Apple מתלבשת

מה עושה המעבד הסודי שלא ידעתם שנמצא באייפון שלכם

בשבוע שעבר סיפרתי כאן על הצמיד ששינה את חיי משפחתי לאחרונה: מעגל אלקטרוני זעיר הטמון בצמיד עוקב אחרי תנועות הגוף ומשדר את המידע לסמארטפון, שאוסף את הנתונים ומעבד אותם לצורך תמיכה במשתמשים חרוצים, המעוניינים לשמור על אורח חיים בריא ומאוזן. האפליקציה על גבי הסמארטפון מספקת מידע שוטף על הפעילות הגופנית של המשתמש, מעניקה פרסים וירטואליים על הצטיינות יתירה ומעודדת את בעליה בשעת משבר.

מספר חברות הוציאו לשוק בשנה האחרונה גאדג'טים "לבישים" (Wearables) מסוג זה. הם עושים שימוש בסנסורים זעירים המסוגלים לעקוב בדיוק רב אחרי תנועות הגוף, לזהות תאוצה, קפיצות, עלייה או ירידה ועוד. החברות האלו פונות אל שוק, ההולך ומתפתח במהירות. הבנק קרדיט סוויס העריך השנה, ששוק ה"לבישים" יצמח לכדי כ-50 מיליארד דולר בחמש שנים הקרובות. שוק כזה הוא כבר חשוב מספיק כדי שגם חברת אפל תקדיש לו תשומת לב מיוחדת.

והיא עושה זאת בדרך אלגנטית משלה: היא נכנסת לשוק בלי לתת הודעה מוקדמת. החל מחודש ספטמבר השנה, בגרסת האייפון 5S, הסמארטפונים של אפל מכילים מעבד חדש, בצמוד למעבד הראשי, שכל תפקידו הוא זיהוי תנועות מכל הסוגים האפשריים.

המעבד המשני הזה, או בשמו המקצועי M7, מאפשר למעבד הראשי של האייפון לעסוק בפעילויות הליבה - שיחות טלפון, עיבוד מידע וניהול משאבי המכשיר, ונוטל ממנו את כל הפעילויות המשניות לכאורה של מעקב אחרי תנועות וניתוח הנתונים הרבים האלה לכלל מידע בעל משמעות. מעבר לכך שה-M7 מאפשר לאייפון לעבוד מהר יותר, הוא גם חוסך באופן דרמטי בצריכת הסוללה ולכשכותבי אפליקציות יתחילו להתחשב בקיומו של המעבד המשני החדש, נוכל כולנו להרגיש בהארכת זמן הפעולה של המכשיר שלנו בין טעינות.

איום על חברות ישראליות

אם עייפתם משהו מההסבר הטכני הלא אופייני שעסקנו בו כאן, הנה המשמעויות העסקיות: יש כאן איום אמיתי על שורה של חברות, ביניהן לא מעט חברות ישראליות, המתמקדות בשימושים שונים, שמתבססים על חישת תנועה ומיקום המשתמש. הפרשנים שניתחו את יכולתו של ה-M7 מנו את כל חברות הצמידים הבריאותיים למיניהן ככאלו שהמעבד החדש מייתר למעשה את עצם קיומן. למה להשקיע בין 50 ל-100 דולר ברכיב נפרד, אותו יש לתחזק, לטעון ולסנכרן לסמארטפון שלי, כשבעצם כל יכולותיו של הגאדג'ט כבר נמצאות בתוך האייפון החדש?

אבל זה לא הכול. מה לגבי אפליקציות של מיקום וניווט בתוך חלל סגור? ומה עם משחקים, העושים היום שימוש בשלטים מיוחדים המזהים תנועה? בערב הסיום המרשים של המחזור השלישי של האקסלרטור של מיקרוסופט אמש ביפו, הציגו עשר החברות הבוגרות בפני קהל רב ונלהב.

לפחות ארבע מתוך עשר המציגות יהיו חייבות לנתח ולהבין את משמעות הרכיב הזעיר שהתווסף לאייפון החדש והשפעתו האפשרית על עתידן כחברה עצמאית. האיום הזה לא היה קיים כשנכנסו לאקסלרטור לפני ארבעה חודשים אבל היום, הוא גורם חדש ומשמעותי במרחב המחיה בו בחרו לפעול. הנה, כך נוצרת לה מציאות חדשה של הזדמנויות עסקיות ואיומים קיומיים.