תכירו את הדור הבא של עולם המחול: פרויקט "הרמת מסך" יוצא לדרך

שמונה מופעי מחול של יוצרים צעירים ומרשימים, חלקם כבר מנוסים, אך לא מממוסדים, יעלו בערבי "הרמת מסך", שיתקיימו במהלך נובמבר בתל-אביב ובירושלים

להצלחתה של ישראל בזירת המחול הבינלאומית תורמות לא מעט להקות מוצלחות שפועלות כאן, אך גם, ובעיקר, היצירתיות והאפשרות שניתנת ליוצרים עצמאיים להציג ולפתח רעיונות - לעתים חדשניים ומוזרים. מסגרות המחול הניסיוני, כמו "אינטימדנס", "גוונים במחול" והתוכנית השנתית "הרמת מסך", מאפשרות חשיפה של יוצרים למבחן הקהל.

שמונה יצירות מחול חדשות יוצגו בתל-אביב ובירושלים במהלך חודש נובמבר, במסגרת "הרמת מסך", פרויקט של משרד התרבות המתקיים זו השנה ה-24(!) ברציפות. בערבי הרמת מסך מציגים יוצרים שהציעו מופעים מעניינים ופיתחו אותם בליווי מקצועי ובהדרכה, כדי להגיע לתוצר בימתי בשל ומעניין. על הניהול האמנותי אחראים זה מספר שנים הכוריאוגרפים המנוסים רונית זיו (הפועלת באופן עצמאי), ויורם כרמי (מייסד ומנהל להקת המחול פרסקו).

"התוכנית השנה מתאפיינת ביוצרים שהגיעו עם רעיונות מגובשים, פרזנטציות מושקעות שאפשרו דיאלוגים ארוכים ומעמיקים עם כל אחד מהם", אומר כרמי. מרבית היוצרים הם גם רקדנים פעילים במשך השנה, ומשלבים בין עבודה עם כוריאוגרפים בכירים לניסיון לפרוץ ביצירה עצמאית שתפרוש כנפיים. הכירו את היוצרים.

רועי אסף

רועי אסף גדל במושב שדה משה שבחבל לכיש והתחיל לרקוד בגיל 16, במתנ"ס בקרית גת. שם פגש, אחרי שחרורו מהצבא, את הכוריאוגרף הבינלאומי עמנואל גת, ועם להקתו של גת יצא לצרפת ומצא את עולמו כשהוא זוכה בפרסים בינלאומיים ומוזמן ליצור ולעבוד עם להקות מחול מובילות מהולנד, שוודיה ומדנמרק.

עבודתו הראשונה של אסף "באנו בגלל הכנפיים, נשארנו כי לא יכולנו לעוף" זכתה בפרס גוונים במחול ב-2005. בשנה שעברה הציג ב"הרמת מסך" את "הגבעה" וזכה עליה בפרס בתחרות בינלאומית בהאנובר.

ביצירה החדשה "girls", העולה ב"הרמת מסך" השנה, הוא שואב דימויים של נשיות מאובידיוס למחול של חמש רקדניות, "שכולו הדר ותפארת המין הנשי", לדבריו.

רייצ'ל ארדוס

רייצ'ל ארדוס הבריטית כבר הפכה לעמוד תווך במחול הישראלי. זוכת פרס שרת הקליטה לאמנים יוצרים, עלתה לארץ מאנגליה לפני כעשור וכעת עולות עבודות מחול שלה לבימת האופרה המלכותית בלונדון. היא זכתה בפרסים ובהכרה בינלאומית רחבה ויצירותיה, הנולדות ברובן בארץ, הועלו, בין היתר, בדרום-אפריקה, בסין, באיטליה ובניו-יורק. עבודתה "ALMA", שהועלתה לראשונה בגוונים במחול, זכתה ב-2008 בפרס יוקרתי בדנמרק. היא יצרה עבור עידו תדמור את הסולו "and Mr" ומאז היצירה מוזמנת ומוצגת ברחבי העולם.

"הבל" היצירה החדשה שתעלה ב"הרמת מסך", הוא מחול לשבעה גברים, השואב את השראתו משבעת החטאים שעונשם מוות באמונה הנוצרית: כעס, תשוקה, קנאה, עצלות, גאווה, גרגרנות ותאוות בשרים.

עידן שרעבי

עידן שרעבי למד במגמת המחול של בית הספר לאמנויות תלמה ילין ולאחר מכן בג'וליארד המיתולוגי בניו-יורק. הוא רקד בלהקת המחול ההולנדית ובלהקת בת שבע וזכה בין היתר בפרס הכוריאוגרפיה בג'וליארד ב-2006.

