איגוד הפרסום לרשות השנייה: קיימו שימוע על המלצות ועדת שחם

באיגוד מבקשים לקבל לידם את כל הפרוטוקולים של הוועדה ואת החומרים שהוצגו בפניה בנושא רכש המדיה ■ יעקב שחם: אם ידרשו לקיים שימוע, לא אתנגד

איגוד חברות הפרסום מוריד את הכפפות ויוצא למלחמה בהמלצות ועדת שחם, המתיימרות להגביל באופן דרמטי את כוחן של חברות המדיה: ל"גלובס" נודע כי האיגוד דורש מהרשות השנייה לקיים שימוע בנושא המלצות ועדת שחם, שאליו יוזמנו נציגים מענף הפרסום והזכיינים. כמו כן דורש האיגוד לקבל לידיו את כל הפרוטוקולים של הוועדה ואת החומרים שהוצגו בפניה, כדי שיוכל ללמוד אותם ולהשיב לוועדה בהתאם.

כפי שנחשף ב"גלובס", ועדת שחם ממליצה לצמצם את כוחן של חברות המדיה ולאפשר להן להחזיק לא יותר מנתח של 17%-15% לכל חברה מהכנסות הזכייניות.

במכתב שהוציא היום (ה') האיגוד ליו"ר הרשות השנייה, אילן אבישר, באמצעות עו"ד נוגה רובינשטיין ממשרד גולדפרב-זליגמן, נטען כי למרות שמדובר בהמלצות שהשפעתן על העוסקים בתחום הפרסום מכריעה, לא ניתנה להם ההזדמנות להביע את עמדתם כראוי.

אמנם לפני מספר חודשים נערך בכפר המכביה כנס בנושא, אך באיגוד טוענים כי סוג זה של מפגש רחוק מלהיקרא שימוע, מאחר שהליך שימוע יש כללים מקובלים: "ב-5 המילים שנבחרו להגדרת תחום פעילות הוועדה אין כל התייחסות להסדרת תחום הפרסום (מילה שכלל אינה נזכרת בזימון) ובוודאי לא מגבלות על עיסוק בתחום הפרסום. היינו הזימון עסק בנושא אחד, ואילו ההמלצות, על-פי הפרסומים, עוסקות בנושא אחר", נטען במכתב. "קיים הבדל רב משמעות בין בקשה להביע עמדה כללית לבין שימוע ביחס למתווה מתגבש, המלצות מסתמנות או אפילו רעיונות בתחומים מסוימים".

במכתב נמתחת ביקורת על האופן שבו נאלצים בתחום הפרסום ללמוד על ההמלצות המתגבשות: "לצערנו, התייחסותנו זו היא כשל סומא בארובה. הרשות השנייה או הוועדה נמנעו מלהציג את התשתית הרלוונטית ואת ההמלצות שהוגשו. בשל כך אנו נאלצים להיות ניזונים מפרסומים בעיתונות", נכתב במכתב.

מבקשים דיון ציבורי

באיגוד מציגים טענה שלפיה אין בסמכות הרשות השנייה לקבל המלצות שיש להן השפעה מרחיקת לכת על תחומים שכלל אינם בתחום סמכותה: "סמכות הרשות השנייה באשר למתכונת פעולתם המסחרית של בעלי זיכיונות אינה מקנה - בוודאי שלא במשתמע - אפשרות לרשות השנייה להסדיר את עיסוקן של חברות הפרסום, במישרין או בעקיפין, ולא כל שכן לפגוע בהן".

באיגוד סבורים כי הרגולטור שיכול וצריך לטפל בנושא הוא הממונה על ההגבלים העסקיים, ומציגים את אופן התנהלותו במסגרת הבדיקה שהוא עורך כצורת התנהלות ראויה. זאת לאחר שבמשרדי הממונה הקדישו חודשים ארוכים, שיחות ובדיקות עם בכירי השוק, כדי ללמוד את התעשייה: "בעניין זה נכון ללמוד מתהליך הבחינה ומהפעולות המתבצעות בנושא, על-פי פרסומים, במקביל, על-ידי רשות ההגבלים העסקיים. זוהי הדרך הנכונה שבה על רשות מנהלית לפעול, וראוי שהליך דומה יבוצע גם על-ידי הרשות השנייה".

לדברי אמיר גיא, יו"ר איגוד חברות הפרסום, "כשהכנסת הקימה את הרשות השנייה, הם האמינו שהרשות השנייה תסדיר ותטפל בטלוויזיה, ולא תקבע למי מותר למכור מה בתחום הפרסום, ובטח לא שהיא תטיל מגבלות שאין להן אח ורע בשום מדינה מתוקנת בעולם. סבורה הרשות השנייה שצריך להגביל גופים פרטיים בפעילות ל-10% מהשוק? תתכבד ותגיע לכנסת ותקיים דיון ציבורי. רשות ציבורית לא צריכה לפחד מלקיים דיון ציבורי".

ואילו יו"ר הוועדה, יעקב שחם, אומר היום כי ייעתר לבקשת השימוע: "אני מופתע מעמדתם של חברות המדיה והזכיינים, אך במקרה שיבקשו שימוע, לא אתנגד לקיום שימוע שבו נשמע את נציגי 6 חברות המדיה והזכיינים".