כך ניתן לייצא חדשנות ישראלית למדינות מתפתחות

בוועידת ישראל לעסקים 2013 של "גלובס" התקיים מושב "פיתוחים של מדינות הזנק חדשות בשווקי הספר: מנועים חדשים לצמיחה עולמית"

במושב "פיתוחים של מדינות הזנק חדשות בשווקי הספר: מנועים חדשים לצמיחה עולמית" בוועידת ישראל לעסקים 2013 שערך היום (א') "גלובס", עסק המנחה סטיבן זכר, ראש מכון מילקן, בדרכים בהן ניתן להביא חדשנות ישראלית למדינות מתפתחות.

"כאשר באים עם כסף וכוונות טובות מקבלים שטיח אדום", אומר איתן סטיבה, יו"ר קרן ויטל קפיטל. "הנושא של רגולציה במדינות המתפתחות לא ברור. יש באותן מדינות בעיות מהותיות שצריך לקחת אותן בחשבון. בכל שוק יש שפה אחרת וצרכים אחרים. הדרכים לעבוד במדינות האלו כמו אפריקה, הוא להיות בשטח שזה אומר להשקיע שם".

סיוון בורוביץ יערי, מייסדת ונשיאת לב יהודי לאפריקה, סיפרה כי "המשימה של הארגון שלנו שהוא ללא מטרות רווח, הוא להביא חדשנות ישראלית לאפריקה, כמו פתרונות סולאריים. יש לנו 40 פרוייקטים שכבר עשינו בתחום הסולארי. באפריקה לאנשים אין גישה לאנרגיה ולכן הם לא יכולים לפתח דברים. 64% מהאנשים חיים בכפרים ללא אנרגיה והם מחפשים בחלק משעות היום עצים בשביל לייצר אש. בחמש השנים האחרונות עבדנו עם מספר חברות בישראל ויש לנו פלטפורמה שעוזרת לכל חברה שרוצה להיכנס לאפריקה. בדרכים האלו אנחנו עוזרים לתדמית של ישראל".

יוסף אברמוביץ, מייסד משותף ערבה פאוור ומנכ"ל אנרגיה גלובל קפיטל המפתחת טכנולוגיה ליצור אנרגיה במדינות שונות בעולם, אמר: "אנחנו רוצים להציע אנרגיה נקייה ל-50 מיליון אנשים עד שנת 2020". אברומביץ שתומך נלהב בטכנולוגיה הגיע למושב עם תיק גב המאפשר טעינה סולארית. "יש לנו הזדמנות לשנות את העולם עם המוצר שלנו למדינות בלי חשמל. במדינות עניות התושבים משלמים הרבה מאוד כסף על אנרגיה".

אמיר גל אור, שותף מנהל בקרן אינפיניטי, סיפר כי "העבודה עם הסיניים שונה מאשר עם הישראליים וצריך למצוא דרך לגשר על הפערים. מדובר בשוק עצום שאפשר להביא אליו את החדשנות הישראלית. היינו צריכים למצוא דרך ליצור אמון בין הישראלים לסיניים. היינו צריכים למצוא נקודות דימיון ביננו, למשל הרצון להרוויח. התעקשנו גם שבכל מקום שאנחנו נמצאים, גם הצד שלנו וגם הצד שלהם ישקיע כסף".

פיטר ניקואלס, סושיאל פיננס, אמר כי "יש קשיים למצוא משקיעים שיגיעו למדינות מתפתחות בלי החזר מתאים". טלי זינגר, מרצה באוניברסיטת תל אביב, אמרה כי "ההצלחה של טכנולוגיה חדשה במדינה מתפתחת קשורה לשותף העסקי, למימון ולהון האנושי של החברה ולכישורים שלה".