ליברמן: "לא נגיע להסדר כל עוד הם רעבים ואנחנו לא בטוחים"

שר החוץ נשא דברים בכנס השנתי של ארגון קבלני ת"א-יפו בת-ים וטען כי "הנושא הפלסטיני הוא משהו שמנסים לנצל נגד מדינת ישראל" ■ "אנחנו נתקלים כל יום בהסברה קלוקלת שלנו"

"הסדר מדיני הוא לא משהו מלאכותי. אי אפשר לכפות שלום, אפשר לייצר שלום. אותנו מעניין ביטחון ואותם מעניין המצב הכלכלי", כך אמר שר החוץ אביגדור ליברמן בכנס השנתי של ארגון קבלני תל אביב יפו בת ים המתקיים באילת.

לדברי ליברמן, "הויכוח היום הוא על רמת החיים בין ישראל לרשות הפלשתינית. מדינה שתהיה מוכנה להסדר שלום חייבת להיות יציבה מבחינה כלכלית. לא נוכל להגיע להסדר כל עוד הם רעבים ואנחנו לא בטוחים. אצלנו היה בלבול, רצינו קודם מדיני ורק אחר כך הדברים האחרים. צריך לשנות את סדר העדיפויות. היום לדבר על הסבר מדיני שכל המזרח התיכון בוער זה להתחיל לשים יסודות לבניין חדש בעיצומה של רעידת אדמה. ייתכן שבהמשך נגיע לתקופה ולמצב שהסדר מדיני יהיה אפשרי".

"הנושא הפלסטיני הוא משהו שמנסים לנצל נגד מדינת ישראל", הוסיף ליברמן. "יש מעט מאוד אנשים שדואגים לפלשתינים ואבו מאזן הוא האחרון שדואג להם. לאחרונה היו טבח של 1500 פלשתינים ליד דמשק. לא שמעתי על זה כלום. לא מאבו מאזן ולא משום גורם אחר. במציאות הנוכחית אין יום שלא נהרגים לפחות מאה איש בכל מיני מקומות ולא שמעתי שמכנסים דיונים. על כל בית שאנחנו בונים באלקנה יש כינוס באו"ם. אנשים נהרגים בסיני ובפיגועים בעיראק כל יום וזה כנראה מותר. לבנות בית בתוך הקו הכחול של היישובים הקיימים שלנו זה אסור. יש כאן הרבה אינטרסים והרבה צביעות. לא ברור את מי מייצג אבו מאזן. הוא לא מייצג את הפלשתנאים בעזה".

שר החוץ התייחס גם לנושא האיראני ולמו"מ המתקיים גם בשעות אלו בין המערב לאיראן. " יש את המו"מ שמתנהל גם ברגעים אלו. לטעמי הדבר הפרובלמטי ביותר הוא האפשרות שאיראן תהפוך למדינת סף גרעינית. איראן שיש לה עתודות נפט וגז מהגדולות בעולם פתאום רוצה אנרגיה גרעינית? זה תלוש לגמרי. היא גם מפתחת תוכנית ענקית של טילים ארוכי טווח בשביל להפיץ את האנרגיה הזו בעולם? היום יש הרבה מדינות שיכולות לייצר נשק גרעיני וזו החלטה פוליטית בלבד. עשינו פעם סימולציה כמה זמן ייקח ליפנים לייצר פצצה מרגע ההחלטה. הגענו למסקנה שזה ייארך 5 שבועות. זה הכל. וזה המשמעות של מדינת סף גרעינית. יש מדינות כאלו שלא מדאיגות כי יש שם שלטון אחראי עם איזונים. אבל באיראן המצב שונה ואסור לנו להסכים שאיראן תגיע למצב הזה.

