פרשת פולארד 2: מי הפעיל סוכן אמריקאי יהודי שנחטף באיראן?

קווי דמיון בין ג'ונתן פולארד לרוברט לווינסון, סוכן FBI לשעבר: שניהם ריגלו למען גורמים מודיעיניים פורקי עול, שחרגו מסמכויותיהם ופעלו כביכול ללא פיקוח רשמי ואחר-כך התנערו מאחריות

סוכן שפועל בשירות גורמים מודיעיניים פורקי עול, גורמים שחרגו לכאורה מסמכויותיהם, ללא ידיעת הממונים עליהם; הסוכן נלכד/נחטף בזירת הפעילות שלו; מפעיליו ו/או הממונים עליהם מתנערים מאחריות; רק כעבור שנים מתחילה האמת לצאת לאור. אם ג'ונתן פולארד הוא האסוציאציה שהבליחה במוחכם, לא טעיתם, כמובן. אבל מתווה האירועים שרשום למעלה מתאר גם פרשה חדשה יותר, שרק בימים אלה מתחילה להיחשף בארה"ב ושכבר הביאה לעריפת ראשים בסוכנות הביון המרכזית.

גיבור הפרשה החדשה הוא רוברט לווינסון, סוכן אף.בי.איי. לשעבר, יהודי, שנחטף / נעצר באי האיראני קיש ב-2007 ומאז נעלמו עקבותיו, למעט מסרי וידיאו ששלחו שוביו ב-2011 ושבהם הוא נראה מחזיק בשלטים שקוראים תיגר על ארה"ב או שמים אותה ללעג. במשך שנים טענה ארה"ב בפומבי, שלווינסון הגיע לאי קיש, אזור סחר חופשי בריבונות איראן, שניתן להיכנס אליו ללא אשרה, כאיש עסקים פרטי, שביקש לחקור "מעשי שחיתות". לפי הטענות הרשמיות דאז, מעשי השחיתות היו קשורים ב"הברחות סיגריות". וושינגטון קראה לאיראן לשחרר את ה"אזרח" לווינסון ללא דיחוי והכחישה שהוא פעל בשירות גוף מודיעיני אמריקאי כלשהו.

אבל תחקיר שפרסמו אתמול (ו') סוכנות "אסושייטד פרס" והעיתון "וושינגטון פוסט" טוען, שלוווינסון לא חקר הברחות סיגריות כאיש עסקים פרטי אלא היה סוכן של סוכנות הביון המרכזית. אבל הוא אסף מידע מודיעיני לא בשירות אגף המצבעים החשאי של סי.איי.איי., כפי שמקובל במקרים כאלה, אלא בשירות כמה אנליסטים בסוכנות, שהפעילו אותו ללא אישור הממונים עליהם.

התחקיר מתאר את היעלמו של של לווינסון כ"אחת מהשערוריות הגדולות ביותר ב-סי.איי.איי בשנים האחרונות". בעקבות חקירה פנימית, נתנה סי.איי.איי למשפחת לווינסון, בפלורידה, מענק בסך 2.5 מיליון דולר, כנראה כדי למנוע תביעה משפטית מביכה.

לווינסון, בן 65, הוא בן הערובה האמריקאי שמוחזק בשבי זמן רב יותר מכל בן ערובה אמריקאי אחר אי פעם - כמעט שבע שנים. איראן טוענת שאין לה שום מידע על לוינסון. אפילו הנשיא החדש, חסן רוחאני, שמציג עצמו כגורם מתון, אמר לCNN בספטמבר: "מדובר באמריקאי שנעלם. אין לנו חדשות עליו. איננו יודעים היכן הוא".

בעוד שההצהרות הפומביות של ארה"ב תיארו את לווינסון כאזרח פרטי, הודתה סי.איי.איי. בתדרוכים למחוקקים, מיד לאחר היעלמו, שלווינסון עבד בעבר בעבור הסוכנות. אולם היא טענה, שבעת העלמו לא היה לווינסון עובד של סי.איי.איי. ושלא היה לו קשר לאיראן.

