תושבים בחולון: רעש המטוסים מסלק אותנו מביתנו

בעלי בתים בשכונת מצפה גבעת חולון הגישו עתירה מינהלית נגד ועדות התכנון של חולון ות"א, בטענה כי אישרו החלטה לפנותם מבתיהם בגלל רעש המטוסים הטסים לנתב"ג ■ עיריית חולון: "הזכויות בקרקע ייקבעו בהליך איחוד וחלוקה"

בעלי בתים בשכונת מצפה גבעת חולון הגישו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב עתירה מינהלית נגד הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה חולון ותל-אביב בדרישה לביטול החלטה, שלטענתם עוקרת את בתיהם לצורך הקמת פארק חולות במסגרת תוכנית ח-500 בחולון.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין משה מרדלר ומידן גריסרו ממשרד זיו לב ושות' ובאמצעות עו"ד אבישי משה ממשרד א. משה ושות', טוענים העותרים כי הוועדה המקומית חולון, שביקשה לעקור את העותרים מבתיהם לטובת הקמת פארק חולות, עשתה זאת בלי להוכיח הכרח תכנוני כלשהו ותוך הפרת זכויות היסוד שלהם.

שכונת מצפה חולון ממוקמת במקום הגבוה ביותר בחולון, ובתי התושבים בה צופים ממזרח על הרי יהודה, מדרום - על שמורת הדיונות, ומהגגות ניתן לראות את הים. מדובר בשכונה פסטורלית, הרחוקה ממאפייני ערי כרך סואן בגוש דן.

"בתי העותרים הרשומים בטאבו", נטען בעתירה, "הם בתים צמודי קרקע העומדים על תילם במשך 70 שנה ויותר. אלא שרשויות התכנון, במעשה ובמחדל, מנעו מהם לממש את זכויותיהם במקום במשך עשרות בשנים. כל זאת, כאשר פסיעה מבתי המצפה עומדות השכונות ח-300 וקריית שרת".

לטענת העותרים, "פעולות אלה מהוות עוצר תכנוני יזום, אשר נועד לחשק את פיתוחה של השכונה הייחודית ולמצבה בחסר, וזאת על מנת שניתן יהיה לעוקרה ביתר קלות, כפי שרשויות התכנון מבקשות לעשות כיום".

בעתירה נטען כי הטענה היחידה שהושמעה על-ידי גופי התכנון על מנת להכשיר את העקירה היא כי לא ניתן לקיים במקום חיים איכותיים כביכול, וזאת נוכח רעש מטוסים.

העותרים טוענים כי קביעה זו של הוועדה המחוזית, אשר שימשה בסיס לדחיית טענות העותרים, לא נתמכה בחוות-דעת אקוסטית, ואף לא התקבלה לאחר בחינת אלטרנטיבות אחרות הקיימות בחוק. כמו כן, טענה זו אודות רעש המטוסים נזנחה על-ידי הוועדה המקומית.

העותרים מציינים עוד כי עמדת רשויות התכנון בנוגע לרעש המטוסים תמוהה, שכן רעש המטוסים לא מונע את המגורים ביישובים כמו בית דגן, גנות, משמר השבעה, אזור, אור-יהודה, רמת פנקס, כפר טרומן, נווה מונוסון, בארות יצחק, מזור, בני עטרות, צפריה, ושכונת קריית שרת בחולון עצמה.

בדיון ראשון בעתירה, שהתקיים בסוף חודש ספטמבר בבית המשפט המחוזי, הוחלט, לבקשת העותרים ובהסכמת באי-כוח הוועדה המקומית ועיריית חולון, כי הם יצורפו כמשיבים לערר של עיריית חולון למועצה הארצית, כי העתירה שהגישו תיוותר תלויה ועומדת, וכי הדיון בה יתחדש לאחר מתן החלטה במועצה הארצית בעררים שהוגשו לפניה.

עורכי הדין המייצגים את בעלי הבתים הוסיפו כי הם אינם סבורים כי בית משפט איפשר פגיעה קטלנית, בוטה ומתריסה בזכות הקניין של תושבים, שהינה זכות יסוד חוקתית, באופן כה שרירותי וללא כל טעם מנומק או מוכח, כפי שמבקשות רשויות התכנון לעשות במקרה של תוכנית ח-500.

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "העתירה מבוססת על טעות קשה של העותרים בהבנת הוראות תוכנית ח-500, שהיא תוכנית מתארית לדרום חולון, המשתרעת על שטח של כ-4000 דונם, הכוללת זכויות בנייה רבות לכ-14,000 יחידות דיור וכ-930 אלף מ"ר לתעסוקה וכו'. בעקבותיה ממילא תוגשנה תוכניות מפורטות הכוללות איחוד וחלוקה מחדש, שבהם יוקצו זכויות לכל בעלי זכויות הקניין במקרקעין. לפיכך אין כל יסוד לטענה על פגיעה בקניין, אלא ההפך - מדובר על תוכנית משביחה מאד, שתביא להתפתחות רבה בדרום חולון.

"בדיון שהתקיים ביום 29.9.13 קיבל בית המשפט את עמדת ועדות התכנון והמליץ לעותרים למחוק את הבקשה לצווים זמניים, נוכח העובדה כי מדובר בפנייה מוקדמת מדי לבית המשפט. הוועדה המקומית חולון הסכימה כי העותרים יצורפו כמשיבים לערר בפני המועצה הארצית, והבקשה לצווי ביניים נמחקה.

"הערר שבפני המועצה הארצית הוגש כנגד ההחלטה של הוועדה המחוזית להרחבה נוספת של השטח הפתוח המיועד לפארק חולות, שהיקפו נקבע מלכתחילה על שטח עצום בתחומי רעש כבדים הנובעים מתנועת המטוסים לנתב"ג. שכונת גבעת חולון מצויה בתוך תחום הרעש הכבד שבו אסורה בניית בתי מגורים".