הפרקליטות תגביר שימוש ב"ביזיון בימ"ש" נגד עברייני בנייה

בעקבות פסיקת בית המשפט העליון מיולי האחרון, הוחלט בפרקליטות המדינה להעלות הילוך כנגד עבירות על חוקי התכנון והבנייה

פרקליטות המדינה מעלה הילוך כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה: המנהל הנכנס של המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה, ציון אילוז, הנחה את התובעים בהליכים המתנהלים נגד עברייני תכנון ובנייה להגביר את השימוש בפקודת "ביזיון בית המשפט", במקרים שנאשמים אינם מקיימים צווי בית המשפט להפסקת שימוש לא חוקי או להריסה של בנייה לא חוקית. ההנחיה הועברה גם לתובעים בוועדות המקומיות וגם לתובעים מטעם המדינה.

אילוז מציין בהנחיה כי הניסיון מלמד כי להליך פקודת הביזיון יש אפקט משמעותי, בהיותו הליך יעיל ומהיר - ומשכך גם מרתיע.

ההנחיה באה בעקבות פסיקתו של בית המשפט העליון מחודש יולי האחרון, אשר הגדיר את ההליך ככזה ש"יתרונו טמון במהירותו, ואשר בלעדיו קיום הצווים יתעכב בעוד הבנייה הבלתי חוקית מעמיקה אחיזתה בשטח".

פסק הדין התייחס למפעל לעיבוד גרוטאות הפועל כ-14 שנים שלא כדין בקרקע שייעודה חקלאי. שני כתבי אישום שהוגשו בעבר, שהובילו להרשעות, קנסות ומתן צווים, לא הועילו - והשימוש הבלתי חוקי נמשך. לאור זאת הורתה המחלקה לנקוט הליך לפי פקודת ביזיון בית המשפט על מנת לאכוף את צווי ההריסה והפסקת השימוש.

מנגד טענו המשיבים כי המדינה אינה רשאית להשתמש בפקודת הביזיון, שכן מדובר בהליך לא מידתי הפוגע בזכויות נאשמים, ואם ברצונה לאכוף את הצווים, עליה להגיש כתב אישום בגין אי-קיום הצו (במקרה זה, שלישי במספר).

בית המשפט הכיר בחשיבותו של ההליך לפי פקודת הביזיון כהליך יעיל ולכן קבע כי "אין לשלול מהמדינה את השימוש במנגנון האכיפה שמתווה הליך הביזיון". בית המשפט העליון אף מציין כי הפסיקה "מתיישבת עם התפיסה שלפיה יש לעשות שימוש במכלול הכלים המשפטיים לשם ביעור התופעה מעבר לאמצעים הקיימים במישור המשפט הפלילי".

על-פי ההנחיה שנתן אילוז, יש להשתמש בפקודת הביזיון במקרים שבהם לא מתקיים צו בית משפט ולהמשך הפרתו נודעת חומרה מיוחדת כמו מטרד לציבור, לשלומו או לבריאותו. במקרים רבים הפרת הצו מסכלת תכנון עתידי, פוגעת בשלטון החוק במיוחד במקרים שבהם הליך שננקט בעבר בגין אי-קיום הצו, לא גרם לנאשם לקיימו.

עוד הנחה אילוז לנקוט את הליך הביזיון גם נגד "גורם זר", שלא ניתן נגדו הצו המקורי, אך במעשיו הוא מסייע להפרת הצו, כדוגמת שוכרים העושים שימוש בלתי חוקי בנכס, ולא חדלו ממנו גם לאחר שנשלחה אליהם התראה שבה הובא לידיעתם כי הם מסייעים להפרת צו בית המשפט.

מקרים לשימוש בפקודת ביזיון בית המשפט

- אי-קיום צו ולהמשך הפרתו נודעת חומרה מיוחדת כמו מטרד חמור לציבור לשלומו או לבריאותו.

- קיום הצו לא גרם לנאשם לקיימו, או שקיים יסוד סביר להניח שהליך של אי-קיום לא יוביל לביצוע הצו.

- הפרת הצו פוגעת בתכליות התכנון ומסכלת תכנון עתידי.

- הפרת הצו פוגעת בשלטון החוק, במיוחד במקרים שבהם הליך שננקט בעבר בגין אי-קיום הצו לא גרם לנאשם לקיימו, או שקיים יסוד סביר להניח שהליך של אי-קיום לא יוביל לביצוע הצו.