בקשה לייצוגית ב-277 מיליון שקל נגד 11 חברות קרמיקה ושיש

התובעים טוענים להפרת חוק הגנת הצרכן, המחייב ציון מחיר מלא על המוצר ואוסר על הפרדת רכיב המע"מ בהצגת המחיר ■ בין הנתבעות: שיש אלוני ונגב קרמיקה

בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 277 מיליון שקל הוגשה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד 11 חברות בתחום הקרמיקה, השיש והחרסינה, בטענה להפרה של חוק הגנת הצרכן, המחייב סימון מחיר מלא על המוצר ואוסר על הפרדת רכיב המע"מ בהצגת המחיר. בין החברות נמצאות גם שיש אלוני ונגב קרמיקה.

באמצעות עו"ד רם גורודיסקי טוענים ארבעת התובעים הייצוגיים כי חוק הגנת הצרכן מטיל חובה על כל עוסק המציג את סחורתו לסמן את המחיר הסופי בלבד של המוצר. כמו כן מוסיף וקובע החוק כי במקרה של אי-התאמה בין המחיר בקופה לבין המחיר שהוצג לצרכן, המחיר המחייב יהיה זה שהוצג לצרכן, אפילו אם המחיר בקופה גבוה יותר. עוד קובע החוק כי המחיר הסופי המוצג לצרכן יכלול גם את המע"מ. יתירה מזו, לפי הבקשה, החוק חוזר ומדגיש את האיסור על הצגת מחיר שאינו כולל מע"מ.

בבקשה נטען כי כל החברות הנתבעות מפרידות את המחיר המוצג לשני מרכיבים - האחד הינו מחיר המוצר, והשני המע"מ שחל על המוצר. הפרדה זו, נטען, מפרה את החוק. הפרת חוק נוספת בהן לוקות רוב הנתבעות על-פי הבקשה היא שהן אינן מציגות את המחיר של המוצרים שהן מוכרות לציבור הרחב.

בבקשה מפורטים המקרים השונים בהם רכשו התובעים מוצרים אצל הנתבעות האמורות, כך בעוד שהבינו לטענתם כי הם אמורים לשלם מחיר מסוים, שעליו אף קיבלו לעיתים הנחה דרך המוכרים בחנות, הרי שכאשר ניגשו לשלם בקופה, התווסף לתשלום רכיב המע"מ.

בנוסף לנזק הכספי שנגרם לתובעים, נטען בבקשה כי נגרם להם גם נזק לא ממוני, שהתבטא אי-נוחות, עוגמת-נפש, תסכול וכעס.

על-פי הבקשה, הנזק האישי הממוצע של כל תובע עומד על סך של 204 שקל.

עוד מצוין בבקשה כי "הנתבעות ממשיכות ופועלות בצורה נפסדת כמתואר לעיל גם בימים אלה ממש, ועוד עתידות להמשיך ולגרום לציבור הצרכנים לנזקים ולהתעשר על חשבונם, בכל פעם בהם הן מוכרות את מוצריהן שלא כדין".