"הזוכה המאושר" ב-IDB יתקשה להרוויח ועלול גם להפסיד

הבשורות הטובות: אג"ח אי.די.בי פתוח זינקו בכ-100% בשנה האחרונה והתשואה משקפת רמת סיכון נמוכה ■ החדשות הרעות: אי.די.בי תתקשה להציף ערך לרוכש ואם יתרחש מפנה שלילי בשווקים - אנו צפויים להסדרי חוב נוספים

‎יותר משנה חלפה מאז יצא לדרך הסדר החוב באי.די.בי . במהלך התקופה הזו עבר המיקוד הניהולי של ראשי הקונצרן מהשבחת החברות והפעילות העסקית, למהלכים פיננסיים מורכבים, שנועדו להבטיח את הישרדותם. ובזמן שהמגעים להסדר נמרחו ונמרחו בדיונים עקרים, בבית המשפט ומחוצה לו, נגרעו עשרות מיליוני שקלים מקופת הקונצרן לטובת תשלומים ליועצים שונים, עורכי דין, מעריכי שווי ושאר העופות הטורפים של המגזר העסקי.

אבל השורה התחתונה, אולי במפתיע, היא שמחזיקי איגרות החוב באי.די.בי אחזקות ובעיקר בחברה הבת שלה, אי.די.בי פתוח, הרוויחו מהזמן שחלף. הצעות ההשקעה שהוגשו אתמול על ידי שלושת המועמדים לרכישת השליטה באי.די.בי - אדוארדו אלשטיין, קבוצת גרנובסקי-דנקנר ואיש העסקים האנונימי מוטי בן משה - משקפות תמורה גבוהה בהרבה מזו שיכולים היו מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות לקבל כשרק החלו המגעים להסדר חוב.

ובכל הנוגע לאי.די.בי פתוח, בה מרוכזים כל הנכסים התפעוליים של הקונצרן, השיפור גדול בהרבה: במהלך השנה האחרונה זינקו איגרות החוב של החברה בקרוב ל-100% והן נסחרות כיום קרוב למחיר המתואם שלהן - בתשואה המשקפת רמת סיכון נמוכה.

את השיפור במצבם חייבים מחזיקי האג"ח של אי.די.בי בעיקר לגאות בשווקים הפיננסיים בשנה החולפת, שהגדילה משמעותית את שווי צד הנכסים בקונצרן. בעיקר אמורים הדברים בעליות שנרשמו במניות החברות המוחזקות כור, נכסים ובנין, סלקום, וכמובן כלל ביטוח, הנמצאת על המדף מזה מספר חודשים. פתאום, מסתבר, יש באי.די.בי "בשר" הקורץ למספר (קטן אמנם) של משקיעים.

‎הרוכשים יתקשו להציף ערך

‎‎עד כאן הבשורות הטובות. החדשות הפחות טובות לזוכה המאושר שייבחר על ידי בית המשפט בתום התהליך, הן שקשה לראות כיצד הוא ירוויח מהשקעתו. המחירים שהוצעו אתמול לבית המשפט, הנוקבים בשווי של כמיליארד שקל לאי.די.בי פתוח (לפני הזרמת ההון), מבטאים את השווי המלא של הקונצרן, ונראה כי הוצעו יותר משיקולי אגו, ועל רקע הכסף הרע שכבר הושקע בעבר, ופחות מתוך מחשבה כלכלית נקייה שמאחוריה תוכנית סדורה של הצפת ערך.

כשבוחנים את ההחזקות המרכזיות שנותרו בקונצרן מגלים כי כלל ביטוח, כאמור, בדרכה להימכר, לאחר שלפניה נפרדה אי.די.בי מעוד כמה נכסים בולטים שהיו בשליטתה, ובראשם כלל תעשיות ומניות השליטה במכתשים אגן.

מההשקעות הבולטות שנותרו בפורטפוליו תתקשה אי.די.בי להציף ערך משמעותי לרוכש השליטה בשנים הבאות, בעיקר בשל הרגולציה והתחרות בשוק המקומי (סלקום ושופרסל), הכישלון בתחום חיפושי הנפט (מודיעין) והמימוש של רוב ההחזקה במניות קרדיט סוויס - ההשקעה בפיננסית הבולטת של הקונצרן בשנים האחרונות.

למעשה, למעט האופציה למכירת יתרת מניות מכתשים אגן, אין היום באי.די.בי החזקה שעשויה להניב לרוכש אפסייד משמעותי. ומכאן, שלא ברור כיצד ומתי יוכל רוכש השליטה למשוך את הדיבידנדים הנדרשים להחזר המימון שייקח לצורך השקעת הענק. וכל זה עוד לפני שהזכרנו את האפשרות שגל העליות המתמשך בשווקים ייעצר, או שהמגמה תתהפך לכיוון של ירידות.

כשמכניסים למשוואה את הקונסטרוקציות הפיננסיות המורכבות שבאמצעותן מתכננים מגישי הצעות הרכישה של אי.די.בי לממן את השקעתם, מתעורר החשש כי בעוד מספר שנים אנו עלולים לחזות במופע נוסף של חברות החזקה שאינן מסוגלות לעמוד בהתחייבויותיהן, כשהפעם יהיו אלה שורת החברות שבאמצעותן תבוצע ההשקעה ברכישת אי.די.בי.