אג"ח IDB פתוח: החברה תכנס לחדלות פירעון כבר בינואר

החל שלב הצגת ההסתייגויות להצעות ההשקעה באי.די.בי ■ נציגות פתוח מאוכזבת מההצעות שהוגשו ומציינת כי בלא הזרמת כספים עד ינואר 2014 לא תעמוד החברה בהתחייבויותיה ■ גרנובסקי-דנקנר: "סיכויי השלמת הצעת ההשקעה שלנו הם הגבוהים ביותר" ■ מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות: "הצעת גרנובסקי דנקנר מכילה פטור מוסווה מתביעות עתידיות "

אכזבה - זו המילה בה בחרו לסכם בנציגות אי.די.בי פתוח את תגובתם לגבי ההצעות להשקעה באי.די.בי אשר הוגשו בתחילת השבוע לביהמ"ש.

בהסתייגות שהגישו למומחה הכלכלי מטעם ביהמ"ש בחברה, אייל גבאי, הם כותבים כי עד לפני שבועות ספורים בלבד, לא היתה מחלוקת על כך שבעקבות הצעות ההסדר צפויה הזרמה של הון חיצוני לפתוח בהיקף של מאות מיליוני שקלים רבים, על מנת לחזק את בסיס ההון של החברה."אלא שהיום, בחלק מן ההצעות - ובמיוחד בולט הדבר בהצעת קבוצת גרנובסקי-דנקנר - מוצעות הזרמות בסכומים נמוכים יחסית, ובאף אחת מהן לא מובטחת מראש הזרמה משמעותית לפתוח".

נזכיר כי בתחילת השבוע הגישו שלוש קבוצות לביהמ"ש המחוזי בת"א את הצעותיהן להשקעה בקונצרן אי.די.בי: קבוצת דולפין בראשו איש העסקים האגרנטינאי אדוארדו אלשטיין (שחבר למחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות), קבוצת גרנובסקי-דנקנר יחד עם חברת נץ ומשפחת נוימן, וקבוצת אקסטרא הולדינג בראשות מוטי בן משה.

"פתוח היא מקור החיים של אי.די.בי אחזקות ובלעדיה אין פתרון כלשהו לנושיה", כתבה נציגות אג"ח אי.די.בי פתוח והוסיפה כי לפי התחשיבים שביצעה "אם עד ינואר 2014 לא יוזרמו כספים לפתוח; בלא מיזוג דסק"ש וכור (באופן שעשוי להניב תקבולים לפתוח); ובלא קבלת התמורה בגין עסקת מכירת כלל ביטוח - לא תעמוד החברה בהתחייבויותיה.

"גם היום, לאחר הגשת הצעות ההסדר, עדיין לא ניתנו על-ידי המציעים הפוטנציאליים הוכחות בדבר היכולות הכלכליות והביטחונות שהם מסוגלים להעמיד לשם הבטחת מימוש הצעותיהם", ציינו מחזיקי אג"ח פתוח, כאשר הם מדגישים כי הדבר בולט בייחוד בהצעת גרנובסקי-דנקנר.


בהתאם הם דורשים מגבאי כי יורה "לכל המציעים לגבות את הצעותיהם בביטחונות מלאים מראש - מיד לאחר שתאושר הצעתם על-ידי בית המשפט הנכבד - ולא להמתין ולראות אם המציעים מממשים את האופציה שיצרו עבור עצמם על-פי נוסח ההצעות".

גרנובסקי-דנקנר: "סיכויי השלמת הצעת ההשקעה שלנו היא הגבוהה ביותר"

"הצעת אלשטיין לוקה באי וודאות ובאי-בהירות בדבר מקורות מימונה וזהות כלל המשקיעים מאחוריה." כתבה קבוצת ההשקעה של גרנובסקי-דנקנר בהסתייגות ששלחה לגבאי. לכך הוסיפה כי גם "הצעתה של קבוצת אקסטרא הולדינג לוקה באי-ודאות ואי-בהירות בהתייחס למקורות מימונה והשרשרת המשפטית העלומה העומדת מאחוריה."

זאת ועוד, בקבוצת גרנובסקי-דנקנר מדגישים כי הם, בניגוד ליתר המציעים, הפקידו את הסכום הגבוה ביותר בנאמנות, כאשר הכוונה היא לקופת המזומנים של אמבלייז, עליה השתלט לאחרונה גרנובסקי, המעניקה לקבוצה כחצי מיליארד שקל.

