פרוסט: "טבע לא קיבלה מהמדינה שום מתנה"

פרוסט: "טבע לא מממנת את המטוס שלי, רק את הדלק; אני מרגיש שאני עושה תפקיד כמעט התנדבותי" ■ "טבע לא קיבלה מהמדינה שום מתנה. כל חברה אחרת הייתה מקבלת את אותו הדבר"

"מדהים שבשום מדינה אחרת לא היו תגובות להודעה על הקיצוצים. ישראל היא המקום היחיד שבו היו אי-פעם בעיות. אני לא מבין את זה. לטבע יש עבר מאוד טוב בפיטורים נאותים ואולי היינו יכולים להציג את המידע טוב יותר". כך אומר היום (א') יו"ר טבע פיליפ פרוסט בראיון בלעדי ל"גלובס", בו הוא מדבר לראשונה על התוכנית לפטר כ-800 עובדים בישראל ועל כך שמשכורת הבכירים לא קוצצו בהתאם, ועל הטבות המס שמקבלת טבע ושזכו לביקורת ציבורית רחבה.

לדבריו, "דירקטוריון טבע הוא זה שצריך לאשר את משכורות הבכירים, וזו החלטה שלו בלבד. הוא מאוד רגיש למצבם של העובדים ואני מאמין שהם יעשו עבור העובדים את מה שצריך לעשות". בסופו של דבר, נזכיר, נסוגה טבע, בלחץ ההסתדרות, מכוונתה לפטר 800 עובדים, והיא תפעל להקטין את מצבת כוח האדם ולא תאייש תקנים של עובדים שעוזבים.

מאיר חת, יו"ר טבע לשעבר, אמר לאחרונה בראיון ל"גלובס" כי הוא לא מבין מדוע חברה "מסכנה" כמו טבע צריכה לממן ליו"ר שלה את הוצאות המטוס הפרטי.

"מה הקשר למטוס? טבע לא מממנת בכלל את הוצאות המטוס שלי למעט הוצאות הדלק, וזה החזר הוצאות רגיל וסביר. העלות האמיתית של המטוס היא התחזוקה שלו, ובכל פעם שאני טס בשביל טבע - לי זה עולה יותר". בהמשך אמר פרוסט כי "אני מרגיש שאני עושה תפקיד כמעט התנדבותי כאן כי טבע חזקה חשובה לי".

נציין כי בשנה שעברה אושר לפרוסט החזר הוצאות שנתי בגין שימוש במטוסו הפרטי, לצורך נסיעות עסקיות שקשורות לטבע, בגובה של 700 אלף דולר. כמו כן, אושרו ליו"ר הוצאות נוספות בסך 298 אלף דולר עבור הטיסות שערך בשנת 2011.

- האם ייתכן שהמטה של טבע יעזוב את ישראל בשנים הקרובות?

"אין כרגע שום דיון באפשרות שטבע תפסיק להיות חברה מאוגדת בישראל. חברות רבות עוברות בין מדינות מסיבות של מס ולבעלי המניות זה חשוב, כך שלטבע תמיד היה מזל שישראל אפשרה לה הטבות מס ולא נתנה לה סיבות לצאת החוצה. זה היה רעיון טוב מצד הממשלה. אין לנו כרגע כוונה לעזוב למקום אחר כי העובדים ישראלים, ההנהלה ישראלית והתרבות ישראלית, וגם כי מתייחסים אלינו טוב כאן".

- מה תעשו אם המס יעלה?

"לא שמעתי שדנו בכך. לא נבחר את המיקום שלנו רק מסיבות של מס".

- האם הטבות המס שטבע קיבלה לא מוגזמות בעיניך?

"אני רוצה שיהיה ברור: טבע קיבלה הטבות מס לא רק על עצם קיומה בישראל, אלא על כך שהיא העסיקה אנשים בכל רחבי הארץ, גם בפריפריה. בכך היא נתנה שירות למען ישראל חזקה יותר ולא קיבלה שום מתנה, אלא את מה שהגדיר החוק באותו הזמן. טבע עמדה בכל ההתחייבויות שלה ומדינת ישראל עמדה בהתחייבויות שלה. כל חברה אחרת הייתה מקבלת את אותו הדבר".

- כל חברה הייתה מקבלת את ההקלות של טבע?

"אני חושב שכן. אני מכיר עוד חברות שמקבלות הטבות כאלה, אבל אני לא מומחה לנושא".

"הקופקסון עדיין לא מת"

- האם ייתכן שהבכירים יקצצו כעת במשכורות שלהם?

"אלה דברים שנידונים בהנהלה. אני לא רוצה להעלות ספקולציות".

- טבע הוערכה לרוב בעבר כחברה מאוד יעילה בניצול משאבים. "צנועה", היה מגדיר זאת היו"ר לשעבר אלי הורוביץ ז"ל. איך זה שיש כל כך הרבה מאיפה לקצץ?

"כשחברה גדלה מאוד קשה לשמר את היעילות כי תמיד ישנה גם בירוקרטיה שהיא חלק בלתי נפרד מעניין הגודל, בעיקר כשמבצעים רכישות. חברות גדולות רבות עושות מהלכים כמו שלנו. מרק עושה הרבה יותר קיצוצים מאתנו, וגם פייזר עשתה כך בשנים האחרונות".

- טבע זכתה לביקורת מצד האנליסטים לגבי הרכישות שביצעה בשנים האחרונות, ובמיוחד רכישת ספלון.

"בראייה לאחור תמיד ניתן להיות יותר ביקורתי, אבל באותו הזמן הרכישות נראו טוב. גם באלו שנראות היום פחות טוב יש דברים טובים, ועכשיו צריך להוציא מהן כמה שיותר. לספלון יש הרבה נכסים חזקים שאפילו עכשיו אפשר ליהנות מהם. כך שלא הייתי אומר שזו הייתה רכישה לא טובה, אבל צריך להגיע למצב שמוציאים ממנה יותר".

- האם טבע תמצא "מחליף לקופקסון?"

"תמיד מקווים שיגיע מוצר כזה, אבל כדי להחליף את הרווחים של הקופקסון לא חייבים מוצר רב-מכר יחיד. וחוץ מזה - הקופקסון עדיין לא מת. ייתכן שהמתחרים יתקשו לייצר לו תחרות גנרית וזה יביא לחיים ארוכים יותר למוצר. בכל מקרה, גם אובדן הבלעדיות לא יהרוס את החברה, בזכות ההיערכות התקציבית שלנו שכוללת את הקיצוצים".

- האם לאורך העשור האחרון טבע עשתה עבודה טובה בלהיערך ליום שאחרי קופקסון?

"תמיד אפשר לעשות יותר טוב".

*** הראיון המלא יתפרסם במוסף "איש השנה" שייצא לאור לקראת ועידת ישראל לעסקים של "גלובס" בדצמבר