"המשמעות של להכיר בכך שלאיראן יש זכות לגיטימית להעשרת אורניום היא להפוך אותה למדינת סף גרעינית. אסור להסכים לזה", אמר שר החוץ. "ברגע שהעולם מכיר בזכות הלגיטימית הזו כביכול, כל המדינות במזרח התיכון יתחילו לדבר על זה . מצרים, טורקיה, סעודיה, וזה יתחיל מרוץ חימוש גרעיני מטורף. גם בסרטים הכי נוראיים בהוליווד לא התקרבו למה שיקרה אם זה יהיה המצב. זה איום לא רק למדינת ישראל אלא לכל העולם. אנחנו נדע להתמודד עם איראן גם אם נהיה לבד. אבל ההשפעות הנוספות על המזרח התיכון על סעודיה והמפרץ הפרסי הן קטסטרופליות".

במקביל לדבריו של ליברמן על האיום האיראני ועל המו"מ המדיני עם הפלשתינים, הוא דיבר גם על יחסי ישראל ארצות הברית. "אנחנו לא יכולים להתמודד העולם המודרני ללא תיאום ושיתוף פעולה עם ארצות הברית. אנחנו במידה רבה לא בסדר בקשר הזה",לדבריו.

"אנחנו כל הזמן מנדנדים להם על זה שיש לנו בעיה עם האירופים, ועם הפלשטינים ועם יונסקו ועוד. צריך להבין שיש להם גם בעיות משלהם ואנחנו חייבים להבין שאנחנו לא הבת היחידה שלהם. הקשב בין ישראל לארה"ב הולך ומצטמצם. הם מתמודדים עם רבה מאוד בעיות ואתגרים. בכל העולם. יש בעיות של מסתננים ומהגרים לא חוקיים, בריאות, תקציב. וכל זה בלעדינו. צריך להתחשב בהם. לא יכולים כל הזמן רק לדרוש. אנחנו צריכים לראות גם במה יכולים לסייע. ומסיבה זו צריכים לנהל גם מדיניות חוץ מגוונת ולראות עם מי שאפשר ליצור עוד בריתות. עם אף אחד זה לא יהיה כמו עם האמריקאים. אבל אי אפשר להעמיס עליהם יותר מדיי".

בהמשך דבריו התייחס השר ליברמן גם לסוגיית הדיור והפתרונות שמועלים על ידי גורמים שונים ואמר חד משמעית שהדבר הראשון שצריך לעשות זה לקבל החלטות משמעותיות שיאפשרו את כל השאר: "בלי חוק הוודל"ים, ולא בזכות מוסדות התכנון, אלא בגלל החוק הצלחנו להקים בתים לכל העלייה של שנות ה-90. וכך נצטרך לפעול גם היום. שלא יקרה מה שקורה היום עם הרכבת הקלה. צריך ללמוד גם מלקחי העבר, לא רק לתכנן אלא לחשוב איך מוציאים לפועל את התוכניות".

נושא נוסף עליו דיבר שר החוץ הוא מיקומה של ישראל בעולם מהבחינה ההסברתית ואמר כי נכון להיום ממשלת ישראל מקבלת ציון נכשל בתחום זה: "אנחנו נתקלים כל יום בהסברה קלוקלת שלנו, אנחנו לא יודעים להסביר והסיבה לכך שאנחנו לא משקיעים בזה כסף. כשמדינת ישראל משקיעה בכל תקציב הפרסום שלה פחות מתקציב הפרסום של מילקי זה המצב. אבל לצד זה, צריך גם להבין שכל העולם פועל על פי אינטרסים".

ליברמן הוסיף עוד: "לוקחים גוף שאמור לפעול על פי צדק אבסולוטי, כמו המועצה לזכויות האדם, היינו מאמינים שתפעל במנותק מפוליטיקה. אבל זה לא המצב. מה שמכתיב את מה שקורה שם זה האינטרסים הפנימיים של כל מדינה. זו כנראה הסיבה שכמעט 50% מההחלטות נגד מדינת ישראל. הם קיבלו 49 החלטות נגד מדינת ישראל. כמה נגד צפון קוראיה? 3 כמה נגד סוריה? 12. זה המצב".