יעלון: "קודם להשקיע את הכסף בחינוך, אח"כ בביטחון"

שר הביטחון בוועידת ישראל לעסקים 2013: "רמת הגולן שקטה ופורחת, ברצועת עזה יש הרתעה - וזה לא מובן מאליו" ■ "הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא לא המקור לחוסר היציבות באזור. כמי שתמך באוסלו אני אומר: אין לנו פרטנר"

"אנחנו נמצאים בעולם שבו מסביב יהום הסער; המזרח התיכון רותח" - כך אמר הערב (שבת) משה (בוגי) יעלון, בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים 2013 בת"א.

ללו"ז המלא של ועידת ישראל לעסקים 2013 - לחצו כאן

"הרבה מאוד אתגרים לפנינו", הוסיף יעלון, "אבל כשמסתכלים על התהפוכות ועל גבולותינו הקרובים, בתקופה האחרונה מצב ביטחוננו יציב יחסית. רמת הגולן שקטה ופורחת, גם בדרום השתפר המצב, ברצועת עזה יש הרתעה; וזה לא מובן מאליו. אין ספק שזה של אירוע של פעם במאה - התמוטטות מדינות הלאום הערביות. כשצוללים לתוך זה מבינים שמדיניות הלאום לא התאימה למדינה שבטית כמו לוב, או סקטוריאלית כמו עיראק".

יעלון הוסיף כי אחד הגורמים המרכזיים לאביב הערבי הוא התקשורת: "אין ספק שההשפעה היא בגלל החשיפה לתקשורת. הערבי חשוף למידע מהמערב ולכן בכיכר תחריר הראשונים שנחשפו היו צעירים. עם זאת, אין ספק שהדבר המרכזי שהוציא אותם לרחוב היה הכלכלה. המניע הראשוני בתחריר ובתוניסיה היה כלכלי. גם בסוריה זה התחיל בפריפריה. לכן המרכיב הכלכלי ללא ספק שיחק וישחק תפקיד מכריע.

"בצפון - סוריה במלחמת אזרחים שאיננו רואים את סופה, גם אם המשטר עושה קולות של מתחזק, בשטח הוא מפסיד מיום ליום. רואים זאת בדמשק, כך גם בחלב. אסד שולט בפחות מ-40%. אין ספק שהאיום הסורי ירד, אבל יש איומים אחרים. יש גורמי אל-קאעידה ויש סונים מתונים - משחקות שם הרבה מדינות".

יעלון התייחס למדיניות של ישראל בנוגע לסוריה: "הקו האדום הוא לא לאפשר זליגת נשק כימי והפרת ריבונותנו ברמת הגולן. אתמול היה אירוע, אני מציע לכל הגורמים ברמת הגולן לא להעמיד אותנו במבחן הקווים האדומים. למרות הכאוס, המצב נשמר. בלבנון יש יציבות פוליטית, אבל לאורך הגבול - הרתעה ויציבות. מעניין שגם בדרום, ברצועת עזה, החמאס הורתע. מבצע 'עמוד ענן' השלים את מה שרצינו. יש גורמי ג'יהאד איסלאמי ועולמי, אך החמאס עושה כמיטב יכולתו למנוע הסלמה. אף על פי כן בונים מנהרות וארסנל רקטות ליום פקודה - ולזה צריך להיערך".

בהתייחסו למצב באזור אמר יעלון כי "הטעות המערבית היא דמוקרטיזציה על ידי בחירות. מי שחושב שזו השיטה, פשוט טועה. מי שאינו מעריך חיי אדם - וחברות סביבנו מקדשות מוות - איך אפשר לדבר איתם על זכויות אדם? זכויות נשים? זה תהליך ארוך. מתחילים בחינוך, לא בבחירות. אבל יש גורמים, כמו בורות שלנו, נאיביות, פטרוניזם - וזו ערובה לכישלון. אנחנו חסרי סבלנות".

שר הביטחון דיבר גם על ההזדמנויות מהמצב הקיים במזרח התיכון, ורמז למשל על איראן כאויב משותף של ישראל וסעודיה: "המצב מביא גם הזדמנויות. יש פה לא מעט אינטרסים משותפים - הציר השיעי כאויב משותף וכו'. יש מכנה משותף. כאן אני רוצה להסתכל על שתי סוגיות: הנושא הישראלי-פלסטיני, שמענו שזה מקור משמעותי ליציבות במזרח התיכון וכמובן שיש לפתור זאת כמה שיותר מהר. אנחנו תוהים האם הוא באמת מקור אי-היציבות במזה"ת. מילא אם אמרו את זה לפני שלוש שנים, אבל אין לנו גבול עם איראן למשל. אף על פי כן, יש שחושבים שאם נגמור את ההסכם עם פשרה טריטוריאלית, נגיע למנוחה ונחלה. כמי שתמך באוסלו, אני מאמין שאין לנו פרטנר.

"הסכסוך קיים, השאלה היא מהו הסכסוך הזה? האם הוא רק טריטוריאלי? רבותיי - אין בצד השני הנהגה שהייתה מוכנה להכיר בזכותנו. אין הנהגה שגם אם נגיע לפשרה טריטוריאלית, הם יסכימו. זה אבוד? אנחנו אומרים שלא. טוב שנפרדנו פוליטית. הם בחרו להיפרד, עזה ויו"ש. עם הרשות הפלסטינית אנחנו מוכנים. אבל שיהיה ברור: לא נדבר על אינצ', אם לא יכירו בזכותנו להתקיים לאומית ויוותרו על חוק השיבה. אם אין את זה, מה נעשה? נפעל לפי תורת השלבים?

"לכן, יש סוגיה בלתי פתירה. אבל אפשר לקדם - כלכלה, משילות, משפט. מתי אשתכנע? אסתכל על ספרי הלימוד שלהם. כשיפסיקו לחנך ללבוש חגורות נפץ, כשתל אביב תופיע במפה - אז יש על מה לדבר. זה הרבה יותר מורכב. לכן מדברים גם על ביטחון. הביטחון מתחיל בחינוך. בהכרה בזכותנו להתקיים. אבל גם אצלנו יש כאלה שאצה להם הדרך".

בנוגע לאיראן אמר יעלון: "אם מחפשים מקור לחוסר היציבות במזרח התיכון, זה המשטר בטהרן. לא מזכירים את זה שזה משטר סורר. אנחנו השטן הקטן, ארה"ב השטן הגדול. זה הגורם לאי-יציבות. כשאני אומר שאני אופטימי, צוחקים. אני אופטימי לגבי עתיד המדינה; יודע מה היה לנו, מה היה לדור של סבא וסבתא שלי ומה אוריש לנכדיי. לא הכל פתור. כנראה שצריך לדבוק בדרך וכנראה שבסך הכל אנחנו מנצלים את הזמן לטובתנו. אני אופטימי כי את מקורות העוצמה, אף אחד לא יוכל לקחת מאיתנו. נכון, מצאנו גז... כל מה שיש לנו עד היום נשען על ידע ורוח. טכנולוגיה עלית, השקעה ברוח, בערכים. זה מקור העוצמה וגם הכוח הצבאי נשען על זה. לכן כשתדונו על העסקים במדינת ישראל, מקווה שתעלו רעיונות נוספים לחזק את הכלכלה ואת החוסן. את הכסף נשקיע קודם בחינוך; בהמשך, בביטחון".