אלופות הבונוסים של הצ'מפיונס ליג: ריאל ואתלטיקו מדריד

הנציגות מהבירה הספרדית סגרו את שלב הבתים עם 17.6 מיליון אירו כ"א ממענקי ההישגים של אופ"א; וביובנטוס? גם רואי החשבון מלקקים את הפצעים

שתי הנציגות של העיר מדריד בליגת האלופות, ריאל ואתלטיקו, סיימו את שלב הבתים אתמול (ד') כמנצחות הגדולות בכל הקשור לבונוסים הכספיים מאופ"א, בזכות 16 הנקודות שצברו: הבטיחו לעצמן 17.6 מיליון אירו כ"א. מדובר על כספים שמחלק ארגון הכדורגל האירופי בגין הצלחות במפעל (Prize Money), על-פי המפתח הבא: 8.6 מיליון אירו דמי העפלה אוטומטיים לבתים; מיליון אירו עבור כל ניצחון בבתים; חצי מיליון עבור תיקו; 3.5 מיליון בגין העפלה לשלב שמינית הגמר.

מנצ'סטר יונייטד האנגלית במקום השלישי בדירוג הזה, עם 17.1 מיליון אירו שכבר צברה; פ.ס.ז' הצרפתית וברצלונה הספרדית משלימות את החמישייה הראשונה עם 16.6 מיליון אירו כ"א, כשאחריהן צ'לסי, דורטמונד וארסנל (16.1). במקומות 9-10 באיירן מינכן ומנצ'סטר סיטי (13.6 מיליון אירו).

יש לציין כי הסכומים המדוברים מהווים רק 55% מהסך הכולל שתחלק השנה אופ"א ל-32 המשתתפות בליגת האלופות. קופת ה-Prize Money מסתכמת ב-500.7 מיליון אירו, בעוד 409.6 מיליון אירו נוספים מחולקים בגין הסכמי השידורים הקולקטיביים של המפעל (Market Pool). הכספים שמחולקים במסגרת הסכמים אלו נקבעים על-פי מספר רב של פרמטרים, המרכזי שבהם הוא היקף חוזי השידור של זכייני הטלוויזיה בכל מדינה עבור ליגת האלופות. נזכיר כי מלבד הכנסות אלו, קבוצות המשתתפות בצ'מפיונס ליג שומרות לעצמן את כל הכספים המתקבלים מ"ימי משחק" (מכירת כרטיסים, מנויים, מזון ומרצ'נדייז).

הסיפור הכי מעניין בהקשר של הבונוסים בעונת 2013/14 מגיע מיובנטוס. האיטלקים, למרות שהודחו אשתקד בשלב מוקדם יחסית (ברבע הגמר), קיבלו מאופ"א עבור העונה הקודמת סך של 65.3 מיליון אירו מאופ"א - יותר מהאלופה באיירן (54.1 מיליון) ושיא כל הזמנים בליגת האלופות. הסיבה העיקרית לכך היתה העובדה שרק שתי איטלקיות שיחקו בשנה שעברה בשלב הבתים (גם מילאן), מה שאפשר ליובה לשמור לעצמה נתח של 44.8 מיליון אירו מ-Market Pool, מתוך סך של 81 מיליון שנשמר ב-2012/13 לקבוצות האיטלקיות.

אבל ב"גברת הזקנה" כבר יודעים שמה שהיה, הוא לא מה שיהיה: אלופת הסרייה A הודחה אתמול מהמפעל במשחק מושלג באיסטנבול מול גלטסראיי, ולכן הבונוסים שלה מ-Prize Money יסתכמו ב-11.1 מיליון אירו בלבד. גם נתח ה-Market Pool שלה, הגורם המרכזי כאמור לבוננזה של העונה הקודמת, יצטמצם משמעותית העונה - עקב העובדה שהפעם הנתח האיטלקי יתחלק בין שלוש קבוצות (יגיע גם למילאן שהצליחה להעפיל לשמינית הגמר, ונאפולי שהודחה). את הנזק הזה תוכל יובנטוס לשפר קלות החל משלב 32 האחרונות של הליגה האירופית, אליו היא נשרה לאור העובדה שסיימה את הבית במקום השלישי.