לא טעית ולא נכשלת, ביבי

העדר מנצח בגלל שהוא הרוב. לא צודק, או נבון, או אינטליגנטי

בנימין נתניהו נהג כראוי כאשר העלה על סדר היום את סכנות הגרעין האיראני, אלא מה? הוא לא ידע מתי להפסיק. בכך הוא טעה או נכשל - זו פחות או יותר הדעה הכללית שהושמעה ונכתבה באמצעי התקשורת. מה שנתניהו היה צריך לעשות, לפי עמדה זו, זה להצטרף למדינות המערב כאשר כבר היה ברור שזה הולך להסכם. כאשר ראש הממשלה לא כך נהג, אומרים מבקריו, אלא המשיך להתריע ולעצבן, הוא גרם לבידודה של ישראל, ליצירת קרע עם ארה"ב, לאנטגוניזם של הנשיא האמריקאי ושאר תוצאות לא מועילות, שלא לומר מזיקות, לישראל.

לעמדה הזאת בדיוק, שאותה משמיעים פוליטיקאים ועיתונאים רבים, מתכוונים כאשר מדברים על תסמונת העדר. ביבי אמר לא להסכם שבסוף התקבל? הוא הובס. נכשל. האם זו באמת המסקנה המתבקשת?

תמיד העדר מנצח

אין שום אפשרות ש"הם", החותמים על ההסכם ותומכיהם, טועים, שהם נכשלו? העדר מנצח ברוב המקרים בגלל היותו הרוב. לא בגלל היותו צודק, או נבון, או אינטליגנטי. עדריות היא ההיפך מכל אלה. ולא אתייחס כאן לעדרים שהביאו לשלטון את היטלר ומוסוליני ופוטין ודומיהם.

כשאתה חלק מעדר, מה אתה רואה לפניך? את הישבן של חברך לעדר. מה אתה רואה מאחוריך? כלום. אתה שועט קדימה, אין אפשרות, וגם לא רצון, להעיף מבט לאחור או לצדדים, בוודאי לא לעומק. אנשים כמו אובמה וקרי ושכמותם לא נועדו להובלה אמיצה של נושאים צודקים. הם יותר פקידים מאשר מנהיגים, פקידים די מפוחדים. כשמולם ניצב שר החוץ האיראני, חייכן ומאיר פנים, הם אינם יודעים את נפשם מרוב אושר.

מה יהיה? מה שהיה, כמובן

כלל ידוע הוא שכדי להעריך מה יהיה צריך לדעת מה היה במקרים דומים בעבר. אין לנו כלים אחרים לצורך זה. כלומר, אם מדינה כמו איראן, למשל, הוכיחה בעבר שאינה אמינה, אנחנו צריכים להניח שהיא תמשיך להיות כזאת, אלא אם היא מצליחה להוכיח שהיא השתנתה. איראן, כמובן, לא הצליחה במבחן הזה. היא בעצם גם לא ניסתה, וגם לא נדרשה לכך.

לכן, ביבי, אתה לא טעית, ובוודאי שלא נכשלת. אדרבא, אתה עשית את הדבר הנכון, והעובדה שלא הקשיבו לך אינה "הפסד" שלך, אלא של כל העולם החופשי. אל תפסיק.

ליברמן מחפש ידידים חדשים

אביגדור ליברמן חזר לחיינו עם ההצעה לחפש לנו ידידים אלטרנטיביים לארה"ב. הצעה שנראית בהחלט הגיונית במציאות הנוכחית, בתנאי שיש ידידים אלטרנטיביים. אתה רוצה לבדוק זאת? ככה? אל מול המיקרופונים? אתה לא חושב שדבר כזה צריך להיעשות בצורה הכי שקטה וחשאית? כשאתה מדבר יותר מדי אתה גורם נזק עוד לפני שעשית משהו. בשביל מה?