"יש לישראל את היכולת לנהל את האיום האיראני"

פרופ' עוזי רבי בפאנל המזרח התיכון בוועידת ישראל לעסקים: "נוצרות כעת כל מיני בריתות חדשות באזור וישראל חייבת להיערך מחדש"

"נורמליזציה ביחסים שבין ישראל לבין טורקיה היא דבר שבא בחשבון, אבל לאוו דווקא באופן שבו ראינו את היחסים בין שתי המדינות בשנות ה-90' של המאה הקודמת. נראה שיתופי פעולה במסגרת של קשר חדש, אבל ברקע של קשר כזה ייתכנו אי הסכמות ואי הבנות בנושאים כמו הנושא הפלסטיני".

כך אמר היום (ב') ד"ר סונר קגפטיי, עמית מחקר ב-Beyer Family ומנהל תכנית המחקר הטורקית במכון וושינגטון, במסגרת ועידת ישראל לעסקים של "גלובס". ד"ר קגפטיי אמר את הדברים במסגרת מושב שעסק בענייני המזרח התיכון ובחן את ההיבטים הביטחוניים, המדיניים והכלכליים של האיזור על רקע השינויים שחלו בו בשנים האחרונות. את המושב הנחה גדעון רכמן, סגן עורך ופרשן בכיר לענייני חוץ ב"פייננשל טיימס".

בפתח הדיון אמר פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, כי "המזרח התיכון חווה שינוי מהפכני בשנים האחרונות. פרדיגמות שהיו מקובלות במשך שנים רבות, כבר לא תקפות. על ישראל להתאים ולשנות את האסטרטגיות העתידיות שלה לסביבה הזאת, עליה לטפח אסטרטגיה חדשה. נוצרות כעת כל מיני בריתות חדשות באזור וישראל חייבת להיערך מחדש".

ד"ר אליוט חנטוב, מנהל משנה לדירוגים ריבוניים בסוכנות הדירוג S&P, התייחס בדיון להתפתחויות במו"מ שבין המערב לבין איראן. "ההסכם הזה היה נחוץ לשלטון האיראני על רקע המשבר הכלכלי שאליו נקלעה המדינה", הוא אמר. "מבחינת ישראל, יש לה היכולת לנהל את האיום האיראני שכן יש לה מודיעין ויש לה צבא מתקדם. כך גם המצב הביטחוני המתהווה בסיני הוא מצב טקטי, שישראל יכולה להכיל. הסיכון הגדול ביותר מבחינתנו הוא הסכסוך הישראלי פלסטיני: מבחינת ישראל, אין לה במצב הזה קונצנזוס, אין לה תמיכה בינלאומית ומרחף מעליה איום של בידוד בינלאומי. זו הסכנה הגדולה ביותר".

על רקע דבריו של ד"ר חנטוב, תהה רכמן האם ג'ון קרי מבזבז את זמנו במזרח התיכון במסגרת מאמציו להשיג הסכם בין ישראל לבין הפלסטינים. פרופ' רבי כיוון את מקור הבעיות באזור לסוריה: "סוריה היא המנוע של אי היציבות במזרח התיכון. אם מישהו רוצה לפתור את הבעיות באיזור הזה, צריך להתחיל משם. אנחנו רואים את המהלכים של האמריקאים באיזור וזו המדיניות מבחינתם: לא רוצים להתערב יותר מדי. הם כאילו פתרו את הבעיות של הנשק הכימי בסוריה, אבל לא פתרו את הבעיה של סוריה. אינני מבקר את האמריקאים, ארה"ב היא מעצמה שפועלת על בסיס האינטרסים שלה".

ד"ר חנטוב אמר, כי "כרגע ניכר שישראל נהנית מיציבות, אך ברקע נראה שהשעון מתקתק והערוץ הפלסטיני לא יוכל להישאר בעוד הרבה זמן במקום שבו הוא נמצא כיום". לפי ד"ר סונר, בשלוש השנים האחרונות המצב של ישראל באיזור הורע, בעקבות השינויים במרחב וציין זאת על רקע ההתבססות של אל קעאידה בגבול הצפון, המצב במצרים ומגמה של התמזגות בין סוריה לבין לבנון: "לבנון וסוריה מתמזגות וייתכן שנראה לבנון גדולה מול ישראל".