"כל בית עם סיב אופטי זה איבוד לקוח לחברות התקשורת"

מנכ"ל ויה אירופה, המובילה את מיזם הסיבים, בראיון ל"גלובס": "אנחנו משנים פרדיגמה בעולם התקשורת - בזק והוט רק משדרגות" ■ "היו מפעילים שנשבעו על קבר אמם שלא ישתפו איתנו פעולה - ובסוף הכול היסטוריה"

"נפתח מרוץ בינינו לבין חברות הטלקום מי תחבר יותר בתים בסיבים אופטיים. אבל אנחנו במצב הרבה יותר טוב מכיוון שאין לנו נתח שוק להגן עליו. מבחינת חברות הטלקום, כל חיבור של בית בסיב אופטי על ידינו, הוא איבוד לקוח שלהן, ולכן אני לא מודאג בכלל", כך אומר ג'ונאס בירגרסון, הבעלים של חברת ויה אירופה, המובילה את מיזם הסיבים האופטיים על גבי תשתיות חברת החשמל (IBC).

בירגרסון הופיע אתמול (ב') בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" והתפנה לראיון לאחר שהסביר כיצד הוא רואה את התקדמות המיזם ואת השינויים המסתמנים בשוק התקשורת בעקבות איחוד הרשתות בין הוט מובייל ופרטנר ובין רשתות פלאפון, סלקום וגולן טלקום. איחוד הרשתות צפוי להקטין את פוטנציאל השימוש במיזם החדש שתכליתו היא פריסת סיבים אופטיים לכל בית בארץ, ועשוי אף לספק פתרון לחיבור אתרים סלולריים בסיבים אופטיים.

- האם אתה לא רואה שינוי בשוק הישראלי דוגמת איחוד הרשתות הסלולריות שעשוי להשפיע על המודל שלכם?

"אני לא חושב כך. המיקוד שלנו הוא בלהביא סיב אופטי לכל בית. זה שינוי פרדיגמה, זה לא שדרוג של רשת תקשורת או שיפור ביצועים. אנחנו מביאים קונספט אחר לגמרי שאין לאף אחד אחר וגם לא יהיה, של סיב אופטי שמסוגל לתת קצב סימטרי של 1 ג'יגה לבית".

- גם חברות הטלקום הישראליות פועלות בכיוון ובזק והוט משדרגות את הרשתות ומביאות סיבים לבניינים.

"שים לב להבדל. הן מקרבות את הסיב לבניינים אבל אנחנו מביאים אותו לדירה. כשאתה מקרב את הסיב לבניין אבל ממשיך לתת את המקטע האחרון על גבי נחושת או כבל קואקסיאלי, אולי ניתן לשפר ביצועים, אבל זה לא אותו הדבר. המוצר שלנו שונה, אנחנו השחקן החדש בשוק".

- מה תעשה אם בבניין אחד יקדימו אתכם ואחד המפעילים יגיע אליו עם סיב, אבל לקוח ירצה שירות מכם?

"לא יהיו שתי תשתיות סיבים אופטיים לבניין אחד. אנו מתכוונים להגיע עם סיבים ראשית לבניינים שבהם לא הונחה תשתית".

- אז אתה פותח במרוץ מול חברות הטלקום מי תפרוס יותר בניינים?

"אתה צריך לשאול למה עד עכשיו לא היה מרוץ. אנחנו שינינו את השוק בכך שהכנסנו לתודעה שכל בית בישראל צריך שתהיה לו תשתית סיבים אופטיים. עדיין, אנחנו לא מתכננים להשתלט על ישראל וגם לא נהיה בכל בניין".

- יש לכם קשיים לצרף את המפעילים הגדולים ולחתום על הסכמים לשת"פ. הם רוצים הנחות לגודל והם רוצים תנאים נוספים כיאה לשחקן גדול?

"בעינינו כולם שווים. הרשת שלנו פתוחה ושקופה לכולם באותם תנאים בדיוק. זה לא יהיה הוגן מבחינתנו אם נאפשר למישהו לקבל תנאים מסחריים שאנחנו לא נותנים לאחרים, לא רק כאן, אלא גם מול מדינות אחרות שאנחנו עובדים איתן בעולם, זה פשוט לא פייר".

- ואתה לא מודאג מכך?

"לא. אני מאמין שבסוף הכול יסתדר. ברגע שנניח את התשתית שלנו ויראו את המוצר ועד כמה אנחנו רציניים, כולם יצטרפו אלינו. בסוף מי שאומר עכשיו לא יחשוב אחרת, ואולי גם אצלנו. אנשים משתנים ומשנים דעות. אני יכול לספר לך שהיו מפעילים שנשבעו על קבר אמם שלא ישתפו איתנו פעולה ובסוף הכול היסטוריה. לא נתחנן בפני אף אחד ואני לא מודאג".

- נאמר ששחקני תוכן עצמאיים יציעו שירותים על גבי המודל שלכם, כמו נטפליקס לדוגמה שעדיין לא פועלת בישראל.

"בסוף הם יבואו, כמו שבאו בשבדיה ובמקומות אחרים שבהם אנחנו פועלים. המודל שלנו עושה את ההבדל. ברגע שהם יודעים שהם יכולים למכור את התוכן שלהם ישירות ללקוחות ולא לעבור דרך מפעילים, הם יגיעו, וגם כאן זה יקרה. בסוף, הבעיות שיש בשוק הישראלי והקשיים הרגולטוריים, לא שונים מהקשיים במקומות אחרים".