אלטשולר: "הנתונים לא מצדיקים העליות; הישמרו מהפסדים"

בבית ההשקעות אלטשולר-שחם מקטינים חשיפה לאפיק המנייתי ■ "בהחלט רואים כמה מסימני האזהרה שחוזרים על עצמם כל כמה שנים" ■ ראיון בלעדי

"נתוני המשק הישראלי לא מצדיקים את עליות השערים האחרונות בבורסה. המחירים בארץ יקרים מאוד, ואם העליות יימשכו בקצב הנוכחי מבלי שהכלכלה תצמח בהתאם, עלולה להתפתח כאן בועה", כך אומר גילעד אלטשולר, מנכ"ל משותף ומנהל ההשקעות הראשי של בית ההשקעות אלטשולר-שחם, בריאיון בלעדי ל"גלובס".

אתמול שבר מדד ת"א 25 את שיא כל הזמנים ונסגר בשער של 1,344 נקודות, והיום נסחר המדד המוביל סביב שער הסגירה.

"העליות האחרונות בשווקים הן לא מ'אהבת מרדכי', אלא 'משנאת המן'. המשקיעים שנוהרים היום למניות לא באמת רוצים להשקיע בהן, פשוט אין להם מה לעשות עם הכסף", סבור אלטשולר. "הכול, כמובן, בגלל שיעורי הריבית הנמוכים, שדחפו את המשקיעים לאג"ח הממשלתיות. ברגע שנגמר 'הבשר', הם עברו לאג"ח קונצרניות, שעלו יפה עד ספטמבר ולכן המשקיעים הרגישו בנוח לגביהן. עכשיו, כשהציבור הבין שהראלי הגדול באג"ח הסתיים, ושפק"מ זאת לא מציאה גדולה, הוא עבר לאפיק היחיד שנשאר בו פוטנציאל רווח - מניות".

אלטשולר, וזה די ברור, אינו שותף לאופוריה בשוק המניות המקומי, שהובילה את מדד ת"א 25 לשבור את השיא לאחר זינוק של 16% מתחילת ספטמבר. למעשה, נראה כי מנהל ההשקעות הוותיק כבר מתחיל להתכונן ליום שאחרי.

"אנחנו מורידים חשיפה למניות. התחלנו את השנה עם 33% חשיפה לאפיק המנייתי בקופות הגמל, והיום אנחנו עם 25%. חבל שלקוחות שהיו עם חשיפה של 10% לאפיק המנייתי קונים היום מניות", לדבריו, "כי זה משהו שהם היו צריכים לעשות הרבה קודם. אני מבין את זה, כי הציבור בישראל לא היה מושקע מספיק במניות, אבל זה אפיק שצריך להיות חשופים אליו כל הזמן, ולא לפעול לפי איך שהשוק מתנהל. זה מתכון ודאי להפסדים".

- אתה חושב שהאופוריה הזאת מוצדקת, או שאנחנו עומדים בפני מפולת?

אלטשולר: "אני לא חושב שתגיע מפולת, אבל הזמן הכי אידאלי לצאת מהשוק זה כשהוא טוב. מה שכן, אנחנו בהחלט רואים חלק מסימני האזהרה שחוזרים על עצמם כל כמה שנים".

- מה למשל?

"יש לנו קרן נאמנות שמשקיעה במדד היתר, ובמהלך השנה האחרונה היא זינקה ב-50%. לפני שנה הציבור לא השקיע שקל בקרן הזאת. עכשיו, אחרי כל העליות, הקרן הזאת מגייסת מיליונים מדי יום. למה עכשיו? איפה הייתם קודם? אני רק מקווה שהמשקיעים שנכנסים היום לא יעשו מה שהם תמיד עושים, ויברחו ברגע שתתעורר בעיה בשוק. מי שבא לעשות סיבוב בשוק, בדרך כלל מפסיד".

- אז איך לדעתך המשקיעים צריכים להתנהג עכשיו?

"קודם כל, זה לא הזמן להגדיל אחזקות במניות. המחירים היום רחוקים מלהיות זולים, גם בארץ וגם בחו"ל. אני חושב שתיק השקעות סולידי צריך לכלול חשיפה של 25% למניות, שמהן שני שלישים בחו"ל ושליש בישראל, 25% לאג"ח קונצרניות בישראל, 20% לקונצרניות ואג"ח ממשלתיות בחו"ל ו-30% אג"ח ממשלתיות. לא חייבים תמיד להרוויח - לפעמים לא פחות חשוב להישמר מפני הפסדים".

עומדים בשטף הפדיונות

קרוב לשלושה חודשים נמשך הראלי בבורסה בת"א, במהלכו נרשמו עליות שערים במרבית המדדים המובילים. החגיגה הזו באה לידי ביטוי גם במחזורי המסחר, שעלו מאז בכ-40% (אם כי בשבועות האחרונים הם שוב החלו לצנוח), בקרנות הנאמנות ובתעודות הסל שמגייסות בקצב מרשים, בדגש על הקרנות המנייתיות שאף שברו השבוע את שיא הגיוסים השנתי של 2003, ושוק איגרות החוב פורח.

- מה לדעתך הביא למגמה החיובית באחד העם?