אולם באוקטובר 2007, כחצי שנה לאחר שלווינסון נעלם, גילה פרקליטו חילופי דו"אלים בין לווינסון לבין ידידתו, אן ג'בלונסקי, אנליסטית בכירה בסי.איי.איי. , שלפי כמה דיווחים היתה כוכב עולה בסוכנות. באחד מהמיילים לג'בלונסקי דיווח לווינסון שהוא יצר קשר עם מקור בעל גישה למשטר באיראן ושהוא רוצה לפגוש אותו בדובאי או באי סמוך. הוא ביקש לקבל תקציב. לא נחשפה תושבה ישירה למייל זה, אך במייל אחר ללווינסון כתבה ג'בלונסקי: "שמור על עצמך". הוא השיב, שישמור על פרופיל נמוך.

חקירה פנימית בסוכנות הביון העלתה, שאופן העסקתו של לווינסון היה בלתי רגיל. את כל הדו"חות שלו הוא נהג לשלוח לחשבון המייל הפרטי של ג'בלונסקי. בתגובה אמרה ג'בלונסקי שהיא וקבוצת אנליסטים אחרים שעבדו עמה רצו פשוט לעקוף את הליכי הביטחון גוזלי הזמן של שירות הדוא"ל הרשמי של סי.איי.איי. כאשר יצא לווינסון לשליחות במדינה זרה הוא לא דיווח לראש תחנת סי.איי. שם על נוכחותו כנדרש. בכל אופן, עם שובו הוא נהג להגיש חשבונות לסוכנות וקיבל תשלומים.

"החקירה הפנימית של סי.איי.איי. קבעה, שהסידורים האלה היו כה מוזרים עד שברור שהם היו מאמץ של קבוצת האנליסטים להסתיר מהממונים עליהם שהם מנהלים מבצע ריגול פרטי משלהם", נאמר בתחקיר של א.פ. ג'בלונסקי הכחישה זאת בתוקף.

החקירה הפנימית שפכה אור על מתיחות רבת שנים בין אגף המבצעים של סי.איי.איי. לבין האנליסטים, מציין התחקיר. החוקרים הגיעו למסקנה שהאנליסטים ניהלו מבצע ריגול חובבני משלהם, עם תוצאות הרסניות. יתר על כן, האנליסטים הסתירו מה שהם ידעו (על פעילות לווינסון באיראן) ולפיכך מסרו ראשי סי.איי.איי. מידע שגוי לקונגרס על הפרשה. ג'בלונסקי פוטרה מיד והיא משמשת עתה כמדריכת יוגה בווירג'יניה. שני אנליסטים בכירים אחרים פוטרו אף הם. נגד שבעה אחרים נפתחו הליכים משמעתייים.

הממשל הגיב בזעם על פרסום התחקיר. "הבית הלבן וגופי ממשל אחרים הפצירו ב'אסושייטד פרס' לא לפרסם את הדיווח כדי לא לסכן את חיי לווינסון", אמרה אתמול דוברת של המועצה לביטחון לאומי בית הלבן. "אנו מצרים על כך, שא.פ. בחרה לפרסם את הידיעה שאינה תורמת דבר לשחרורו של לווינסון. החקירה בהיעלמותו נמשכת ואנו מחויבים למצוא אותו ולהחזירו בשלום למשפחתו".

"אסושייטד פרס" הודיעה, שהיא החלה לחקור את הפרשה כבר ב-2010 ושהיא נענתה שלוש פעמים לבקשות של הממשל לעכב את הפרסום כדי לא לפגוע במאמצים לשחרור לווינסון. הסוכנות החליטה לפרסם את התחקיר עתה מפני שלאחר כמעט שבע שנים מתברר שהמאמצים העלו חרס. א.פ. מציינת, שלדברי בכירים בממשל מודעים שוביו של לווינסון לקשריו עם סי.איי.איי.