לפיד, שלוף כבר את האקדח

שבוע עבר ודבר לא נעשה - הדולר בשפל מסוכן, ורק אתה יכול להצילו

מאות משתתפים ובהם גם עבדכם הנאמן ציפו בכיליון עיניים למוצא פיו של שר האוצר יאיר לפיד בוועידת ישראל לעסקים. מה עבר על לפיד? אולי זה תחביב האגרוף של שר האוצר שבהשראתו החליט להנחית על באי הועידה נוק אאוט. במקום שר אוצר ונאום כלכלי קיבלנו ראש ממשלה בפוטנציה, דקה לפני בחירות, בנאום פוליטי חוצב להבות.

יוזמה אישית בהשראת השיחה עם ג'ון קרי? עוד גחמה גאונית מבית היוצר של יועציו המדהימים? בשורה התחתונה יאיר לפיד אכזב (פעם נוספת) חלק ניכר מבאי הכנס.

בשבוע שעבר התמקדתי במשפט המחץ עליו חזר לפיד לפחות בשלושה אירועים במהלך החודש האחרון-"השקל חזק מדי והאוצר יפעל להחלישו". לפיד כנראה לא מבין שהמשפט המפורסם במערבון אותו בודאי ראינו יחד בילדותנו- "IF YOU WANT TO SHOOT SHOOT DON'T TALK" הוא המוטו בשוק המט"ח.

בשבוע שעבר שלחתי מכאן איתות אזהרה ראשון מהשוק. הזרים שלחו נציג תורן לבחון מה עומד מאחורי דברי שר האוצר. בחסות המסחר הדליל של סוף השבוע נמכרה כמות קטנה של דולרים שהצליחה לחזק את השקל בחצי אחוז. משלא באה תגובה הולמת טענתי שזה רק עניין של זמן קצר עד שתתחדש המתקפה על יעד 3.50.

היא לא אחרה לבוא ושוב זה קרה בסוף השבוע במסחר דליל.

למי ששואל את עצמו לאן נעלם בנק ישראל, מספק חבר הנהלת בנק ישראל עד לא מכבר בארי טאף רמזים עבים. טאף שהיה אולי הדמות הדומיננטית באסטרטגיית ההגנה שנקט בנק ישראל מפני התחזקות השקל התארח בכנס לקוחות שערך בית ההשקעות מיטב דש.

אני חולק על טאף בשני דברים: ראשון, נוגע לקשר בין מטבע חזק לכלכלה חזקה ושני נוגע לסיבות שבגללן השקל שלנו חזק כל כך.

חולשה זה דבר יחסי

נתחיל בראשון. אחד המשפטים החביבים על נגיד בנק ישראל לשעבר, משפט שאומץ כלשונו גם על ידי ממשיכת דרכו, קרנית פלוג, הוא כי: "כולם רוצים כלכלה חזקה ומטבע חלש וזה לא הולך ביחד".

ובכן רבותי הפתעה, יש דבר כזה. נסו לספר זאת לסינים, ליפאנים ולאחרונה גם לשוויצרים ולצ'כים. אתם יודעים מה, למה ללכת לשווקים שאין להם נגיעה כל כך ישירה אלינו? ספרו את הקלישאה על המטבע החלש והכלכלה החזקה לאמריקנים.

המשפט הזה הוא לא יותר מתירוץ קלוש לאי עשייה ולרצון להיצמד לכללי השוק החופשי שכל בר דעת כבר מבין שלא קיים כבר. אם רק רוצים, אפשר להיות כלכלה חזקה עם מטבע חלש.

חולשה זה דבר יחסי. הדולר כבר נסחר בעבר סביב 5 שקלים לדולר. זה אולי חלש, אבל שער סביב 4.1 אינו חזק ולא חלש וזהו שער שעימו תסתדר הכלכלה בישראל מצוין. זה שער טוב ליצואנים, טוב לתעשייה המקומית וגם היבואנים לא יסבלו ממנו יותר מדי.

מי מחזק את השקל?

ומכאן להתייחסות השנייה לגביה אני חולק על טאף לחלוטין. טאף אינו סבור שהתחזקות השקל נובעת מהתקפת ספקולנטים זרים אלא שעוצמת השקל משקפת מציאות כלכלית אמתית.

הכסף שמייצג את עוצמת כלכלת ישראל בא לידי ביטוי ברכישות של חברות ישראליות. הכסף הגדול שמגיע לכאן שלא על מנת לרכוש חברות ישראליות, אלא במטרה אחת,ליהנות מהתחזקות השקל, לא קשור לכלכלה. הוא קשור לאסטרטגיה עסקית של בנקים להשקעות וקרנות גידור שתרות כל העת אחר מדינות (וכן יש העדפה שהן תהיינה בעלות עוצמה כלכלית אולם אין זה תנאי הכרחי) בהן התנגדות הרשויות הפיננסיות לפעילות הזרים חלשה.

התחזקות השקל ביום חמישי לפני שבועיים בשעה שש בערב אינה נובעת מעוצמת הכלכלה. היא נובעת ממכירה של בנק זר שרצה להחליש את השקל. התחזקות השקל ביום שישי האחרון אינה נובעת מעוצמת הכלכלה. בנק זר נוסף היה המוכר התורן. זאת לא מתקפה של סתם ספקולנטים זרים, זאת אם כל התקיפות.

כל מה שלא מרשים להם לעשות בברזיל, צ'ילה, יפן, שוויץ, אוסטרליה ולאחרונה גם צ'כיה, מותר להם כאן, בישראל. וזה חייב להיפסק כי ב 2014 ישלם המשק הישראלי מחיר כבד בגין חוסר האונים שמפגינים האוצר ובנק ישראל.

בנק ישראל לבד בצריח

גם לכך מספק טאף בדבריו רמזים עבים. לגבי צמיחה וגירעון מצבנו לא כל כך טוב כפי שלפעמים נוח לנו להציג ולגבי הגדלת המעורבות בשוק המט"ח כפי שעשו בנקים נוספים בעולם טוען טאף כי הדבר תלוי במידת המחויבות והגיבוי של כל מקבלי ההחלטות במשק.

בתרגום חופשי לעברית אומר טאף כי כמו בנדל"ן ובתחומים אחרים שבהם פעל בנק ישראל בעבר לבד, בלי שיתוף פעולה מהממשלה, גם בשוק המט"ח בנק ישראל לא יכול להילחם את המלחמה לבדו.

אז לפיד, בבקשה: START SHOOTING ומהר, כי התחמושת שתרתיע את חובבי כלכלת ישראל מלהמר על השקל נמצאת אך ורק בידיים שלך.