לאחרונה, הוזמן ליצור במסגרת פרויקט המחול של בית האופרה הישראלי, כמו גם ללהקות בהולנד ובדנמרק. הוא גם מלמד בבית הספר למחול של אלווין איילי בניו-יורק ובמסגרות דומות בהמבורג ובגוטנבורג, שוודיה. בשנה שעברה, הוצגו יצירות של שרעבי בלהקת הבלט הצעירה של ז'נבה ובלהקת המחול הקיבוצית.

היצירה NISHBAR, שהוא מציג ב"הרמת מסך" נולדה על רקע מצוקה אישית שהוא מתאר: "לאחרונה נקלעתי למצב בריאותי שבו עליי להחליט בין שחור ולבן. לאחר התייעצויות רבות עם רופאים מצאתי עצמי בלי מוצא. נשען על הזמן שממשיך לנוע ללא הרף, גיליתי שקיימת מראה בין השחור ללבן, ובשני המקרים עליי לשאול את עצמי אותן שאלות. מול המראה בביתי התחלתי להתמלא השראה מעצם ההשתקפות ומצאתי את עצמי יוצר שוב. גיליתי שזו הייתה כנראה ההחלטה הנכונה עבורי".

נדר רוסנו

כרבים מהעוסקים בתחום, גם נדר רוסנו הוא כוריאוגרף, רקדן ומורה למחול. בוגר הסדנה להכשרת רקדנים של הלהקה הקיבוצית בקיבוץ געתון, בהנהלתה של הגברת יהודית ארנון ז"ל, שהלכה לעולמה לאחרונה. רוסנו פועל כיוצר עצמאי בארץ ובעולם משנת 2005. לצד היצירה האישית שלו, הוא מלמד מחול עכשווי, קומפוזיציה, אימפרוביזציה וסדנאות תנועה, שעימן הוזמן לספרד, גרמניה, פולין, ארצות-הברית, שוויץ ועוד. הוא יצר עבודה לתיאטרון Odeon וכעת עובד לקראת בכורה עם להקת המחול של פוזנן.

ביצירה העולה כעת, Asphalt, הוא עצמו רוקד לצד עדי וינברג ויוחאי גינטון.

מיכאל גטמן

מיכאל גטמן הוא כוריאוגרף, רקדן, מורה ומנחה סדנאות אימפרוביזציה, קומפוזיציה ורפרטואר. זוכה מלגת קרן תרבות אמריקה-ישראל ליוצרים צעירים, בוגר אולפן בת דור ת"א ותיכון עירוני א' לאמנויות. הוא רקד בלהקת בת שבע, בלהקת אמנדה מילר בגרמניה ועוד. ככוריאוגרף עצמאי, זכה בפרס הכוריאוגרפיה - Cross Connection Ballet בתחרות בינלאומית בדנמרק ובבלגרד. בהרמת מסך השנה הוא מציג את היצירה החדשה - IN THEIR VIEW, העוסקת במעשה העבודה ובשותפות האינטימית בין אנשים יוצרים ובין גופים נעים.

גיל קרלוס הרוש

גיל קרלוס הרוש משלב בין אהבתו למחול לבין לימודי פסיכותרפיה. הוא למד בתיכון תלמה ילין והמשיך משם לאקדמיה למחול ברוטרדם. זכה בפרס עידוד היצירה ב-2010 מטעם אמ"י והציג מיצירותיו ב"גוונים במחול" ו"מחול אחר".

בהרמת מסך, הוא מציג את DEADY, מחול העוסק באובססיות ובקבעונות.

אפרת רובין

לצד עיסוקה במחול ובכוריאוגרפיה, אפרת רובין היא מעצבת ואמנית בין-תחומית. היא למדה והתמחתה ככוריאוגרפית בסטודיו לאמנויות המופע של להקת ROSAS הבלגית בבריסל. בוגרת תלמה ילין במחול ובוגרת בצלאל במחלקה לתקשורת חזותית. מזה 12 שנה, היא משלבת בין תחומי היצירה ומציגה מעבודותיה בפסטיבלים בינלאומיים למחול אך גם בפסטיבלים לווידיאו ובתערוכות בארץ ובעולם. היצירה החדשה שהיא מעלה בהרמת מסך, "קרוב" משלבת מחול ודרמה, ומתארת חיי משפחה במצבי קיצון.

אודליה קופרברג

אודליה קופרברג אך היא בוגרת תלמה ילין ובית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים. בין שלל פרסים ומלגות, זכתה בפרס שר התרבות לכוריאוגרף צעיר ובמלגת קרן אמריקה-ישראל. כיוצרת עצמאית עבודותיה הועלו ברחבי הארץ ובחו"ל, מהתיאטרון הערבי יהודי ביפו ועד ברלין. היא גם יוצרת כוריאוגרפיות לתיאטרון והייתה ממקימות איגוד הרקדנים באמ"י.

היצירה "אקווריום", שאותה היא מעלה בהרמת מסך מציגה וירטואוזיות של יכולת הפרדה פיזית - "מידור הגוף לאיברים והשטחת הגוף לד- ממד".