לאחר חשיפת "גלובס": מפעילים וירטואליים רוצים תדרים

ועדת המכרזים בוחנת אופציה להקצות תדרים למפעיל נוסף כך שיקומו בישראל 3 רשתות סלולריות בדור הרביעי שעליהן יפעלו 6 שחקנים

מפעילים וירטואליים וחברות תקשורת מביעים עניין רב באפשרות לקבל תדרים לסלולר. חברות תקשורת ומפעילים פנו למשרד התקשורת בעקבות חשיפת "גלובס", לפיה נשקלת האפשרות להקצות תדרים לשחקן נוסף, וביקשו לקבל פרטים על כך.

בבסיס הרעיון שנדון בוועדת המכרזים במשרד התקשורת, יוקצו תדרים למפעיל נוסף כך ש-3 מפעילים ותיקים יארחו על גבי הרשתות שלהם את המפעילים החדשים כך שיהיו בישראל 3 רשתות סלולריות ו-6 מפעילים.

ועדת המכרזים בסלולר בראשות מנכ"ל משרד התקשורת אבי ברגר, מנסה למצוא פתרונות שיאפשרו הקצאה הוגנת של מקבץ תדרים שנמצאים במחסור. איחוד הרשתות בין פרטנר לבין הוט מובייל, יצר מצב שבו הוועדה חייבת לגבש מדיניות ברורה שתומכת מצד אחד בעמדת שר התקשורת גלעד ארדן שרוצה לצמצם את מספר האתרים הסלולריים, ומצד שני להקצות מספיק תדרים למפעילים שמשוועים להם.

ישנה כמובן השאלה הנוספת האם יש מקום להקצות לרשת אחת פחות מ-20 מגה לטובת הדור הרביעי. הדעה הרווחת היא שרשת בפחות מ-20 מגה לא תפתור את מצוקת התדרים של המפעילים בישראל ומבחינת ביצועים היא מאד בעייתית ומשתווה לרשת דור שלישי מתקדמת, כך שאין הצדקה לכך.

בישראל ישנם כמה מפעילים וירטואליים שזה אומר מפעילים שאין להם רשת סלולרית, והם למעשה משתמשים בתשתיות קיימות של מפעילים, קונים מהם זמן אוויר ומוכרים ללקוחות ברווח נמוך. רווחיות הפעילות הוירטואלית אינה גבוהה ומוטלת בספק, ולכן מעריכים שאם מפעיל כזה יקבל תדרים שאותם יחלוק עם מפעיל ותיק, הוא מקבל לידיו נכס ששווה הרבה למפעיל הוותיק ולכן יוכל להוות שחקן אגרסיבי יותר בשוק. הרציונל הוא להעניק תנאי פתיחה שווים לכל השחקנים החדשים, ולשמור על רמת התחרות בשוק הסלולרי לאורך זמן, וכמובן, גם בדור הרביעי בסלולר.