לפיד לא חתם על הסדר במלח בשל קשריו עם אריסון

(עדכון) - לפיד האציל את זכות החתימה ליעל אנדורן ■ המדינה: אריסון תוכל לבנות בעתלית ואילת על 120 דונם בלבד ■ חברת בריכות המלח מקבוצת אריסון ביקשה לשנות ייעוד של הקרקעות למגורים, בהיקף כולל של 2,000 דונם

סוף הסאגה של פרשת קרקעות בריכות המלח: מנכ"לית האוצר יעל אנדורן אישרה את החלטת מועצת מקרקעי ישראל מחודש יולי השנה, שלפיה חברת תעשיות מלח, בשליטת שרי אריסון, תוכל לנצל רק 120-140 דונם מתוך קרקעותיה ההיסטוריות בעתלית (1,300 דונם) ובאילת (700 דונם). מדובר בקרקע ששימשה בזמנו בטוחה למשפחת דנקנר לגיוס 358 מיליון דולר מבנק לאומי לרכישת מניות בנק הפועלים, והוערכה בזמנו בכ-200 מיליון דולר.

על פי החלטת מועצת מקרקעי ישראל מ-2003, שבראשה עמד אהוד אולמרט, ניתן היה לראות בקרקעות סוג של קרקע עירונית לבנייה למגורים. לאור זאת הוענקו לתעשיות מלח בשליטת דנקנר זכויות ייזום גבוהות במיוחד, על כ-50% מהקרקעות בעתלית ועל כ-30% מהקרקעות באילת, סה"כ 850 דונם לבניית 30 אלף יח"ד בעתלית ו-12 אלף יח"ד באילת.

פרקליטות המדינה ומבקר המדינה התנגדו להגדרה הקרקע "עירונית", בטיעון שמדובר בקרקע חקלאית, ודרשו להקטין את זכויות הבנייה שהובטחו. לאור חוות הדעת השליליות של הפרקליטות והמבקר, נותרה החלטת מועצת המקרקעין מ-2003 רק עם חתימה אחת, של השר הממונה אולמרט. שרי האוצר שהחליפו את אולמרט נמנעו מלחתום חתימה שנייה מתחייבת, וההחלטה לא קיבלה תוקף. ב-2006, כשאולמרט מונה למ"מ רה"מ ושר האוצר, הוא חתם את החתימה השנייה על ההחלטה מ-2003, הפעם בכובעו כשר אוצר. כשנחשפה ב"גלובס" פרשת החתימה הכפולה של אולמרט, חזר בו אולמרט מחתימתו כשר אוצר.

דני דנקנר, באחת מפרשות המשנה בתיק הולילנד, המכונה פרשת תעשיות מלח, הואשם כי העביר שוחד למנהל רמ"י לשעבר, יעקב אפרתי. זאת, במטרה שיקדם אינטרסים של חברת תעשיות מלח, כשהייתה בבעלות משפחת דנקנר, ויפעל לאפשרות ניצול הקרקע על פי הגדרתה "עירונית".

שרי אריסון רכשה את חברת תעשיות מלח וקרקעותיה ב-2007, תמורת 860 מיליון שקל, במהלך שבסופו הוציאה את משפחת דנקנר משליטה בבנק הפועלים.

בחינת הגדרת ייעוד הקרקע נמסרה ליועמ"ש רשות מקרקעי ישראל, עו"ד ינקי קוינט, לקראת ישיבת מועצת המקרקעין ביולי. על פי חוות הדעת של קוינט, "לא ניתן לסווג את קרקעות חברת המלח כקרקעות עירוניות", אלא רק על שטח זעיר מתוך הקרקע, שבו "נעשה שימוש אינטנסיבי".

עוד נודע ל"גלובס" כי שר האוצר יאיר לפיד נמנע מלחתום בעצמו על ההסדר, כמתבקש לפי החוק, בשל היותו פרזנטור של בנק הפועלים ובשל קשריו עם שרי אריסון.

משר האוצר נמסר כי "שר האוצר החליט להעביר את הטיפול בעניין, כדי להימנע ולו למראית עין מניגוד עניינים".