הפתרון עובר דרך עמידר

לפרוץ את גבולות אזורי הביקוש בחיזוק מפני רעידות אדמה באמצעות תמ"א 38

גל רעידות האדמה שפקד לאחרונה את איזור הצפון חשף שוב את הבטן הרכה של מדינת ישראל בכל הקשור לעמידות בנייני דירות ומבני ציבור בפני אסון טבע. הדבר אמור בעיקר באזורים מועדים, אבל לא רק. קטסטרופה יכולה לפקוד כל חלק בישראל.

תחזיות המומחים באשר להיקף הנזקים ברכוש ובנפש במקרה של רעש אדמה גדול נעות בין מדאיגות למבהילות. אין עוררין על כך שרעידת אדמה בעוצמה גדולה תגרום, מעבר לאובדן חיי אדם יקרים, לנזק כלכלי מהותי למדינה ולמשק בכמה רמות. החל מפיצויים בגין פגיעות בנפש, פיצויים לנזקי רכוש בהיקפים עצומים, דרך עלויות פינוי, אשפוז והיעדר עובדים שנפגעו, ועד לחשש ממשי מקריסת חברות ביטוח.

ממשלת ישראל זיהתה את גודל הסכנה והחלה לפעול לחיזוק מבנים שנבנו לפני שנת 1980 ושאינם עומדים בתקן 413 לנושא עמידות מבנים נגד רעידות אדמה. תוכנית הידועה בשמה - תמ"א 38. עם זאת, מעט מאוד פרויקטים צלחו בשנים אלה, בין אם מסיבות של קושי בהתנהלות מול דיירים ובין אם מחוסר היתכנות כלכלית עבור היזמים, שגם הבודדים ביניהם המקדמים תהליכי תמ"א 38 באיזור הביקוש במרכז כלל לא מעיזים להגיע לאיזורי הסכנה בפרירפריה.

אחד מתפקידיה של עמידר כחברה לאומית הוא להיכנס לכל אותם פרויקטים בהם יש צרכים לאומיים מחד וכשל שוק מאידך, וזאת על פי הנחיות הממשלה לבצע את חיזוק המבנים מתוך ראיה לאומית ולא מתוך חשיבה כלכלית. ואכן, משרד הבינוי והשיכון, בשיתוף משרד האוצר והמשרד לפיתוח הנגב והגליל, הטיל בשנה האחרונה על עמידר משימה לאומית בתחום חיזוק מבנים. מדובר בפרויקט תלת שנתי בסכום של 60 מיליון שקלים שבמסגרתו תחזק עמידר 40 מבנים ב-3 יישובים באיזור הצפון: טבריה, בית שאן וקריית שמונה אשר מצויים ברמת סיכון גבוהה להיפגע ברעידת אדמה. עד כה הסתיימו בהצלחה חיזוקם של שמונה מבנים בטבריה ובימים אלו נמצאים בתהליכי עבודה 12 מבנים נוספים: 4 בטבריה ו-8 בבית שאן.

התוצאות כבר נראות בשטח. המבנים שחוזקו ושופצו במסגרת הפרויקט שמבצעת עמידר נבדקו לאחר רעידות האדמה האחרונות ונמצאו ללא פגע. עובדי עמידר נתמלאו גאווה נוכח גילויי התודה מצד דיירי הבניינים המחוזקים שגילו שביתם נותר ללא פגע ולו הקל ביותר זאת בשעה שמבנים סמוכים שטרם חוזקו נפגעו ונסדקו. לצד הפן הבטיחותי, מייצר פרוייקט חיזוק המבנים גם סביבת מגורים חדשה, נעימה ואיכותית יותר.

העבודה עדיין רבה, אך הניסיון והיכולת קיימים. חברת עמידר המצויה בפריסה ארצית, מקיימת דיאלוג עם דייריה, ומקיימת קשר רציף עם הרשויות המקומיות ועם מנגנוני התכנון בישראל, ובכך יתרונה בהובלת פרויקטים לאומיים. עמידר ערוכה לקבל על עצמה כל פרויקט לאומי בתחומי הדיור וניהול הנכסים בכל רחבי הארץ וכן ליטול חלק מרכזי בכל פתרון שהמדינה תחליט בנוגע לדיור ציבורי. זה ייחודה, וזה ייעודה.

הכותב הוא יו"ר עמידר