ממריאים: איך נראית התחרות בענף הטיסות המוזלות?

רפורמת השמיים הפתוחים ממשיכה לתת את אותותיה - וכעת מצטרפת גם אל-על לשוק טיסות הלואו קוסט, עם 5 יעדים ראשונים לאירופה ■ "גלובס" בודק מה הרוויח הצרכן הישראלי, ומה צריך לזכור לפני שמזמינים טיסת לואו קוסט

כ-15 חברות תעופה בינלאומיות מפעילות טיסות לואו קוסט בקו מתל-אביב ליעדים שונים באירופה. אליהן תצטרף באביב הקרוב גם אל-על, שתתחיל להפעיל 5 מטוסי בואינג 737 במתכונת טיסות לואו קוסט לבודפשט, בוקרשט, ברלין, לרנקה ופראג. המשמעות היא שלקראת קיץ 2014, לא יופעלו טיסות סדירות ליעדים אלה וכל מכירת הכרטיסים של אל-על לאותם יעדים תתבצע במתכונת לואו קוסט - קרי, מחיר בסיסי לכרטיס הטיסה, ועליו חלות עלויות נוספות עבור הושבה במטוס, מזוודה וכדומה - בשונה מטיסות שכר (צ'רטרים), הנערכות במטוסים שנשכרים על-ידי חברה המפיצה את הטיסה באמצעות סוכנים וחברות. להבדיל מחברות לואו קוסט, המבצעות מכירה רק באמצעות האינטרנט, אל-על תאפשר מכירת כרטיסים ליעדי הלואו קוסט שלה גם באמצעות סוכני הנסיעות.

הבדל אחר וחשוב שיקנה לאל-על יתרון בעיני הצרכן וחיסרון מול החברות הזרות, הוא זה שבעוד על חברות הלואו קוסט שאין להם נציגות בישראל, כמו איזי ג'ט, לא חלים חוקי התעופה הישראליים בנוגע לביטול עסקה או פיצוי במקרה של עיכוב בטיסה - על המתחרה הישראלית החוקים חלים בהחלט.

המהלך של אל-על הוא מענה לתחרות הגוברת במסגרת הסכם השמיים הפתוחים שנחתם השנה עם מדינות האיחוד האירופי, ושאותו מקדמים משרד התחבורה ורשות שדות התעופה - ולא רק ליעדים באירופה: לאחרונה התבשרנו על חתימות הסכמים עם מדינות שונות, בהן הפיליפינים וקנדה, להרחבת קווי הטיסה ליעדים אלה באופן ישיר ודרך טיסות מעבר. מהלך נוסף שאמור להגביר את קצב טיסות הלואו קוסט מישראל הוא פתיחת האולם המערבי בטרמינל 1 בנתב"ג, שישמש לטיסות לואו קוסט. לפי רש"ת (רשות שדות התעופה), בעונת החורף מתוכננות לעבור באולם זה 55 טיסות בינלאומיות בשבוע, 22 מהן טיסות חדשות בהתאם להחלטת הממשלה לאשר את כל הבקשות לסלוטים של חברת הלואו קוסט. החל מהקיץ יגדל הקצב משמעותית, כשניתן יהיה להפעיל 130 טיסות שבועיות (25-30 ביממה), ובחורף הבא התחזית היא ל-100 טיסות לואו קוסט שבועיות.

כל חברות התעופה שמפעילות טיסות מוזלות צפויות להגדיל את תדירות הטיסות וחלקן גם ירחיבו את קווי הפעילות. כך למשל הפעלת הקו לפולין על-ידי wizz air או קו לברלין שצפויה להשיק איזי ג'ט. חברת התעופה האירופית ריאנאייר, שנחשבת אגרסיבית ביותר בהיבט המחיר, לא חתומה עדיין בהסכם עם משרד התחבורה משום שהיא דורשת הקלות משמעותיות באגרת הכניסה למדינה. למרות שבמשרד התחבורה היו שמחים לראות מימוש הבטחות של טיסות ב-50 אירו מתל-אביב ליעדים באירופה, חוששות הרשויות מתקדים מחייב כלפי חברות אחרות.

הכיוון: ירידה

מה הרוויח הצרכן הישראלי מריבוי השחקנים בתחום הלואו קוסט? התשובה היא כמובן הרחבת התחרות באמצעות כניסת שחקנים לקווי תעופה אליהם היו טיסות צ'רטר או סדירות בלבד.

ומה באשר למחירי הטיסות? לדברי סמנכ"ל השיווק של איסתא, רונן קרסו, השפעת השמיים הפתוחים על מחירי הטיסה עדיין לא ניכרת במלואה. "השנה שילמנו פחות על קצת מהיעדים, בעיקר לאלה שחברות עמו איזי ג'ט או וויזאייר טסות, אבל מתחילת 2014 אני מעריך שנשלם פחות. המשוואה היא פשוטה: יש ביקוש ויש יותר היצע עם מחיר זול שימשוך את כל השוק למטה. אנחנו עדיין נמצאים בתחילת הדרך בכל הנוגע להשפעת השמיים הפתוחים על שוק מחירי הטיסות - אני מאמין שנראה הוזלה, ואז השוק יתייצב כמו בכל השווקים".

