפשיר את הנכסים של איראן בחו"ל, יכולה על-פי העיתון למנוע סיכונים פוליטים ודיפלומטים של ביטול הסנקציות, שעליהן הסכימו מספר גדול של מדינות. בנוסף, זה ייתן לנשיא אובמה גמישות להגיב להצעות איראניות במהלך המשא-ומתן ללא הפסקת כלל הסנקציות.

במקביל, יומיים של שיחות השבוע בז'נבה לא הניבו פריצת דרך. עם זאת על-פי פקידים שהיו מעורבים בשיחות, הבכירים האיראנים גילו יותר כנות מאשר במפגשים דיפלומטים קודמים.

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר בתום השיחות כי הוא מקווה שהן יולידו שלב חדש ביחסים, וציין כי הן היו "מועילות ופוריות". דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, התייחס להצעה האיראנית שהועברה לצוותי המו"מ האמריקאיים במהלך השיחות עם המעצמות בז'נבה שהחלו אתמול והגדיר אותה "רצינית ומשמעותית".

"מצאנו את ההצעה האיראנית שהועברה אלינו מאוד רצינית, יעילה ומשמעותית. ההצעה רצינית באופן כזה שלא ראינו קודם לכן", הצהיר קרני. דובר הבית הלבן סירב להרחיב באשר לתוכן ההצעה שהעבירה טהראן לידי המעצמות.

עם זאת, שפך קרני מים קרים על הצהרתו שלו ואמר כי אף אחד מהצדדים אינו מצפה להתקדמות תוך פרק זמן קצר. "לא אנחנו ולא האירנים מצפים לפריצת דרך בן-לילה. מדובר במשא-ומתן סבוך ולא פשוט בכלל. יש עניינים טכניים שמקשים על הגעה להסכמות, וגם ההיסטוריה של חוסר האמון בין המדינות מקשה על המגעים", הדגיש.