רוצח נהג המונית דרק רוט הוסגר מארגנטינה לישראל

משה בן-איבגי נמלט לארגנטינה עם דרכון מזויף ב-2004, במהלך חופשה מהכלא ■ כעת הוא הוסגר לישראל כדי לרצות עונש של 5 שנות מאסר בגין עבירות שוד

לאחר שנים של מצוד אחריו, הוסגר אמש (ד') לישראל האסיר הנמלט משה בן-איבגי, אחד מרוצחיו של נהג המונית דרק רוט ז"ל בשנת 1994.

בן-איבגי הוסגר מארגנטינה לישראל, כדי לרצות עונש של 5 שנות מאסר בגין עבירות שוד שביצע בארץ. הסגרתו התאפשרה הודות לשיתוף-פעולה הדוק בין המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה ומשטרת ישראל, וכן לפעילות מבצעית משטרתית ברחבי העולם.

בן-איבגי הורשע ב-1994, יחד עם ארבל אלוני, ברצח דרק רוט המנוח, ונגזרו עליהם 16 שנות מאסר בפועל. בשנת 1998, במהלך חופשה מהכלא, ביצעו השניים שוד אלים של מכולת בהרצליה וניסו לשדוד בית עסק נוסף. הם הועמדו לדין והורשעו בעבירות של ביצוע שוד מזוין בחבורה, ניסיון ביצוע שוד מזוין בחבורה ועבירות נלוות. בית המשפט גזר עליהם 5 שנות מאסר בפועל, במצטבר לעונש המאסר על הרצח.

בניגוד לעמדת המדינה, בית המשפט קיבל את עתירתו של בן-איבגי ואישר לו לצאת לחופשה. במאי 2004, במהלך החופשה מהכלא, נמלט בן-איבגי מישראל והצליח להיכנס לארגנטינה באמצעות דרכון מזויף.

בתום עבודה מאומצת ומשותפת של המשטרה, נציג המשטרה בדרום אמריקה והרשויות בארגנטינה, הוא אותר ונעצר שם כעבור מספר חודשים, גם בגין עבירות אחרות שביצע על אדמת ארגנטינה. לאחר מעצרו הגישה ישראל בקשה להסגרתו בגין עבירות הרצח, השוד וההימלטות.

חרף שורה של הליכים משפטיים שנקטה המחלקה הבינלאומית, בתום הליכי הערעור בארגנטינה קבע בית המשפט העליון של ארגנטינה כי בן-איבגי יוסגר לישראל רק בגין עבירות השוד וניסיון השוד. הסגרתו בגין הרצח לא אושרה, משום שהעבירה בוצעה בהיותו בן 14 וחצי, בשעה שגיל האחריות הפלילית בארגנטינה הוא 16.

בשנת 2009, עוד לפני מתן פסק הדין של בית המשפט העליון בארגנטינה, נמלט בן-איבגי ממעצר-בית שבו היה נתון. בחלוף כשנה הוא נעצר שוב בגין עבירות אחרות שביצע על אדמת ארגנטינה - זיוף מסמך ואי-ציות לעובד ציבור. הוא הורשע בעבירות אלה, ובמסגרת הסדר טיעון נגזרו עליו 3.5 שנות מאסר, אותן סיים לרצות בימים אלה.

עד לבריחתו מישראל ריצה בן-איבגי בכלא 10 שנות מאסר ו-4.5 חודשים מתוך 16 שנות המאסר שנגזרו עליו בעבירת הרצח. מהעונש שיירצה בישראל ינוכו כ-30 ימים שבהם בקשת ההסגרה הישראלית הייתה העילה היחידה לישיבתו מאחורי סורג ובריח בארגנטינה.

הפרקליטות הודיעה כי לא תסכים לנכות מעונשו של בן-איבגי תקופות בהן היה נתון במעצר לצורך הסגרתו, במקביל לריצוי מאסר על עבירות הפנים שביצע בארגנטינה.