- לאילו יעדים מחיר הטיסה צפוי לרדת?

"בעיקר יעדים במערב אירופה, אליהם טיסות הלואו קוסט פופולריות. מחירי הטיסות למזרח אירופה טובים כעת במילא והמחירים לארה"ב או לתאילנד לא יושפעו, וכך גם מחירי הנופשונים באגן הים התיכון שמורכבים מחבילות. אני לא רואה מישהו שיפעיל טיסות לואו קוסט לרודוס או לכרתים. מצד שני, יעד שהמחירים אליו הולכים לצלול מטה הוא ברלין - ברגע שאיזי ג'ט תתחיל לטוס לשם ועם הפעלת טיסות הלואו קוסט של אל-על לברלין נראה מחירים שלא הכרנו".

קרסו מוסיף כי "נדבך חשוב שהביאו עמן חברות הלואו קוסט הוא חשיפה של התייר הישראלי ליעדים פופולריים פחות מבחינתו, שאליהם לא הייתה טיסה ישירה: למשל קלן, רוטרדם או מנצסט'ר".

- האם הצרכן הישראלי מבקש טיסות לואו קוסט בהזמנות? האם יש מודעות לקיומן למבחר של יעדים?

"עדיין המודעות לא נמצאת בשיא", משיב קרסו. "כדאי לזכור שטיסות כאלה לא מתאימות לכל הצרכנים. מי שמתייחס לטיסה כאמצעי להעברתו ממקום למקום ימצא את מבוקשו, מי שמחפש את החוויה - לא יכול לטוס בלואו קוסט".

ואכן, מבדיקת "גלובס" ל-4 יעדים אליהם פועלת טיסת לואו קוסט לצד טיסות סדירות או צ'רטר עולה כי הפערים, בשני תאריכים שנדגמו בחודשים דצמבר ואפריל, לא היטו את הכף באופן מוחלט לכיוון טיסות הלואו קוסט: במקרים מסוימים הזזת התאריך יומיים או שלושה קדימה או אחורה הוזילה את המחיר בחצי, אולם בחלק מהמקרים טיסות צ'רטר, למשל לרומא על-ידי ישראייר, היו זולות ביחס למחירי איזי ג'ט, אל-על או אליטליה. בטיסה לוורשה, המחיר הזול ביותר לטיסה ב-26 לדצמבר היה של וויזאייר: פחות מחצי מחיר לעומת אל-על או לוט. על הצרכן, לפיכך, לעשות השוואת מחירים לכל יעד.

5 תזכורות בהזמנת טיסת לואו קוסט

1. לא הכול כלול:

מחירי הלואו קוסט כוללים טיסה ומסים ללא תשלום עבור מזוודה, הושבה במטוס או מזון: למעשה, מחיר הטיסה ההתחלתי עשוי להכפיל עצמו בחישוב העלויות הריאליות עבורכם - באיזי ג'ט למשל התוספות למזוודה (עד 20 ק"ג) לנוסע היא 50 אירו, ועוד 4-24 אירו על הושבה.

2. עניין של טיימינג:

בדקו את שעות הטיסה - אם טסים לשבוע עלול "להתבזבז" יום מהטיול בעקבות טיסה שיוצאת בערב מישראל וחוזרת בבוקר מאירופה. אם אתם טסים לגיחה קצרה, החיסכון לא תמיד משתלם.

3. "אין חרטות":

על חברת התעופה שאין להם נציגויות בישראל לא חלים החוקים המקומיים. לפיכך, דמי הביטול בטיסות הלואו קוסט הם בבחינת "נגעת-נסעת" - אין ביטולים גם למזמינים חודשים מראש, אין ביטול בעקבות מקרים רפואיים, אין אפשרות לבצע כל שינויים בהזמנה. על החברות לא חל גם חוק פיצויים במקרה של עיכוב בטיסה - גם אם הפסדתם בגלל האיחור טיסות המשך.

4. קדימה-אחורה:

הזזת מועד הטיסה יום קדימה או אחורה עשויה לשנות את מפת המחיר, בפערים המגיעים למאות שקלים - לכן עם בירור מחיר הטיסה כדאי לבחון את תמונת המחירים המלאה בסמוך לתאריך המבוקש. חלק מחברות התעופה (איזי ג'ט למשל) מאפשרות הצצה שנתית על המחירים, ולפיכך לפעמים כדאי לתפור את הטיסה בהתאם. הפערים משמעותיים: מי שמוכן לקפוא בקור של פברואר בלונדון ישלם 57 אירו לכיוון לעומת 380 אירו למי שיטוס עוד החודש.

5. טיסות המשך:

אחת מנקודות החוזק של טיסות הלואו קוסט הן טיסות ההמשך ליעדים שונים ברחבי העולם - עם אותה חברה או בשילוב חברת תעופה אחרת - כך שמי שמוכן לצרף למסע כמה שעות המתנה והארכת משך ההגעה ליעד, עשוי למצוא פתרונות זולים משמעותית ביחס לטיסות ישירות. טורקיה, למשל, היא תחנת ביניים פופולרית בדרך ליעדים מגוונים ברחבי העולם.

טיסות
 טיסות

טיסות
 טיסות