מה הביא לזינוק שבועי של 40% במניית אפריקה ישראל?

ב-25 באוקטובר דיווחה החברה על מכירת נכס נדל"ן ברוסיה בתמורה ל-90 מיליון דולר ■ רווח ההון שנוצר אינו מהותי ■ אז מדוע בכל זאת ייתכן שזו הסיבה לאופטימיות בשוק ההון ולזינוק הפראי במניה בשבוע האחרון?

מאז ה-27 באוקטובר, תוך פרק זמן קצר של 7 ימי מסחר, קפצה מניית אפריקה השקעות בחדות, והוסיפה לערכה לא פחות מ-40% תוך כדי שהיא נסחרת במחזורים גדולים במיוחד. מה יכול להביא להתנהגות החריגה הזו?

התשובה נעוצה אולי בדיווח שהעבירה החברה בסוף יום המסחר של ה-25 באוקטובר. באותו יום דיווחה אפריקה בלקוניות כי היא מכרה נכס נדל"ן ברוסיה בתמורה ל-90 מיליון דולר. את שמו של הנכס לא מוכנים לציין בחברה, אך בדיווח הודגש כי רווח ההון שנוצר לה תודות למהלך הוא קטן ואינו מהותי.

על פניו, בהיעדר רווח הון מהמהלך, הדיווח נראה כחסר משמעות מיוחדת, אולם במצבה הנוכחי של החברה, ובפרט בתמחור הקיים של מניית החברה, כנראה שגם לדיווח מסוג זה יכולה להיות משמעות לא מעטה.

נסביר: מניית אפריקה השקעות נסחרת מזה זמן רב עמוק מתחת להון העצמי שלה. בעוד ההון הזה עמד נכון לסוף ספטמבר 2013 על כ-3.6 מיליארד שקל, הרי ששווי השוק של החברה (אחרי הזינוק האחרון במניה) מסתכם ב-1.2 מיליארד שקל בלבד. מדובר במכפיל הון נמוך מאוד של 0.33 בלבד, בעוד מכפילי ההון הנורמטיביים נעים בדרך כלל סביב 1.

מכפיל ההון הנמוך של אפריקה מעיד על כך שקיימים סימני שאלה גדולים באשר ליכולת החברה למכור את הנכסים בהם היא השקיעה במחירים הקרובים לערכם המאזני. ולכן, גם מימוש נכסים של 90 מיליון דולר שאינו משקף כאמור רווח הון משמעותי, אלא רק ערך הקרוב לערך המאזני, יכול להלהיב את המשקיעים במניה.

אלה כנראה מעריכים כי אפריקה צריכה להיסחר לפי מכפיל הון גבוה יותר, משום שהיא הצליחה - בניגוד לחששות המוקדמים - להמיר חלק מההון העצמי המושקע בנכסי נדל"ן להון עצמי המושקע במזומנים, ובמצב כזה כבר אין מקום לתמחור המשקף דיסקאונט כה עמוק, של 59%, ביחס להון העצמי.

עשתה כבר רבע מהדרך

בשיחה עם "גלובס" מעריך אנליסט הנדל"ן של אי.בי.אי, שי עזר, כי הנכס שעליו דווח הוא אחד מארבעת המגדלים של פרויקט "אוזרקובסקיה" במוסקבה. כזכור, עזר העריך כאן לפני כחודשיים כי המפתח המרכזי לתוכנית החזר החוב של אפריקה בשנתיים הקרובות הוא מכירת פרויקט הענק "אוזרקובסקיה", ואם אכן מדובר במכירת אחד המגדלים בו, הרי שהחברה כבר עשתה כרבע מהדרך למכירתו הכוללת.

נושא נוסף שעשוי היה לתרום למסע העליות במניה הוא בקשתה האחרונה של אפריקה מבעלי האג"ח לאפשר לה לבצע פירעון מוקדם של איגרות החוב. השאלה שמתעוררת בהקשר הזה היא כמובן מהיכן יעמוד לזכות החברה המקור הכספי לפירעון כה גדול? עזר מעריך כי ייתכן שהבסיס למהלך הוא אמונתה של החברה כי היא תצליח למכור בהצלחה נכסים נוספים בעתיד, ומזכיר כי מתוך כל ההקלות שביקשה אפריקה ליישם בשטרי הנאמנות של האג"ח (שלא יצאו לפועל), היא השאירה כבקשה אחרונה ויחידה את נושא הפירעון המוקדם.

וכך, בדיעבד, אם לוקחים את כל הדברים הללו בחשבון, לא מפתיע לראות כיצד מאז שחרור ההודעה לבורסה עלו שתי סדרות האג"ח של אפריקה ב-8% כל אחת, והתשואה לפדיון (ברוטו) בהן ירדה מ-12% ל-10% בלבד.

אבל יש גם אזהרה חשובה

וזהו בעצם הסיפור האמיתי של אפריקה השקעות כיום: היא צריכה למכור נכסים כדי שתוכל לשרת את החוב הפיננסי הענק שלה שעומד על 2.7 מיליארד שקל, כשלמעלה מחצי מיליארד שקל ממנו היא צריכה לפרוע כבר במהלך 2014. זה טוב לבעלי האג"ח וברמת התמחור הנוכחי של המניה, הנסחרת כאמור עמוק מתחת להון העצמי, זה כנראה טוב גם לבעלי המניות.

ויחד עם זאת, אחרי כל פרץ האופטימיות הזה, אי אפשר גם בלי אזהרה חשובה: האותיות הקטנות בדיווח שהעבירה החברה לבורסה מדברות על כך שעד ל-2 בדצמבר רשאי הרוכש לסגת מהעסקה מבלי לשלם לחברה כל פיצוי. ולא צריך ללכת רחוק כדי להיזכר שביוני השנה דיווחה אפריקה על ביטול מכירת נכס בקליפורניה, שאמור היה להימכר תמורת 40 מיליון דולר.

זינוק מניית אפריקה
 זינוק מניית אפריקה