פורטיסימו, חילן ולידר השקעות מתמודדות על רכישת חברת אשבל

חברת התוכנה מוגדרת ע"י ביהמ"ש כחדלת פירעון *הצעות הרכישה נוקבות בשווי של 100-120 מ' ש'

הודעות לבורסה של החברות חילן ולידר מהימים האחרונים, לגבי מעורבותן במהלך פיננסי שיאפשר את המשך פעילותה של חברת התוכנה אשבל, חשפו רק טפח מהניסיונות להחזיר את החברה לתפקוד נורמלי לאחר שנים של מאבקים משפטיים.

ביהמ"ש המחוזי מרכז מינה שלשום את רו"ח יואב כפיר כנאמן לצורך מכירת החברה. בזמן הקרוב צפוי כפיר לקבל הצעות נוספות לרכישת החברה, נוסף לשלוש הצעות שכבר הגיעו מחילן, לידר וקרן פורטיסימו.

הסיפור של אשבל, שהוקמה בשנת 1986, אינו של חברה שכשלה. להיפך, היא הצליחה כנראה יותר מדי. מספיק כדי לגרום למייסד החברה והמנכ"ל, יוסי שחם, וזוגתו, נאוה אנוש, לספק דיווחים כוזבים, להעלים מס במאות מיליוני שקלים, למשוך כספים לצרכים אישיים, לבצע ניהול ספרים כפול ועוד, כפי שהודו במסגרת עסקת טיעון עם רשויות המס לפני מספר שנים. על פי החלטת בית המשפט, חייבת החברה לשלם מסים (בעיקר מס הכנסה ומע"מ) בסכום כולל של יותר מ-100 מיליון שקל.

אשבל פיתחה תוכנה מוצלחת למדי בשם פריוריטי (Priority), שמיועדת לניהול משאבים לוגיסטיים, פיננסיים וכוח אדם בארגון (ERP). לעומת תוכנות אחרות, התוכנה של אשבל היא זולה וקלה יחסית לתפעול, וכך הפכה לפופולרית בקרב עסקים קטנים ובינוניים. לחברה הכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה והיא רווחית.

אלא שהצורך של החברה להחזיר סכום ניכר לרשות המסים, הביא אותה לסף חדלות פירעון. מעבר לכך, כנגד בעלי השליטה יש גם תביעה של עובדים בכירים בחברה, שמחזיקים במניות מיעוט, שלדבריהם היו זכאים במשך השנים לחלק מרווחי החברה. לטענתם, מאחר שהדיווח על רמת ההכנסות של החברה במשך השנים לא היה נכון, הם זכאים ל-47 מיליון שקל, או 39% מרווחי החברה בסך הכול. תובעים נוספים הם עובדיה של אשבל, שטוענים כי בקופת הפיצויים חסרים 15 מיליון שקל. להערכת הנאמן כפיר, סך חובות החברה נע בין 44 ל-123 מיליון שקל, תלוי בהיקפי תביעות העובדים.

על הרקע הזה הצליחו בעלי השליטה בחברה - שחם, שהעביר בינתיים את מניותיו (כ-70%) לידי בנו, בן אנוש - לגייס 35 מיליון שקל מידי חברת לידר השקעות בהלוואה המירה, במסגרתה תקבל לידר אופציה לכ-36% ממניות אשבל בתוך שנה. ביהמ"ש סירב לאשר בתחילת השבוע את ההסכם הנ"ל, בעקבות עמדת רשות המסים, שמחזיקה בשעבוד כמחצית ממניות החברה והתנגדה להסכם שכולל שינוי במבנה ההון של החברה, וכן התנגדות נציג כונס הנכסים הראשי (הכנ"ר).

השופט, אילן שילה, קבע בהחלטה בדיון כי החברה היא חדלת פירעון, ולכן המשך הדרך הוא במציאת רוכשים עבורה. כאמור, מלבד ההצעה של לידר השקעות, התקבלו עוד שתי הצעות: זו של קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו, בראשות יובל כהן, אשר נקבה בסכום של 120 מיליון שקל, וזו של חברת שירותי המחשוב חילן, שבשליטת אבי באום, המציעה תמורה של 105 מיליון שקל.