ד"ר קירה רדינסקי | ממייסדי SalesPredict

לחזות את העתיד

השיחה עם ד"ר קירה רדינסקי בת ה-27 הזכירה לי ראיון שערכתי לפני כשבע שנים עם פרופ' סטיבן לוויט מהפקולטה לכלכלה באוניברסיטת שיקגו. לוויט, הכלכלן שמאחורי רב המכר הבינלאומי "פריקונומיקס", הגיע לתובנות מרתקות על מגוון רב של נושאים כתוצאה מחיבור בסיסי נתונים גדולים ומעיבודם בכלים כלכליים. הנושאים שלוויט בדק היו מרתקים, אבל אזוטריים; למשל, הקשר בין הפלות לשיעורי פשע או המתאם בין בעלות על בריכות שחייה ובעלות על כלי נשק לבין מקרי מוות של ילדים. הוא טען שעיבוד נכון של מידע יאפשר לחזות את העתיד בצורה מדויקת. המסקנות שהוא הגיע אליהן היו מעניינות, אבל אי אפשר שלא להזכיר שמתחת לאפו התרגש על העולם משבר כלכלי ענק שהוא לא גילה בו עניין.

רדינסקי החלה את לימודיה האקדמאים בגיל 15 בטכניון בחיפה, קיבלה דוקטורט ונכללה בשנה האחרונה ברשימת 35 הממציאים הצעירים הבולטים בעולם שפרסם מגזין Technology Review היוקרתי של המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס. לפני כשמונה שנים, במסגרת עבודת הדוקטורט שלה, היא החלה לפתח אלגוריתמים שאמורים לחזות אירועים בעתיד. הרעיון היה ללמד מחשבים לקרוא ולעבד שפה אנושית פשוטה, לסרוק מאגרי נתונים עצומים, ולאתר מיתאמים משמעותיים בין אירועים לא קשורים לכאורה.

רדינסקי עומדת בקשר עם ארגונים רפואיים ועם ארגון למניעת ג'נוסייד בניסיון לרתום את הטכנולוגיה שפיתחה כדי למנוע טרגדיות אנושיות עתידיות, אולם כיום היא משקיעה את רוב זמנה בחברת הסטראט-אפ שהקימה, SalesPredict. על אף שטענה בראיונות שנתנה בשנה החולפת שהיא מרגישה שהייעוד שלה הוא לא פחות מאשר לשנות את העולם, היא בחרה להתמקד במגזר העסקי: "אני בן אדם שעושה, ובאקדמיה קשה מאוד לעשות מוצרים אמיתיים", היא מסבירה את הקושי. "אין לי שום דבר נגד האקדמיה, אבל חשוב לי להפוך את המחקר שלי למשהו אמיתי".

אז שינוי העולם זה בעצם שיפור מכירות?

"שיפור מכירות זה רק חלק קטן ממה שאנחנו עושים. אני מסתכלת על זה בתור דרך לשנות את הכלכלה שלנו. להוסיף לה כלים יותר מדעיים כדי להגיע להחלטות. מעניינים אותי בעיקר אירועים שאפשר ליזום בהם פעולה ולא סתם לדעת מה יקרה. אני מאוד אוהבת לחזות דברים שאפשר לעשות איתם משהו".

ואיך זה פועל בעצם?

"אנחנו מתחברים למאגר של הלקוח ועוברים על הכול: רואים מה הוא ניסה למכור ומה הוא הצליח והמיילים שהוא החליף וכמה בכיר האדם ששלח או ענה, ותובנות על החברה שהוא מגיע ממנה. המידע הזה מורכב גם מטקסט חופשי שצריך ללמד מחשב לקרוא, וגם ממספרים. על גבי זה אנחנו בונים מודל הסתברותי כדי לשפר מכירות עתידיות. לאיזה כיוון כדאי ללכת והאם שווה בכלל להשקיע בכיוון הזה. כרגע אנחנו מתמקדים יותר בכיוון של מכירות בין חברות לחברות.

מה שמעניין, אומרת רדינסקי, הוא שהרבה פעמים החברות בכלל לא יודעות אילו שאלות הן רוצות לשאול. "הן פשוט רוצות למכור יותר. ואנחנו מוצאים להן את כל הדרכים כדי להגדיל את המכירות".