"אני חושב שזה שילוב של כמה דברים, לא רק המעבר לאפיק המנייתי. מה שעוד תורם לעליות הם בעלי עניין שמתחילים לנצל את המחירים הגבוהים ולמכור. גם העובדה שיש שקט יחסי מכיוון איראן ושכנותינו, בהחלט תורם למצב, בייחוד מבחינת המשקיעים הזרים".

- אז את הראלי צריך לזקוף לזכותם של המשקיעים הזרים?

"צריך לזכור שיש כל מיני אירועים שמעוותים את נתוני המסחר, כמו עדכון מדדים וכדומה. מעבר לכך, לדעתי הזרים חוזרים, כי אנחנו רואים את זה במניות כמו בזק שנשענות על משקיעים מעבר לים, אבל טיפין טיפין. אלה לא הרמות שהיינו רגילים אליהן בעבר. אם השקט היחסי באזור יישמר, אז המגמה הנוכחית תימשך".

זהו הראיון הראשון של אלטשולר, מי שכאמור מנהל את אסטרטגיות ההשקעה של אלטשולר-שחם, מאז תקף את בית ההשקעות שלו גל של פדיונות. בחודשים האחרונים, ובזמן שרוב המתחרים שלו דווקא גייסו, ספג בית ההשקעות פדיונות בהיקף של 1.2 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות ובקופות הגמל. חלק מהשחקנים בענף מיהרו להכריז כי אלטשולר-שחם, מי שזכה ב-2012 לתואר המגייס הגדול (תוספת נכסים של כ-16 מיליארד שקל) ומתחילת השנה הוסיף כ-12.5 מיליארד שקל, נפל.

"אני מבין ששלושה חודשים של פדיונות זה משהו שמאוד מרגש חלק מהמתחרים שלנו, ושחשבו שגדלנו יותר מדי, אבל אני ממש לא מתרגש. עובדה שבשבועות האחרונים חלה התאוששות בקרנות הנאמנות וקופות הגמל שלנו, הן בגיוסים והן בתשואות. אגב, אחת מהסיבות שקרנות הנאמנות שלנו נפגעו היא מערכות הדירוג של הבנקים, שהן מאוד בעייתיות. הגיע הזמן שהרגולטור יפעל בנושא".

"שהאוצר ידאג לבנייה, לא לשכר"

אלטשולר-שחם הינו בית ההשקעות השישי בגודלו בישראל, ומנהל היום כספי ציבור בהיקף של 47.8 מיליארד שקל. עם זאת, בשונה מבתי השקעות מתחרים דוגמת מיטב דש ואקסלנס, אלשטולר-שחם הוא לא גוף ציבורי, ולכן הוא לא מדווח על תוצאותיו הכספיות. לפני מספר חודשים, נזכיר, חשף "גלובס" כי שכרו של חגי בדש, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות (שאינו ציבורי), עומד על 5 מיליון שקל בשנה.

- כמנכ"ל בית השקעות פרטי, אתה לא חושב שלציבור יש זכות לדעת מה קורה בגופים שמנהלים את הכסף שלהם?

"אני חושב שזאת התעסקות בתפל במקום בעיקר. הרי בכל מקום השכר משולם מכספי הציבור - גם בתנובה, בפלאפון וברכבת. אין הבדל אם לוקחים לך יותר על קוטג' או על שיחת טלפון, או על כרטיס רכבת. אגב, גם עובדי הנמלים מקבלים שכר מכספי הציבור וגם שרים בממשלה. אפילו הפנסיות של אנשי צבא קבע משולמות על ידי הציבור".

- מה דעתך על ההתבטאויות האחרונות של שר האוצר יאיר לפיד, לפיהן הוא מתכוון לטפל בשכר הבכירים בחברות הביטוח ובתי ההשקעות?

"זאת קוסמטיקה פופוליסטית, אין כאן שום דבר מהותי. אני מסכים ששכר הבכירים לא צריך להיות מנופח כל כך, ושהמנהלים האלה יכולים להסתפק בפחות, אבל אני לא מאמין שבאמת יטפלו בנושא. מעבר לזה, שר האוצר צריך לטפל במתן אישורי בנייה, זה הרבה יותר חשוב לציבור מאשר להפחית את שכר הבכירים. שום דבר כאן לא זז וזה מחדל של הממשלה".

- אפרופו דברים שלא זזים, מה דעתך על ההליך שמתנהל היום באי.די.בי?

"בתור משקיף מהצד, אני מאוד מופתע שאנשים מוכנים לשלם סכומים כאלה עבור אופציה. מבחינת התהליך עצמו, בכל מה שקשור לכלכלה - המערכת המשפטית לא זזה, וזה עולה לציבור בהפסד של מאות מיליוני שקלים. ברוב המקרים הדברים מאוד ברורים, אבל משום מה התהליכים ארוכים ומתמשכים. באלביט הדמיה, לדוגמה, ברור לכולם מה המצב של החברה ומה צריך לעשות, אבל העסק תקוע ובינתיים החברה רק הולכת ומידרדרת".

[ניוזלטר בורסה] [פורטל פיננסי] [בורסות בעולם] [תיק השקעות]

העולות והיורדות
 העולות והיורדות

המעו
 המעו