שר הפנים גדעון סער חתם על עדכון תקנת שבס ל-5 שנים

על פי התקנות, תתאפשר תוספת דירות מגורים בשיעור של עד 30% מהמספר המירבי של דירות המגורים המותר לבנייה על מגרש בלא תוספת זכויות בנייה במסגרת הליך אישור היתר הבנייה

לאחר שקיבל את אישורה הפורמלי של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, חתם אתמול בלילה שר הפנים, גדעון סער, על עדכון תקנת שבס. לאחר חתימת השר על העדכון ייכנס התיקון לתוקף הפרסום ברשומות תוך כמה ימים. יש לציין שמדובר בהוראת שעה זמנית שתהיה תקפה ל-5 שנים בלבד.

שר הפנים אמר היום: "התקנות החדשות יגדילו את היצע יחידות הדיור ויאפשרו מציאת פתרונות דיור לזוגות צעירים".

על פי התקנות, תתאפשר תוספת דירות מגורים בשיעור של עד 30% מהמספר המירבי של דירות המגורים המותר לבנייה על מגרש בלא תוספת זכויות בנייה במסגרת הליך אישור היתר הבנייה. ההקלה לתוספת דירות מגורים בשיעור של 30% תינתן עבור דירות ששטחן הממוצע עולה על 70 מ"ר ושהתקבלה חוות דעת מהנדס הוועדה המתייחסת לתמהיל הדירות המתקבל לאחר התוספת והשתלבותן בסביבה.

עוד אמורה חוות הדעת לאשר כי מוסדות הציבור, השטחים הפתוחים, התשתיות ושטחי החניה בסביבת הבניין נותנים מענה לצרכים הנובעים מתוספת הדירות.

באותו הזמן סעיף שנוסף לתקנה המעודכת מאפשר לוועדה המקומית להפעיל שיקול דעת בנוגע לתוספת מקומות החניה בפרויקט. המשמעות היא שהוועדה המקומית תהיה רשאית לפטור את הקבלן מהקצאת מקומות חניה חדשים לדירות שנוספו.

עוד על פי התקנות החדשות, הוועדה המקומית תהיה מוסמכת להתנות תוספת דירות מגורים בכך ששליש מהדירות הנוספות ישמשו למגורי בני מקום בלבד לתקופה של 10 שנים לפחות. הגדרת "בני מקום" לפי התקנות חלה על מי שהוא בן יותר מ-18 שנים ומקום מגוריו הקבוע במשך שלוש השנים האחרונות לפחות הוא בתחום שיפוטה של הרשות המקומית בה אושרה תוספת דירות המגורים.

התקנות משנות את המצב הקיים לפיו התאפשרה במסגרת ההקלה תוספת דירות מגורים של עד 20% וללא יכולת לקבוע את חלקן לבני מקום.

חשוב לזכור שעדכון התקנות מאפשר את הגדלת יחידות הדיור בפרויקט עד 30% מהמספר הקבוע בתוכנית המקורית, אך הוא אינו משנה את היקף הזכויות בפרויקט כולו. המשמעות היא שניצול ההטבה גורר הקמת דירות קטנות. באותו הזמן, אישור התקנות נתון לשיקול דעתה הבלעדית של הוועדה המקומית שיכולה לאשר גם פחות מ-30% או לא לאשר את התוספת כלל. כבר היום לא ניתנת הקלת השבס באופן אוטומטי ויש רשויות המתנגדות לכך.