נתניהו הורה להקפיא תוכניות לבניית אלפי יחידות דיור בשטחים

הבית הלבן "מודאג" מכוונת משרד השיכון לבנות כ-20 אלף דירות מעבר לקו הירוק ■ "איננו מקבלים את הלגיטימות של המשך פעילות ההתנחלויות"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה למשרד השיכון להקפיא, לצורך בחינה מחודשת, תוכניות לבניית אלפי יחידות דיור מעבר לקו הירוק. משרד השיכון נתן פומבי לתוכניות בלי תיאום מוקדם עם לשכת רה"מ.

לפי הערכות בוושינגטון, הודאג רה"מ מעוצמת התגובה האמריקאית נגד התוכניות והגיע לכלל מסקנה כי התלקחות נוספת עם ממשל אובמה תפגע במאמצי ישראל למנוע חתימת הסכם בלתי מספק להגבלת תוכנית הגרעין של איראן.

בהודעה שפרסם נתניהו נאמר, כי תוכנית משרד השיכון אינה מועילה למפעל ההתישבות ובשלב זה היא גורמת יותר נזק מאשר תועלת מפני שהיא מביאה את ישראל להתנגשות מיותרת עם הקהיליה הבינלאומית בדיוק כאשר ישראל מנסה לגייס את דעת הקהל הגלובלית למאבק נגד עסקה חלקית עם איראן.

אמש גינו הבית הלבן ומשרד החוץ של ארה"ב את התןכניות לבניית יחידות הדיור בשטחים. בהודעה של לשכת דובר הבית הלבן נאמר:

"אנו מודאגים עמוקות מהדיווחים החדשים על יותר מ-20 אלף יחידות דיור שנמצאות בשלבי תכנון מוקדמים. אנו מבקשים עתה הסברים נוספים מממשלת ישראל. עמדתנו לגבי ההתנחלויות ברורה למדי: איננו מקבלים את הגליטימיות של המשך פעילות ההתנחלויות".

"איננו רואים בתכנון התנחלויות, אפילו בשלבים ראשוניים, צעד שתורם ליצירת אווירה חיובית במו"מ", נאמר בהודעה. "אנו קוראים לשני הצדדים לנקוט צעדים שייצרו אווירה חיובית לקראת מו"מ".

דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, אמרה הערב כי משרד החוץ "מודאג מאוד" מהדיווחים על תוכניות הבניה. "הופתענו מהידיעות ואנו מבקשים הסברים מממשלת ישראל. זה לא נדון מראש. איננו מכירים בלגיטימיות של ההתנחלויות".

הגינויים האמריקאיים מחריפים את המתיחות בין ישראל לארה"ב על רקע התנגדותו הפומבית של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למאמצי ממשל אובמה לסגור עסקה להגבלת התוכנית הגרעינית של איראן, וסירובו לקדם את שיחות השלום עם הפלסטינים למרות הפצרות חוזרות ונשנות של שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי.

בראיון משותף לערוץ 2 ולטלוויזיה הפלסטינית אמר אתמול קרי, כי ישראל צריכה לבחור בין התנחלויות לבין שלום, וכי עלולה לפרוץ אינתיפאדה חדשה אם לא יושג הסכם בין הצדדים.

"אם, כפי שאתם אומרים, אתם פועלים למען השלום, אך אתם יכולים לתכנן בניה בשטחים שעליהם תקום בסופו של דבר פלסטין"? - שאל קרי בראיון, בפנותו לישראל. "זה שולח מסר שאולי אתם לא כל כך רציניים".