גובר הלחץ על שותפויות "תמר" להוריד את מחירי הגז

היקף ההסכמים עם יצרני החשמל הפרטיים - שבהם הוצמד מחיר הגז לתעריף ייצור החשמל - גבוה מ-16 מיליארד דולר ■ לפחות לקוח גדול אחד של "תמר" החל בהליכים לקראת בוררות ■ צעד שכזה עלול לפגוע ברווחיות של "תמר"

גובר הלחץ על שותפויות "תמר" להפחית את מחיר הגז בהסכמים מול יצרני החשמל הפרטיים, שבהם הוצמד מחיר הגז לתעריף ייצור החשמל. מדובר בהסכמים שהיקפם הכספי הכולל גבוה מ-16 מיליארד דולר. הורדת מחיר הגז עשויה להתגלגל בסופו של דבר להורדת מחיר החשמל שישלמו לקוחותיהם של היצרנים הפרטיים - רובם גופים עסקיים וציבוריים גדולים.

ל"גלובס" נודע כי לפחות לקוח גדול אחד של "תמר" החל בהליכים לקראת בוררות בנושא הפחתת מחיר הגז. גורמים הקשורים לאותו לקוח אמרו ל"גלובס" כי עמדת רשות החשמל מספקת להם רוח גבית בדרישתם מ"תמר" להורדת המחיר. צעד שכזה, אם אכן יצא לפועל, עלול לפגוע ברווחיות של תמר.

העילה להפחתת מחיר הגז היא כוונת רשות החשמל לשנות את מבנה תעריפי החשמל, שעליה דווח ב"גלובס". כתוצאה מהשינוי המתוכנן, אמור תעריף ייצור החשמל לרדת. ירידה כזו מחייבת לכאורה את "תמר" להפחית את המחיר שהיא גובה מיצרני החשמל הפרטיים, משום שבכל ההסכמים שנחתמו עמם נקבע כי המחיר יוצמד לתעריף הייצור.

הצמדת מחיר הגז לתעריף הייצור נעשתה בזמנו כדי להקל עם יצרני החשמל הפרטיים, שהמודלים העסקיים שלהם, והמימון שקיבלו להקמת התחנות, מבוססים אף הם על תעריף הייצור במשק שמפרסמת הרשות. תעריף הייצור עומד נכון להיום על כ-33.3 אגורות לקוט"ש.

בעבור צרכני החשמל הביתיים, תעריף הייצור הוא רק מרכיב אחד מתוך שלושה שמהם מורכב תעריף החשמל הסופי - כשבנוסף אליו משלמים הצרכנים גם תעריף בעבור הולכת החשמל (רשתות מתח גבוה ועליון) ותעריף חלוקה (רשתות מתח בינוני ונמוך).

כפי שנחשף ב"גלובס", בכוונת רשות החשמל להוציא מתוך התעריף עלויות מסוימות שכרוכות בניהול מערכת החשמל ולהעבירן לרכיב תעריפי חדש שייקרא עלויות ניהול מערכת. כתוצאה מהוצאת העלויות צפוי תעריף הייצור לרדת - אך לא ברור עדיין בכמה.

גורמים במשק הגז אמרו ל"גלובס" כי היוזמה של רשות החשמל מעוררת שאלה משפטית מורכבת, משום שמדובר בשינוי שנעשה בנוסחת ההצמדה.

הפרדת רכיבים

מרשות החשמל נמסר: "הרשות לחשמל פרסמה בהחלטתה מאוגוסט האחרון את עלות הייצור המוכרת לחח"י, המבטאת את המקבילה ללוח 6.3-1, שפורסם עד כה תחת השם 'רכיב הייצור'. הצורך בפרסום נובע מהעובדה כי יצרני חשמל פרטיים מצטרפים למשק החשמל ועל כן הופרדו רכיבים כגון החזר חובות בגין משבר הדלקים, והחזר חובות צרכנים, מסיבות של שקיפות, מניעת סבסוד צולב בין צרכנים, והצורך להבחין בין מרכיבי העלות של חברת החשמל לכלל מרכיבי עלויות הייצור עם כניסת יצרנים פרטיים ועוד. נדגיש כי העדכון איננו קשור להסכמי הגז.

"העובדה שהצדדים (ספק הגז וצרכניו) בחרו להצמיד חלק מהסכמי הגז לרכיב הייצור שהיה קיים עד כה ומשתקף בעלות הייצור המוכרת לחח"י שקובעת רשות החשמל, איננה צריכה להשפיע על החלטותיה של הרשות בפרסום עלויות חברת החשמל. במענה לפניות אליה, פרסמה הרשות הבהרה בנושא. החלטתה המקצועית של הרשות, נדרשת על רקע השינויים במשק החשמל וכניסת ייצור חשמל פרטי המביאים לצורך לקבוע עלות מוכרת מדויקת לייצור של חברת החשמל, ללא הפריסות שפורטו. נציין עוד כי הרשות הבהירה בהחלטותיה מיוני 2012 ומנובמבר 2012 בנושא הסכמי הגז כי לא תקבל יותר הצמדות לרכיב הייצור/עלות הייצור המוכרת".

משותפויות תמר נמסר: "נכבד את ההסכמים כתבם וכלשונם".

תמר
 תמר