יתרה מכך, בהסתייגותם בחרו גרנובסקי-דנקנר להדגיש דווקא את המעורבות וההכרה שיש לדנקנר בכל הנוגע לחברות הבנות ואת "ההיתרים הנדרשים בדין להחזקה בחברות אלה". בהקשר לכך נציין שמכיוון שהצעת ההשקעה של השניים כוללת שינוי בגרעין השליטה, כאשר בעל השליטה הגדול יהיה גרנובסקי, הרי שהם ידרשו מחדש להיתרים אלו הן מצד משרד התקשורת (בשל סלקום) והן מצד הממונה על הביטוח במשרד האוצר (בשל כלל ביטוח). מה גם שהיתרים אלו ניתנו בין היתר, בשל השותפות עם משפחות מנור ולבנת, שכבר אינן חלק משמעותי מגרעין שליטה זה.

גרנובסקי-דנקנר להפנות את תשומת ליבו של גבאי לסיכויי ההשלמה של העסקה, בכל אחת משלוש החלופות שהוגשו לביהמ"ש. "סיכויי ההשלמה של הצעת החברה גבוהים משמעותית מסיכויי ההשלמה של שתי ההצעות האחרות שהוגשו, ועל גם תוחלת ההצעה של החברה."

מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות:"פטור מוסווה לדנקנר

"הצעת ההסדר שהגישה החברה (גרנובסקי-דנקנר א.פ.) אינה כוללת תנייה הנושאת את השם "פטור", כתבו נאמני נציגות אג"ח אי.די.בי אחזקות לגבאי והוסיפו כי "שילוב של מספר סעיפים הקבועים בהצעה מפקיעים את זכויות התביעה של הנושים ומעבירים את הזכות לתקבולי התביעות שתוגשנה בעתיד לחברה, שתוחזק כמעט כולה על-ידי המשקיעים עצמם". בשל כך טוענים הנאמנים כי הצעתם של גרנובסקי-דנקנר נמוכה בהרבה מהסכום בו נקבו, זאת כאשר הם מסתמכים על הערכתו של גבאי בנושא תביעות עתידיות אשר העריכה נושא זה בכ-200 מיליון שקל.

בנוסף מציינים הנאמנים את אי הוודאות לגבי המקורות הפיננסים שמציעה קבוצת גרנובסקי-דנקנר "משקיע אחד מסכים ליתן ערבות לחיוביו של משקיע אחר ללא בסיס ברור ומבלי שהובטחה תרופה הולמת לנזק שעלול להיגרם לנושים אם התחייבויות המציעים לא תכובדנה. לבעייתיות זו מצטרפת העובדה שעל-פי תנאי ההצעה המציעים יהיו חופשיים להשתחרר ממנה, ללא כל התחייבות מצדם, באופן שהופך את ההצעה כולה לאופציה."

לגבי הצעתו של בן משה, טוענים הנאמנים כי היא נוקבת במועדים בעייתים שלא יאפשרו את העמידה בתנאים המתלים להסדר, ומעמידה תנאים שאינם סבירים להשקעה כמו למשל הסכם עם נושי אי.די.בי פתוח, ואת אישורו המקדים של הממונה על הביטוח באוצר.

בן משה: "הצעות אלשטיין וגרנובסקי אופציה להשקעה"

גם קבוצת אקסטרא הולדינג בראשות מוטי בן משה, הביעה הסתייגות לגבי הסכום המוזרם לפתוח: "ההצעות של אלשטיין וגרנובסקי-דנקנר כוללות סעיף המגביל את הסעד כלפי המציע באופן שמרוקן מתוכן את עיקר ההתחייבות, הצעותיהם אינן מסייעות לנושי אי.די.בי אחזקות." כתב בן משה.


זאת ועוד, בן משה מציין כי הצעותיהם של אלשטיין ודנקנר-גרנובסקי הן למעשה אופציה להשקעה, שכן הן כוללות מחויבות לסכומים בלתי מספיקים של בין 350 ל-450 מיליון שקל, כאשר יתרת הסכומים הנקובים בהן היא לשיקול דעתם המוחלט של המשקיעים "ירצו (ויכולו) - ישקיעו, אחרת לא ישקיעו."

יתרה מכך, בן משה מציין כי לפי המתווה שהציגה קבוצת גרנובסקי-דנקנר, הסכמה של בעלי האג"ח להתקשרות עמם תביא באופן מיידי לביטול זכותם לתביעות עתידיות מול נושאי משרה בכירה בחברה, ובראשם בעל השליטה הנוכחי - נוחי דנקנר, שרק לאחרונה התבטא בפני הנהלת אי.די.בי כי הוא מוכן לוותר על הפטור מפני תביעות עתידיות.