יואב צפיר: בזכותי ילדים יודעים מי הוא אריק איינשטיין

אחרי יותר מעשור, יואב צפיר הבין שתשוקת הקהל ל"כוכב נולד" כבר אינה כשהייתה ושמע היטב את הספדי התעשייה מסביב ■ ואז הגיע "הכוכב הבא"

70% התמיכה הנדרשים למועמד "הכוכב הבא" על מנת שהמסך שמסתיר ממנו את הקהל יתרומם והוא יעבור לשלב הבא, נקבעו ערב עליית התוכנית הראשונה. כדרכם של ימי קרוס מדיה אלה, ההחלטה על גובהו של הרף נקבעה בקבוצת וואטסאפ. חברי הקבוצה - מנכ"ל קשת אבי ניר, סמנכ"ל התוכניות של הזכיינית רן תלם, המפיקה טמירה ירדני ועורך "הכוכב הבא" יואב צפיר. כולם אנשים מהירי אצבעות שמרבים להחליף הודעות באינטנסיביות.

בחודש שקדם לעליית עונתה הראשונה של התוכנית שהחליפה את "כוכב נולד", התנהלו בקבוצה דיונים סוערים באשר לאותה משוכת ריאליטי קריטית, שתקבע מי יודח ומי לא. זה התחיל ב-50% ואט-אט עלה.

"כל בוקר היה מספר אחר", מספר צפיר, "ימים ספורים לפני, אני עוד אמרתי 66%, ואבי ענה 'מה פתאום 66%?! 70!'. לא ידענו לקראת מה אנחנו הולכים. זה היה פחד מוות. ואז מתחיל השידור הראשון, וכעורך החלטתי לפתוח את התוכנית עם מתמודדת שהייתי בטוח שהיא תהיה הזוכה של העונה".

הזמרת הצעירה, אורית ביינסאי מיבנה, עולה לבמה. ההפקה מאמינה שהצעירה האתיופית שסחררה את כולם באודישנים תספק לקהל הצופים את המפגש הדרמטי הראשון עם המסך המתרומם, היא מהות הפורמט.

"מתחילות ההצבעות, והשופטים כולם מצביעים 'כחול', בעד, האחוזים עולים באטיות, ואני בזיעה קרה יושב בקונטרול, אומר 'לא, זה לא ייפתח, זה לא ייפתח. אני אומר לך, זה לא ייפתח'. אני מתחיל להיות בהיסטריה. ואז היא עושה בדיוק 66%, והמסך לא נפתח. הסתובבתי לאבי וצעקתי, 'אמרתי לך! אמרתי לך!'. מה יהיה אם עכשיו אף אחד בתוכנית לא יצליח להעלות את המסך?!".

באחת שינה צפיר את סדר התוכנית כולה והעלה לביצוע השני את אביתר קורקוס, בתקווה שהוא יצליח להעלות את המסך. מי שנחשב היום לאחד הפייבוריטים בגמר שצפוי להתקיים בעוד כשבוע (24/12), עשה זאת. המספרים התרוממו אל מעל ל-70 האחוזים. המסך פעל. צפיר הסדיר נשימה.

"הלכנו לקראת משהו חדש בחושך מוחלט. זה היה רגע כל-כך מפחיד, אבל אחרי שהלכתי הביתה, הבנתי שהדבר הכי טוב שיכול היה לקרות לתוכנית, זה שלמתמודדת הראשונה לא ייפתח המסך".

10 שנים אחרי שצפיר, חלק מצוות ההפקה של טדי הפקות, הביא אל מסך הטלוויזיה של קשת את "כוכב נולד", הוא היה גם מאלה שהבינו שהגיע הזמן להרדים את אבן-הדרך הטלוויזיונית ההיא, ולמצוא לה חלופה. הרייטינג של עונת העשור דישדש, ואל ערוץ 2 פרצו פורמטים אחרים מהז'אנר שנראו נוצצים וחדשניים יותר.

"הדיבור בשוק על טדי היה שאנחנו סוס מת", הוא מודה בראיון מיוחד ל"פירמה". "זה הגיע מכל כיוון. אפילו כשניסינו לשכנע מתמודדים לבוא אלינו ולא למתחרים, הם סיפרו שאמרו להם 'עזבו, מה אתם הולכים אליהם, הם סוס מת'. ואני חושב שהסוס הזה דוהר היום בחוזקה".

הצהלות אכן נשמעות למרחוק. עד לרגע זה, מאז עלה ה"כוכב הבא", גלגולו ההיי-טקי של "כוכב נולד", נמכר הפורמט ל-16 רשתות שידור וחברות הפקה בעולם ובהן ABC בארה"ב - שם יעלה בקיץ הקרוב, ITV בבריטניה ו-RTL בגרמניה.

כרגע עושה הפורמט צעדים בטוחים לקראת הפיכתו לפורמט הלא מתוסרט הנמכר ביותר, ולא מן הנמנע שגם המרוויח ביותר שיצא מישראל.

"תמיד אומרים שמשבר זה הזדמנות. זה מוכיח את זה לגמרי", אומר צפיר. "כל צפייה ב'כוכב נולד 10' העידה שוואלה, זו הייתה עונת משבר. אי-אפשר היה להתעלם מזה. ידענו להסתכל לעצמנו בעיניים ולהגיד שצריך שינוי, שהגיע הזמן להיפרד מהתוכנית".

- יש בזה משהו קצת מעליב, לא? בגידת הקהל.

"אתה רק יכול להסתכל על עצמך ולשאול מה אני יכול לעשות יותר טוב. אי-אפשר להאשים את הקהל שלא בא. זה ילדותי. הקהל הוא אותנטי ולא טועה, ועובדה שהם עושים עד עתה בחירות נכונות ב'הכוכב הבא'. אם הקהל מפסיק לבוא אליך, זה אומר שאתה לא בסדר, שחזרת על עצמך ושיעממת אותו. ומתוך המשבר הזה, כמו בשיר, פרחה שושנה".

- הייתה אופציה שאולי לא יהיה כלום במקום?

"בהתחלה אתה מסתובב עם הדף החלק, וזו תקופה מאוד קשה. יכולנו לקחת את 'אקס פקטור' והחלטנו שלא. בינתיים רשת קנו את הפורמט".

- זו הייתה באמת אופציה מבחינתכם?

"בוודאי. ראינו טוב מאוד שזה מונח על המדף כמה שנים. אבל החוכמה היא להסתכל רחוק, ולא רק מול העיניים שלך. בארה"ב 'אקס פקטור' לא מאוד מצליחה, באנגליה היא בירידה. אבל לא בגלל זה לא קנינו אותה, אלא משום שרצינו לאתגר את עצמנו ולהביא לעולם בשורה. ממש ככה. החלום הגדול היה ש-3-4 מדינות יקנו אותנו, לא האמנו שעוד לפני הגמר נגיע ל-16 מדינות".

*** הכתבה המלאה - במגזין "פירמה"