"הארגז" לבג"ץ: משרד התחבורה שינה נהלים כדי להקל על חבר ליכוד

חברת הארגז, שעוסקת בהרכבת אוטובוסים: "משרד התחבורה שינה תקנים כדי לאפשר יבוא אוטובוסים מסין בידי חבר ליכוד" ■ שר התחבורה: "זו הוצאת דיבה"

חברת הארגז, שעוסקת בהרכבת אוטובוסים, עתרה הבוקר (ד') לבג"ץ נגד משרד התחבורה והשר ישראל כ"ץ, ונגד משרדי האוצר והכלכלה, בבקשה שיורה על ביטול החלטתם שכופה, כביכול, על החברות אגד ודן לפרסם מכרזים בינלאומיים לקראת רכש של אוטובוסים.

לטענת הארגז, בימים האחרונים התברר כי משרד התחבורה שינה תקן בטיחות ישראלי מחמיר כדי להקל על יבוא של כלים מוגמרים מחו"ל, וכי השינוי נעשה, לכאורה, על מנת להקל על חברה בבעלות חבר מרכז הליכוד ליבא אוטובוסים מסין.

"שינוי המדיניות בנושא גרם לכך שבעת האחרונה החל יבוא אוטובוסים תיירותיים מסין באמצעות החברה צ'יינה מוטורס שבשליטת יצחק קויפמן - אדם שאין לו רקע וניסיון ביבוא או בייצור אוטובוסים", נטען בעתירה.

בהמשך טוענת הארגז בעתירתה אודות הקשר, לכאורה, שבין קויפמן לבין הליכוד. "קויפמן הוא פעיל ליכוד וחבר במרכז המפלגה. החברה של קויפמן מייבאת כיום אוטובוסים מסין שלא עמדו בתקן הישראלי הבטיחותי שבוטל לאחרונה. מבדיקה מקצועית שביצעו מהנדסי העותרת עולה כי האוטובוסים המיובאים מסין לא עומדים בקריטריונים של שדה הראייה של הנהג - נשוא התקן הישראלי הבטיחותי שבוטל. באחד מהם הם אף סוטים במאות אחוזים מהתקן הישראלי הבטיחותי בעניין זה", נטען.

העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין איל רוזובסקי ותמיר כהנוב, ולטענה אודות הזיקה שבין קויפמן לליכוד צורפו תדפיסים הקושרים בינו לבין המפלגה.

בעתירה נאמר עוד כי "במכרזים הנוכחיים של אגד ודן לא יכולים להשתתף יצרני אוטובוסים מסין, שכן הם מופנים בשלב זה רק לשוק האירופי בשל הדרישה לשנת ניסיון. עם זאת, קשה להשתחרר מן הרושם שפתיחת השוק ליצרנים זרים נעשית בשלבים, כשבשלב הבא כבר יתאפשר שילובם של יצרנים סיניים, שהגדול שבהם מיוצג בישראל בידי קויפמן".

בישראל שתי חברות מתחרות שעוסקות בהרכבה של אוטובוסים, הארגז ומרכבים. בחברות חוששים כי החלטה שתחייב את אגד ודן לגשת למכרזים בינלאומיים תפגע בפעילותן ותוביל לגל פיטורים של מאות עובדים. מרכבים מופיעה בעתירה כמשיבה פורמלית, כמו החברות דן ואגד.

לטענת הארגז, בהחלטת משרד התחבורה יש כדי להפר הבטחה שלטונית שניתנה לה בעבר, אשר על בסיסה השקיעה כ-200 מיליון שקל בבניית מפעל חדש בקריית מלאכי. בעתירה נטען כי מדובר בהבטחה שלפיה אגד ודן יצטיידו בעתיד באוטובוסים, לאחר פרסום מכרז בין חברות ההרכבה הישראליות בלבד.

שתי החברות מעסיקות באתרי הייצור שלהן כ-2,000 עובדים. בעתירה נטען כי יותר מ-50% ממרכבי האוטובוסים שמיוצרים על-ידה מדי שנה נרכשים בידי אגד ודן, וכי קיומה תלוי בהמשך רכישות אלה. עוד נטען כי החלטת משרד התחבורה תעמיד את החברה בסכנה.

בפנייתה הבוקר לבג"ץ מבקשת הארגז להורות למשרד התחבורה לבטל את החלטתו בנושא: "החלטה זו מהווה המשך למדיניות שנגועה בשיקולים זרים שאינם מן העניין והעדפת אינטרסים של מקורבים ושל גורמים אינטרסנטיים על פני שיקולי בטיחות ועידוד תוצרת הארץ".

גם ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום בהחלטה השנויה במחלוקת של משרד התחבורה, ובמהלך הדיון שב חגי שלום, הבעלים של הארגז, על הטענות שעלו בעתירה לבג"ץ: "הכוונה של משרד התחבורה לאשר יבוא אוטובוסים מסין היא ככל הנראה מאחר שאחד היבואנים הוא קבלן קולות של הליכוד בירושלים", אמר.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "הממשלה מובילה כיום פעילות רחבה לפתיחת השווקים לתחרות בכל התחומים. בהתאם למדיניות זאת הונחו חברות אגד ודן לרכוש אוטובוסים בהליכים תחרותיים, כאשר העקרונות המנחים לגביהם הינם אותו עקרונות המנחים את הממשלה ברכישת טובין בכלל: רכש טובין בעל איכות מרבית במחיר כדאי, תוך שמירה על כללי השוויון בין המציעים".

"הרכש יתבצע בהליך תחרותי תוך התחשבות בשוק הייצור המקומי, בדומה להתחשבות המוצאת את ביטוייה בכללי הדין לעניין העדפת תוצרת הארץ. רכש האוטובוסים במסגרת המכרזים שיפורסמו יביא לחיסכון בכספי הציבור ולקבלת אוטובוסים שיוכלו לתת שירות ארוך-טווח ולהעניק חוויית נסיעה משופרת למשתמשי התחבורה הציבורית".

"כל ניסיון להטיל דופי בשיקולי שר התחבורה ויתר הגורמים העוסקים ביישום המדיניות הנ"ל הינו בגדר הוצאת דיבה וכל פרסום בהקשר זה יענה בתגובה בהתאם".

מחברת צ'יינה מוטורס נמסר בתגובה: "מדובר בעתירה לבג"ץ של גורם אינטרסנטי שחוטאת לאמת. האוטובוסים של יוטונג עומדים בכל הדרישות המחמירות של התקינה האירופית והישראלית שקבע משרד התחבורה. העובדות המפורטות בעניינו של יצחק קויפמן אינן נכונות בעליל. קויפמן פעיל בתעשיית הרכב מסין קרוב לעשור. הוא אינו חבר מרכז הליכוד מזה כ-5 שנים. עד סוף השנה ינועו ברחבי הארץ כ-200 אוטובוסים מתוצרת יוטונג, נתון המעמיד אותנו בראשות קטגוריית ההיסעים כבר בשנת הפעילות הראשונה בישראל".