הממשלה אישרה: כל 26 האסירים שישוחררו - רוצחים

הקבוצה הזאת היא השנייה מתוך סך של 104 אסירים פלסטינים אותם התחייבה הממשלה לשחרר במסגרת המשא-ומתן המדיני

הרוצחים משתחררים: המדינה פרסמה את שמותיהם של 26 אסירים פלסטינים שישוחררו מהכלא הישראלי במסגרת המשא-ומתן המדיני. כל האסירים הורשעו ברצח. הקבוצה הזאת היא השנייה מתוך סך של 104 אסירים פלסטינים אותם התחייבה הממשלה לשחרר.

האסירים המשוחררים הם נאצר אברהים וקראג'ה פרהוד מוחמד ראפע, שנעצרו ב-1985 באשמת רצח אהרון אבידר, חייל מילואים בזמן ששמר ברמאללה; צבאג אחמד מחמוד, שביר קאסם חאזם שרצח את המנהל שלו אייזיק רוטנברג במפעל בו עבד בפתח-תקווה; עמאוי אלעבד חלמי, דמוני סעד אחמד שלקח חלק בלינץ' הקטלני בחייל המילואים אמנון פומרנץ; מצאלחה עואד יוסוף, אבו-דחילה שריף שרצח בדקירות סכין את אבי אושר, עימו הוא עבד ביחד במשך 15 שנים.

עוד ישוחררו: גנימאת מוסטפה ומוחמד זיאד שרצחו את מאיר בן ישראל ומיכל כהן ליד בית-שמש ב-1985; חדר עלי צלאח, שקיר מוסבאח שרצח את סמל עקיבא שאלתיאל ליד אלקנה; חגה סלים מואיד, מוקבל נאג'ח, יוסף מחמד הזאע ובני-חסן עבדללה עותמאן שרצחו את יוסף אליהו ולאה אלמקייס, שני מורים מעפולה שנורו מטווח קצר וגופותיהם נתגלו לאחר שבוע בבור מים; עבד יוסוף רחמן שרצח את גניה פרידמן בכפר סבא ב-1992; עבדל-עזיז קאסם אחמד, אבו-חנאנה אוסאמה ותורקמאן יוסף מחמד שרצחו את מוטי ביטון בג'נין ב-1992.

עבד אל רבה נמר עיסא שרצח את הסטודנטים רויטל סרי ורון לוי ב-1984; עאשור מסבאח חליל; מסעוד עיסא שרצח את עו"ד איאן פיינברג שפעל למען תושבי עזה; אל-אזרק דאוד כאלד, סמארין מוסטפא קרעאן ועזת מוסא אסרר שרצחו את צבי קליין ונעצרו ב-1992.

נתניהו והשרים אישרו את שחרור האסירים

צוות שרים בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר אמש (א') את רשימת 26 המחבלים שישוחררו במסגרת ההתחייבות של ישראל בפני הרשות הפלסטינית. במהלך 48 השעות לאחר פרסום הרשימה ניתן יהיה לעתור לבג"ץ נגד השחרור. האסירים יועברו לשטחי הרשות ככל הנראה בלילה שבין שלישי לרביעי.

אישור שמות האסירים שישוחררו מגיע שעות ספורות לאחר שוועדת השרים לחקיקה דחתה הצעת חוק שהגישה ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) נגד שחרור אסירים במסגרת משא-ומתן מדיני. במהלך הישיבה נרשמו חילופי האשמות קשים בין שרי הליכוד לשרי הבית היהודי.

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין השיב אתמול אחר הצהריים לפניית ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" שבה דרשה למנוע את המהלך. "הלכה פסוקה היא ששחרור במסגרת משא-ומתן מדיני הינו נושא מדיני מובהק", הבהיר וינשטיין. "שיקולי השחרור נתונים לסמכות הרשות המבצעת, קרי הממשלה".

בתשובה ששלחה בשמו דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הבהיר וינשטיין כי "הסוגיה הכואבת והמורכבת של שחרור אסירים במסגרת משא-ומתן מדיני נדונה בהרחבה על-ידי הממשלה, שלה הסמכות, המידע ושיקול הדעת לעסוק בנושא. לאחר קיום דיון ארוך וממצה במלוא היבטי הסוגיה החליטה הממשלה לאשר את שחרור האסירים במתווה שנקבע על-ידה. עתירה שהוגשה על-ידכם לבג"ץ כנגד ההחלטה האמורה נדחתה, לאחר שבית המשפט קבע כי אין עילת התערבות משפטית בהחלטת הממשלה".

בארגון "אלמגור" הגיבו בזעם לתגובה ושיגרו מכתב נגדי. "היועץ המשפטי היה הראשון שצריך לעמוד על הרגליים האחוריות, כפי שהוא עושה במקרים אחרים שקרובים לליבו, ולדאוג לכך ששלטון החוק יחול על מחבלים שרצחו ולא יאפשר להם לחגוג בהימלטות מעונשים שהוטלו עליהם כחוק במשפט צדק", אמר עו"ד נפתלי ורצברגר. "לא משפחות החללים היו צריכים להילחם את מלחמת יקיריהן, אלא היועץ המשפטי והשרה לבני. במקום זה הוא מכסה על ערוותה של מערכת המשפט והצדק בעלה תאנה של פלפולים משפטיים לאקוניים".

משפחות שכולות הפגינו מול בית לבני: מעגל הטרור לא נפסק

במקביל, הפגינו אתמול נציגי משפחות שכולות מול ביתה של הממונה על המשא-ומתן, השרה ציפי לבני בתל-אביב, במטרה למחות על הכוונה לאשר את 26 המחבלים.

"אני מפגינה כאן כי שרת המשפטים מתכוונת לשחרר רוצחים שהרסו משפחות", אמרה אחת המפגינות. "זה אסון לכל מדינת ישראל. מעגל הטרור לא נפסק ועובדה שעדיין מוצאים מנהרות". המשפחות השכולות נערכות להגשת עתירה נגד השחרור לבג"ץ.

"כנראה שזו הרוח המנשבת במסדרונות משרד המשפטים בין לשכת השרה ליועץ", המשיך עו"ד ורצברגר. "רוח הסוברת כי שחרור מחבלים הוא דבר ראוי או סביר. נראה שהם אימצו את הנרטיב הפלסטיני, שלגביהם הם לוחמי חופש שיש לשחררם במוקדם או מאוחר. האם רק קדושת המשא-ומתן לנגד עיניו? צריך שייבדקו ה'הישגים' המדיניים החשובים שהגענו אליהם אל מול הרס שלטון החוק, המוסר והצדק".