אירופה זה כאן? החזון להקמת ליגת מרוצי מכוניות ב-2014

רכבים "משופרים" בעלות של 300-400 אלף שקל; 18 מרוצים בשנה; והכי חשוב: גושפנקא חוקית ■ ראם סמואל יוזם את ליגת המרוצים של ישראל

מי שינסה לאתגר את הזיכרון שלו בניסיון למצוא את הנקודה שבה ניסו בישראל לייצר מיני-מהפכה של ספורט מוטורי, ייעצר כנראה בשנות ה-80 בחולות של אשקלון, עם אותם מרוצי מכוניות מחתרתיים שנערכו על מסלולי העפר באזור התעשייה הדרומי בעיר, שהלכו וגוועו בסופו של דבר בין היתר בגלל שהתקיימו ללא רישוי ובניגוד לחוק.

כמעט 30 שנה אחר כך "האיום" לנהל פה שגרה מוטורית שוב על הפרק, רק שהפעם מדובר במשהו פחות חתרני בעקבות אישור תקנות החוק המוטורי בישראל. אחד מהיזמים המוכרים יותר בתחום הוא ראם סמואל (הבעלים של חברת 'מסלולים'), שיוציא לדרך את ב-29 בחודש ראלי ספרינט בערד, מרוץ שיהווה פיילוט לליגת מרוצים שתפעל בישראל בשנת 2014.

‏‏* מה זה ראלי?

‏‏"כשאומרים ראלי חושבים ישר על ג'יפים, אבל כאן מדובר בדגמים מוכרים לכל אחד - מיצובישי אבולושן או סובארו, שמותקנים בהם אביזרי בטיחות שנועדו להגן על הנהג, כאשר למכוניות הללו מוכנסים שיפורים שמאפשרים להם לנסוע במהירות דמיונית", מסביר סמואל. "מה שיפה בראלי ספרינט, הוא שמדובר במכוניות שהקהל מסוגל להזדהות איתן - זו חייבת להיות מכונית שהיא פריט סדרתי, כלומר הקהל לכאורה מגיע עם אותה מכונית מהבית".

‏‏* למה שהפעם זה יעבוד?

‏‏"המרוצים בזמנו היו מחתרתיים ולא חוקיים, והמשטרה היתה עוצרת מרוצים באמצע. גם ברמה הכלכלית, זה ספורט שחי על חסויות ושום ספונסר לא היה מוכן לתת כסף על משהו שהוא חצי רשמי או שאין לו עונה ברורה. אני זוכר את עצמי שנורא רציתי להשתתף במרוצים אבל בעצם לא היה פה שום גוף שהיה מוכן לבטח אותך, ואז הבנתי בשלב מסוים שבלי ביטוח אני לא מוכן לשים את עצמי מאחורי ההגה. היום כשהחוק המוטורי עבר זה בעצם הכשיר את האפשרות לקיים מרוצים, והספורט הוא מבוטח. אני בעברי התחריתי בחו"ל וזכיתי באליפות ראלי בצרפת 94 ו-97, אבל נסעתי לשם כי בארץ לא היה איפה לעשות את זה".

‏‏* איך זה יעבוד?

‏‏"ב-2014 תהיה ליגה של 18 מרוצים - 6 מרוצי ראלי בסגנון הראלי ספרינט, 6 מרוצי 'דריפטים' שזה סגנון החלקות, ו-6 מירוצים ג'ימקאנה שזה ספורט עממי יותר שבעצם מאפשר לכל בנאדם להתחרות עם הרכב הפרטי שלו. הרעיון שלנו הוא לקיים פה ליגה פרטית לכל דבר, סטייל ה-‏NBA‏ בארה"ב, שתרוץ לאורך שנים".

‏‏* מי יכול להתחרות?

"כולם. הדבר היחיד שצריך הוא רישיון של נהג מרוצים שזה רישיון מיוחד. היום בארץ יש כ-1,000 בעלי רישיונות לכלל סוגי המרוצים - אבל הם מתחלקים בין ראלי, קרטינג, אופנועים. כלומר, כדי להתחרות בראלי ספרינט בערד למשל, אתה חייב להחזיק רישיון ספציפי לראלי ספרינט".

‏‏* מה העלויות?

‏‏"ההרשמה למרוצים היא די שולית. הסיפור היותר יקר הוא עלות המכונית, ההכנסה וכל העליות שקשורות לרכב. מכוניות מירוץ מהדגם שאנחנו מדברים עליו לראלי ספרינט, עם כל השיפורים שמכניסים בהן, יעלו בין 150-200 אלף שקל, כשהמצוינות יעלו פי שניים מזה. עלות עונה כזאת עבורנו המארגנים צפויה לעמוד על 2-4 מיליון שקל".