עו"ד בן יצחק למי שקיבל מכתבי התראה מאיקיוטק: אל תשלמו

סערה בעקבות מכתבי תשלום החובות ששיגרה איקיוטק ■ עו"ד גונן בן יצחק, המייצג לקוחות המומים: "הם שלחו מכתב לאישה דתייה, מבוגרת וערירית"

עו"ד גונן בן יצחק, המייצג אזרחים שקיבלו מחברת איקיוטק מכתב התראה לתשלום חוב בסך אלפי שקלים, ממליץ לא לשלם את החוב עד שהחברה תספק אסמכתא לחוב.

"אין אסמכתא לחתימת חוזה", אומר בן יצחק בשיחה עם "גלובס". "אני חושב שלא צריך לשלם. קודם כל צריך לקבל אסמכתא כדי להבין שבאמת קיים חוב. המכתב הזה - שהוא מאוד אגרסיבי - אומר שזו התראה אחרונה; מה זו התראה אחרונה? זו גם התראה ראשונה. אולי אם הייתם שולחים מכתב פשוט והייתם אחר-כך מגיעים למסקנה שאנשים לא רוצים לשלם... אבל לא נותנים לאנשים הזדמנות. הם אפילו לא טוענים שהם אי-פעם ניסו לגבות. הדרך היחידה לגבות פה כסף זה דרך חברות כמו יוניסל וכו'. יוניסל אומרים שאין חוב - אז איך פתאום יש חוב? אני אומר לאנשים: אם הם יראו שיש חוב - אז חוב צריך לשלם, ואפשר להגיע להסדר".

איקיוטק תובעת חובות של אלפי שקלים מאנשים רבים שנרשמו לפני כ-7 שנים לשירות מידע בסלולר על אודישנים לתוכניות טלוויזיה, בהיותם בני-נוער. בבדיקת גלי צה"ל ו"תוכנית חיסכון" בערוץ 2 התברר כי לרבים מהנרשמים לא ניתן גילוי נאות על העסקה, ולא ניתנו כל התראות תשלום במשך השנים שעברו, אף שהחוק מחייב את הסכמת הלקוח לחידוש העסקה. (לסיפור המלא)

"לפני 10 חודשים נדחתה בקשה לתביעה ייצוגית נגד איקיוטק מכל מיני סיבות", מוסיף בן יצחק. "אדם נקשר בהסכם למרום הפקות. הוא היה שם, חתם על הסכמים ואחר-כך הגיש בקשה לייצוגית בגלל הנושא של התביעה, ובית המשפט קבע שזה לא מתאים לייצוגית, שזה לא רלוונטי, כי הוא חתם איתם על הסכמים וידע במה מדובר.

"זה לא דומה לסיפור שאנחנו מתמודדים איתו. פה אנשים אומרים: 'אנחנו לא יודעים מאיפה הסיפור הזה נחת עלינו. אולי גלשנו באיזה אתר לפני כמה שנים, ובוודאי לא חתמנו על הסכם שכעבור 5-6 שנים נקבל חוב של אלפי שקלים'. זה אבסורד".

בן יצחק תיאר את אחת הפניות שהגיעו אליו: "התקשרה אליי גננת, אישה מבוגרת, דתייה, ואמרה: 'קיבלתי דרישת חוב, ואני לא יודעת במה מדובר, אין לי שום קשר לזה'. היא התקשרה למשרד ואמרה להם שהיא אישה דתייה, מבוגרת. הם השיבו לה שאולי מישהו מהנכדים רשם אותה. אבל היא אישה ערירית! אין לה משפחה! יש פה משהו לא מתקבל על הדעת בכמות האנשים ובדרך שבה זה נעשה".

בן יצחק מסביר את הבעייתיות בדרישת החוב על-ידי איקיוטק: "כשאנחנו מדברים על איך נוצר חוזה, על הבסיס של דיני חוזים... ילד בן 8 מקבל כעבור כמה שנים מכתב על זה שיש לו חוב. איך נוצר פה חוזה? אני, משפטן, כשאני גולש באתרי אינטרנט והרבה פעמים מגיע לנושא של התקנות של האתר ומאשר - אתה חושב שאני באמת קורא את כל התקנון? לא, אני גולש באינטרנט להנאתי. אז מילד בן 8 מצפים לדעת שהוא נכנס לעסקה ושידרשו ממנו חוב בעוד כמה שנים? המכתב אומר שהחוב הוא לאיקיוטק. אנשים אפילו לא יודעים מה זה איקיוטק. אפילו אלה שהלכו למרום הפקות לא יודעים מה זה איקיוטק".

- הם מאיימים בהוצאה לפועל.

"זה לא קרה בינתיים. כבר חודשיים הם מאיימים על אנשים. הם אמרו לאנשים: 'אם היום אתה לא משלם - בצהריים החוב שלך מוכפל'. זו צורה? צריך לשלוח אסמכתא... הם אומרים שלקבל את האסמכתא עולה כסף. איזו גישה זו?".