רונן ברגמן נגד ניסים משעל ומיכאל בר-זהר - סיבוב שני

לאחר שמשעל ובר-זוהר הגישו נגד ברגמן תביעת לשון הרע בסך מיליון שקל, הגיש ברגמן כתב הגנה ותביעה שכנגד בטענה כי הם הפרו את זכויותיו בספרם "המוסד"

"התביעה שהגישו נגדי ניסים משעל ופרופ' מיכאל בר-זהר היא מופרכת והזויה, ולידתה דווקא בעוולות החמורות והמתמשכות שעוולו ומעוולים השניים נגדי. מדובר בתביעה שמתיימרת להפוך את היוצרות, להציג עובדות חלקיות ומוטעות ואף לטעון לפרשנות בלתי מתקבלת על הדעת, שעומדת בסתירה ברורה להסכמות הצדדים" - כך טוען העיתונאי ד"ר רונן ברגמן בכתב הגנה שהגיש היום (א') לבית משפט השלום בתל-אביב, בתגובה לתביעת לשון הרע בסך מיליון שקל שהגישו נגדו בחודש אוגוסט האחרון משעל ובר-זהר. זאת, בטענה כי ברגמן ניסה להכשיל את הפצת ספרם "המוסד" בחו"ל והשמיץ אותם.

ברגמן אינו מסתפק בכך ובנוסף על כתב ההגנה הוא הגיש תביעה משלו נגד משעל ובר-זהר, בסך 4.1 מיליון שקל, בטענה כי השניים הפרו את זכויותיו הקנייניות ואת ההסכמים עמו והתעשרו על חשבונו כשהשתמשו בכתביו בספרם.

"משעל ובר-זהר הציגו את עצמם בפני הציבור הרחב כמי שביצעו מחקר עצמאי וכתבו ספר חדשני אודות המוסד ('המוסד - המבצעים הגדולים'), אך בפועל לפחות שליש ממנו מסתמך על פרסומים ומחקרים קודמים של ד"ר ברגמן ואף חמור מכך - מועתק מהם, לרבות מילה במילה", טוען ברגמן בתביעתו. "למרבה הצער, במקום לבצע מחקר עצמאי, הנתבעים שכנגד ביצעו גניבה ספרותית (פלגיאט), הפרת זכות יוצרים, הפרת זכות מוסרית ועוולות נוספות מאת וכלפי אחד מן הכותבים המובילים בעולם אודות המוסד, הלא הוא ד"ר ברגמן".

לטענת ברגמן, משעל ובר-זהר ליקטו עשרות פרסומים מפרי-עטו אודות המוסד, החל משנת 1998 ואילך, ובהם קטעים נרחבים מ-4 ספרים ו-19 כתבות שפרסם ד"ר ברגמן בעיתונים מובילים בעולם. "מתוך העושר העצום הזה, פרי-עטו ומחקריו של ד"ר ברגמן, העתיקו השניים (לעיתים באופן מילולי ולעיתים תוך שינויים קלים) לא רק רעיונות ותוצאות מחקרים, אלא גם ולכל הפחות מאות ביטויים ומשפטים שלמים, והם אף הסתכמו וביססו, שלא כדין, את 'ספרם' על אותם פרסומים ומחקרים של ד"ר ברגמן. כל זאת, בין היתר, מבלי לקבל את רשותו או הסכמתו של ד"ר ברגמן, ואף מבלי לתת לו קרדיט", נטען בתביעה.

לפי ברגמן, לאחר שנתפסו משעל ובר-זהר בקלקלתם, הצדדים הגיעו להסכם פשרה, לו הסכים ד"ר ברגמן, לפנים משורת הדין ולאחר שנעתר להפצרות שונות להימנע מצעדים שילבינו ברבים את פניהם של הנתבעים שכנגד. "במסגרת הסכם הפשרה הנתבעים שכנגד התחייבו, בין היתר, שלא להעתיק עוד מפרסומיו של ד"ר ברגמן".

