מנכ"ל כיל בורגס: החברה חייבת לפטר כדי לשרוד

סטפן בורגס בוועידת ישראל לעסקים: "בחוץ תמצאו כמה מהעובדים החרוצים שלנו מפגינים על הפיטורים, אבל זו הפעם הראשונה שזה קורה בישראל מזה עשורים. זו הדרך היחידה שאנחנו יכולים לשרוד את התקופה הזו"

מנכ"ל כיל סטפן בורגס טען היום (ב') כי הדרך היחידה של החברה לשרוד היא לפטר עובדים.

"עלינו גם לשפר את היעילות, לא עשינו זאת מספיק בעבר", אמר בורגס בוועידת ישראל לעסקים 2013. "אנחנו לא תחרותיים בהרבה מקרים ויש לנו עלויות גבוהות בים המלח. מחירי האשלג ירדו ב-30% ובפוספט המחירים ירדו ב-40%. אנחנו חייבים להילחם למען עתיד הפלטפורמה שלנו. אנחנו חייבים לבצע שינויים גדולים. בחוץ תמצאו כמה מהעובדים החרוצים שלנו מפגינים על הפיטורים, אבל זו הפעם הראשונה שזה קורה בישראל מזה עשורים. זו הדרך היחידה שאנחנו יכולים לשרוד את התקופה הזו".

בורגס טען שהביקורת הציבורית נגד כיל מטרידה אותו: "מה שמטריד אותי מאוד... הן הערות בציבור שאומרות שכיל לא תורמת לכלכלה הישראלית. זה מכעיס אותנו. אני רוצה לומר לכם את האמת: כיל היא המעסיק הגדול ביותר בנגב. אנחנו תומכים ב-30 אלף משפחות באופן ישיר, 20% מהתמ"ג בנגב. אנחנו משלמים הכי הרבה כסף מכל החברות בישראל לממשלת ישראל. בכל שנה בשנים הקרובות נשקיע 2 מיליארד שקל במפעלים חדשים בישראל. הציבור בישראל, דרך הפנסיות שלו, הוא הבעלים הכי גדולים של החברה. אנחנו אחד משלושת היצואנים הגדולים ביותר בישראל".

בורגס רמז על אפשרות להעברת פעילות לחו"ל, אך הדגיש שלא מדובר באיום: "לא רק שאנחנו תורמים למדינה, אנחנו תורמים יותר מכל חברה אחרת. יש לנו תמריצים גדולים לצמוח לא בישראל, אלא במקומות אחרים. זה לא איום, אנחנו אוהבים להיות בישראל. אומרים לנו - תעבדו בספרד או בבריטניה; אבל ברגע שניקח את ההחלטות האלה, לא נוכל לחזור בנו בקלות".

בורגס תקף את הממשלה: "זה בסדר שיהיו רגולציות קשות... אבל השינויים שקורים כל הזמן פוגעים בנו. איך אנחנו יכולים לתכנן דברים עשורים קדימה אם כל הזמן יש שינויים ברגולציה? כבר 15 שנה לא קיבלנו החלטה לגבי כרייה במקומות נוספים בנגב, כי הממשלה מתחמקת וזה אומר שאנחנו לא יכולים לכרות. זה אומר שאנחנו צריכים להתכונן לסיום החלק הזה שלנו בישראל".

בזמן שבורגס נאם במלון דייוויד אינטרקונטיננטל, בחוץ הפגינו עובדי כיל בגין פיטוריהם של 127 עובדי רותם אמפרט. הליכי הפיטורים במפעל גררו בימים האחרונים צעדי מחאה מצד העובדים, כאשר בין היתר נסגרו בשעות הבוקר שערי המפעל לכניסת קבלנים.

הפגנת עובדי כיל מחוץ לועידת ישראל לעסקים / צילום: אוריה תדמור
 הפגנת עובדי כיל מחוץ לועידת ישראל לעסקים / צילום: אוריה תדמור

בסיום דבריו ציין בורגס כי הוא אוהב את ישראל וכי הוא גר כאן ומהווה שגריר בכל מקום, והוסיף "אני תל אביבי" בעברית.