החברות הביטחוניות מוטרדות: "חורף קשה לפנינו"

כמו בישראל - תקציבי הצטיידות ברבות ממדינות העולם מצטמצמים, ועל כל מכרז קופצים רבים ■ גורם בכיר בענף: "התחרות עזה"

האגף ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון (סיב"ט) פרסם בקיץ האחרון מידע על היקף היצוא של החברות הביטחוניות הישראליות: השורה התחתונה הצביעה על שנת 2012 כשנת שיא ביצוא הביטחוני, שהסתכם בכ-7.5 מיליארד דולר. את הביצועים הפנטסטיים, שממצבים את ישראל במקום של כבוד ברשימת מעצמות הנשק בעולם, מובילות החברות הגדולות ובהן אלביט מערכות, רפאל, תעש והתעשייה האווירית. החברות הביטחוניות הקטנות והבינוניות - הראו אשתקד סימני דשדוש מדאיגים: היקף היצוא שלהן לצבאות ולארגוני ביטחון בעולם הסתכם בכ-500 מיליון דולר בלבד, זאת לאחר שב-2011 הן ייצאו בהיקף של 651 מיליון דולר וב-2010 בהיקף של 652 מיליון דולר.

במשרד הביטחון קושרים את הירידה בהיקפי היצוא של החברות הקטנות והבינוניות לדחק הגובר בשוק הביטחוני בעולם: כמו בישראל - תקציבי הצטיידות ברבות ממדינות העולם מצטמצמים, ועל כל מכרז קופצים רבים: "התחרות עזה", אומר ל"גלובס" גורם בכיר בענף: "בתקופה הזאת קשה מאוד לחברות הקטנות והבינוניות להשיג עסקאות".

לפי נתוני סיב"ט, בישראל פועלות כ-600 חברות ביטחוניות שנחשבות קטנות ובינוניות. רבות מהן, מתקיימות בזכות הזמנות של משרד הביטחון ואחרות משמשות כקבלני משנה של החברות הגדולות. הקיצוץ שצפוי בתקציב הביטחון של ישראל לשנת 2014, יכה בכל החברות הביטחוניות - ומאות החברות הקטנות והבינוניות עשויות להיות הראשונות להיפגע: אם סגירת פרויקט גדול לחברה ביטחונית גדולה תהיה אגרוף בבטן, עבור חברה קטנה שמספקת כמה רכיבים קריטיים לאותו פרויקט, מדובר במכת מוות.

כשלמציאות הלחוצה הזאת אין תאריך תפוגה, בסיב"ט מאמינים שהכרטיס היחיד שעשוי להשאיר את החברות האלה במשחק הוא הגברת מעורבותן בשוק העולמי. בימים אלה מתקיימת בוושינגטון תערוכת צבא היבשה, AUSA ונציגי האגף ליצוא ביטחוני מלווים עשר חברות קטנות ובינוניות מישראל שמנסות לקדם אמצעים שיש בהם כדי לענות על הצרכים של לקוחות בעולם. זאת, לצד פתיחת תערוכה קבועה, בישראל, שבה חברות אלה מציגות את מרכולתן לפני משלחות רכש מרחבי העולם.

במשרד הביטחון מעריכים ש"בית התערוכות", שנפתח בשבוע שעבר בצריפין, יהיה מוקד עלייה לרגל של רבות מ-200 המשלחות הביטחוניות שמגיעות מדי שנה לישראל כדי לחפש מערכות נשק: "משלחות שמגיעות לארץ כאורחות של סיב"ט, מעדיפות לבקר בחברות הביטחוניות הגדולות ובלוחות זמנים דחוקים - הן לא יכולות לבוא לכל חברה קטנה או בינונית. המטרה של בית התערוכות היא לרכז לכל משלחת תצוגה של מערכות ואמצעים שלגביהם יש עניין מצד המשלחת וכולם מרוכזים תחת קורת-גג אחת", מספר ל"גלובס" סגן ראש סיב"ט, איתמר גרף.

המשלחות הראשונות שחנכו את בית התערוכות החדש באו מהודו ולפניהן הוצגו פיתוחים ואמצעים של החברות ג'יניוס, בית אל, אינוקון, אורביט ועוד. אחת המשלחות, היא של ארגון FICCI, שמאגד בהודו חברות ביטחוניות פרטיות וממשלתיות. "אנחנו בעד קשרים כאלה, והיה קל לחשוף מספר רב של חברות לחברי המשלחת תחת קורת-גג אחת", אומר גרף: "המטרה שלנו היא להביא לשם מדי שבוע לפחות משלחת אחת ולחשוף כמה שיותר חברות למקסימום שווקים".

בזמן שבכירים במשרד הביטחון מתכתשים עם מקביליהם במשרד האוצר על היקף הקיצוץ בתקציב הביטחון לשנה הבאה - יושבים ראשי החברות הביטחוניות בטריבונה וכוססים ציפורניים: משרד האוצר מסמן לשנת 2014 תקציב ביטחון בהיקף של 51 מיליארד שקל "בלבד", מה שמבחינת מערכת הביטחון לא יאפשר הרבה מאוד מרחב תמרון מבחינת התעצמות והצטיידות.

כוססים ציפורניים

את המחיר ישלמו כולם: "לפנינו חורף קשה", חושש בכיר בחברה ביטחונית גדולה: "כרגע יש מתח ואי ודאות לגבי הבאות".

בכירים בענף לא מוציאים מכלל אפשרות שקיצוץ נרחב בתקציב הביטחון, יוביל לתגובת שרשרת שתוביל לפיטורים של אלפי עובדים. פגיעה כזאת, חוששים בענף, יצטרכו החברות לגרור עוד שנים ארוכות: מערכות נשק שחברות ישראליות לא ימכרו לצה"ל - יהיה להן קשה למכור לצבאות אחרים והנתונים המרשימים על יצוא ביטחוני ישראלי יהפכו להיסטוריה.

היקף הייצוא של החברות
 היקף הייצוא של החברות