לפי התביעה, גם התחייבות זו הופרה על-ידי הנתבעים בין היתר, בכך שהמהדורה הבינלאומית של הספר המפר, שהוציאו בהמשך, כוללת אף היא העתקות בוטות מפרסומיו של ד"ר ברגמן והסתמכות ניכרת עליהם.

"יתר על כן, במסגרת המהדורה הבינלאומית של הספר המפר, הנתבעים שכנגד הסתמכו אף על פרסומים חדשים ונוספים של ד"ר ברגמן, שיצאו בתקופה שבין פרסום המהדורה העברית של הספר המפר לבין פרסום המהדורה הבינלאומית של הספר, ובמילים אחרות - הנתבעים שכנגד 'עידכנו' את עצמם 'בזמן אמת' על-פי פרסומים חדשים של ד"ר ברגמן".

"קנאת סופרים"

בתביעה שהגישו נגד ברגמן בחודש אוגוסט טוענים משעל ובר-זהר, מחברי הספר "המוסד - המבצעים הגדולים", כי ברגמן הכפיש את שמם בקרב מו"לים והוצאות ספרים בחו"ל, במטרה להכשיל את הוצאת המהדורה הבינלאומית של ספרם. זאת, לדבריהם, מתוך בצע-כסף, קנאת סופרים וחשש לכישלון הספר המתחרה אותו עמד להוציא לאור.

בכתב התביעה, שהוגש באמצעות עו"ד גיל בר-זהר, נכתב כי משהתחוור לברגמן כי לא יעלה בידו להוציא ספר מתחרה באנגלית, "הוא יצא במסע נקמה חסר מעצורים, תוך שהוא מוציא את דיבתם של משעל ובר-זהר, מכפיש את שמם ברחבי העולם ומהלך אימים על מוציאים לאור בינלאומיים לבל יוציאו את ספרם של התובעים לאור".

לדבריהם, הספר "המוסד", כנהוג בספרים מסוג זה, הסתמך על מחקרים, מאמרים וידיעות, הן של המחברים והן כאלה שנעשו ופורסמו בידי אחרים.

לטענתם, לאחר הוצאת הספר, טען ברגמן כי הם עשו שימוש בחומרים פרי-עטו והשמיטו את שמו מרשימת המקורות של הספר.

לפי התביעה, שני הצדדים ניהלו משא-ומתן, במסגרתו לקחו בר-זהר ומשעל אחריות מלאה ופעלו מיידית לתיקון הטעות הטכנית של השמטת הביבליוגרפיה, והגיעו להסכם פשרה בו הם שילמו לברגמן סכום כסף גדול, ובהתאם הוציאו מהדורה מתוקנת הכוללת ביבליוגרפיה מסודרת, ובה גם רשימת המקורות שנלקחו ממנו.

לטענת השניים, ברגמן אף ביקש מהם לעכב את הוצאת המהדורה הבינלאומית של ספרם במשך חודשים ארוכים, כיוון שרצה להוציא ספר משלו על המוסד בשפה האנגלית. לאור זאת, הסכימו בר-זהר ומשעל להימנע מפרסום המהדורה הבינלאומית במשך כשנתיים, כך שברגמן יוכל להשלים את ספרו.

לפי הנטען, מסיבות שאינן ידועות, ספרו של ברגמן לא ראה אור, ובשל החשש מהצלחת המהדורה הבינלאומית של בר-זהר ומשעל הוא החליט להתנכל אליהם, לפגוע בהצלחת ספרם ולהתעשר על חשבונם.

עו"ד גיל בר-זהר, בא-כוחם של משעל ובר-זהר, מסר בתגובה: "מדובר בתביעת-שווא מופרכת הממחזרת טענות שכבר נדחו בעבר, והכול במטרה ליצור משקל נגד מלאכותי לתביעה האמיתית, והיא תביעתם של בר-זהר ומשעל נגד ברגמן. אכן הנייר סובל הכול, ונראה כי במקרה זה הוא סובל רבות. האמת, כמו גם אמינותו של ברגמן, תתברר עד מהרה בבית המשפט".