איש העסקים והנדבן היהודי אדגר ברונפמן נפטר בגיל 84

אחד מבניו הוא מתיו ברונפמן, מבעלי השליטה בבנק דיסקונט ואיקאה ישראל

המיליארדר הפילנתרופ אדגר ברונפמן, יו"ר סיגראם שכיהן זמן רב כנשיא הקונגרס היהודי העולמי, נפטר אתמול (שבת) בביתו בניו יורק והוא בן 84. ברונפמן נפטר מסיבות טבעיות, לדברי ה"ניו יורק טיימס", שציטט את הקרן המשפחתית סמואל ברונפמן פאונדיישן.

ברונפמן, יליד מונטריאול, ירש את אימפריית סיגראם מאביו, סמואל ברונפמן, שהקים את חברת המשקאות החריפים ב-1924. הוא הרחיב את פעילויות החברה, רכש את טרופיקנה, הכניס את סיגראם לתחום הנפט ולאחר מכן לתחום הכימיקלים באמצעות הפיכתה לבעלת מניות המיעוט הגדולה ביותר של דופונט.

ברונפמן, בנם של מהגרים יהודים ממזרח אירופה, כיהן כנשיא הקונגרס היהודי העולמי בשנים 1981-2007, וניצח על הפיכתו לארגון ממוקד יותר שאינו נרתע מעימותים.

בתקופת כהונתו כנשיא הארגון, החריף הקונגרס האמריקאי את הלחץ על ברית המועצות דאז להגמיש את מגבלות ההגירה על היהודים בתחומה. ברונפמן גם עודד את הקונגרס האמריקאי במאמציו לחשוף את עברו הנאצי של קורט ולדהיים, שכיהן כמזכ"ל האו"ם ולאחר מכן כנשיא אוסטריה.

"מה שאנחנו צריכים לעשות זה לכתוב את הפרק האחרון", אמר ברונפמן לרויטרס בריאיון שהעניק ב-1996 לקידום ספרו "The Making of a Jew".

"אנחנו נשלים את הסיפור. אין ספק בכך", אמר ברונפמן. "אבל בינתיים נפטרים ניצולי שואה מדי יום".

ברונפמן, שפרסם ב-1998 את ספר זיכרונותיו, Good Spirits: "The Making of a Businessman" - אחד מארבעה ספרים אוטוביוגרפיים שכתב, מונה למנהל Joseph E. Seagram & Sons, חברה בת של סיגראם ארה"ב, ב-1953 בידי אביו.

בשנות החמישים הוצבה אחותו של ברונפמן, פיליס, בראש משרדיה הראשיים החדשים של סיגראם בבניין סיגראם המפורסם בפארק אבניו, שהפלאזה האוורירית שלו ממשיכה למשוך מבקרים.

ברונפמן העביר את סיגראם לבנו אדגר, שהפך לנשיא סיגראם ב-1989 ולמנכ"ל החברה ב-1994, והכניס את החברה לעסקי הבידור. חטיבת המשקאות של סיגראם נרכשה בסופו של דבר בידי פרנו ריקאר ודיאג'יו.

ברונפמן, שהיה נשוי חמש פעמים - ובהם פעמיים לאותה האישה - הגיע לכותרות ב-1975 כשבנו סמואל נחטף וברונפמן סיפק לחוטפים במו ידיו כופר של יותר מ-2 מיליון דולר. ברונפמן ואשתו הראשונה, אן לוב, הולידו חמישה ילדים: סאם, אדגר, מתיו, הולי ואדם. עם אשתו השנייה, ג'ורג'ינה ווב, הוליד שתי בנות: שרה וקלייר. ב-1994 נשא לאישה את האמנית ג'אן ארונסון. הוא הותיר אחריו את ארונסון, את שבעת ילדיו, 24 נכסים ושני נינים, וכן את אחיו צ'לרס ואחותו, פיליס למברט.

העסקים בישראל: דיסקונט ואיקאה

למשפחת ברונפמן שני עסקים מרכזיים בישראל: בנק דיסקונט והפעילות המצליחה של איקאה בישראל. השליטה בדיסקונט נרכשה במסגרת הפרטת הבנק בשנת 2005. עם זאת, לאורך השנים המשפחה שרכשה את השליטה ביחד עם רובין שראן, לא רוותה נחת מההשקעה.

לפני שלושה שבועות, החלה הקבוצה למכור את החזקותיה בבנק, ולמעשה ויתרה בפועל על השליטה בבנק. מכירת המניות צפויה להסתיים בשנה הבאה.

לאורך השנים שימש מתיו כנציג המשפחה בעסקים בישראל, אולם אדגר ז"ל היה מעורב גם כן, במיוחד בכל הקשור לדיסקונט.

מתיו ברונפמן אמר היום: "אבי לימד את כולנו מהי אהבת ישראל והצליח לשמור עשרות בשנים על הגחלת של העם היהודי קרוב ללבו, פעל רבות לקירוב לבבות ולהמשך הפצת האור היהודי בעולם. אבי היה עבורנו אבא דואג, תומך ואוהב, שתמיד שם את העם היהודי וגורלו, את מדינת ישראל וערכי הציונות כנר לרגליו. אני גאה על הזכות שנפלה בחלקי לגדול כבנו של ציוני דגול, אבא חם ומיוחד, ואני בטוח כי מורשתו תהיה שזורה לעד בגורל העם היהודי ובנפשי".