המסר של אבו עלא הדוהר

בתרגום חופשי: "אני מעל לחוק כי אני פלסטיני, ואתם כובשים"

"ישראל העבירה מסר ברור לפלסטינים שלפיו היא מזלזלת באנשי הרשות וביחסים בין הצדדים". הודעה זו לא יצאה מחדרי המשא-ומתן עם הפלסטינים, והיא גם לא תוצאה של עימות מדיני כלשהו בין הצדדים.

המסר הוא של אבו עלא, לשעבר ראש ממשלת פלסטין, ו"המסר" הוא עצירת רכבו על-ידי המשטרה, לאחר שרכבו נסע במהירות של 145 ק"מ לשעה, במקום שבו המקסימום המותר בחוק בכביש זה הוא 80 ק"מ לשעה.

בנוסף: כאשר המכונית עצרה, סירב אבו עלא לדרישת השוטרים להציג תעודות. הוא אפילו לא מצא לנכון לפתוח דלת או חלון, אלא נשאר ספון במרצדס שלו.

נראה לי שמכלול התנהגותו הוא זה שהעביר מסר ברור: אני מעל לחוק. כי אני פלסטיני, ואתם ישראלים (כובשים), ועובדה זו משחררת אותי מהחוקים שלכם - גם חוקי התנועה שנועדו להגן על כל אדם, ללא הבדל דת או לאומיות.

מה הקשר ל"זלזול ברשות"?

מאיפה באה לאבו עלא התובנה הזאת? הוא יודע שלכל האשמה יש לו תשובה שלצד הישראלי, לרשויות החוק, אין כלים להתמודד אתה. ההגנה של אבו עלא במקרים כאלה היא בדיוק זו שהנפיק לאחר אירוע זה.

קודם כל, הופכים את האירוע לחלק מהסכסוך בין העמים. כלומר, המשטרה לא עצרה את מכוניתו בגלל המהירות הקיצונית, אלא כדי לשדר לעם הפלסטיני מסרים מן הסוג שמעביר כובש לנכבשיו, תוך "זלזול באנשי הרשות".

עוד אמר אבו עלא שהוא מיהר לעניין דחוף. הדבר הכי פשוט היה לעצור ולהסביר. הוא לא עשה זאת. אולי משום שלא היה לו הסבר.

"הצד הישראלי התנהל כאילו מדובר בפושע", התלוננו אנשי אבו עלא. הבן אדם התבקש לעצור, הוא סירב אפילו לפתוח חלון, וכמעט מיד שוחרר. כך מתנהגים אל מי שנחשב פושע? אם בכלל, נראה שאבו עלא הוא דווקא זה שהתנהג כאילו היה פושע. אבל, הוא מאשים אחרים. התנהגות בהחלט אופיינית.

מורגל לסטנדרטים אחרים

הסיפור העיקרי באירוע זה, לדעתי, הוא שהמשטרה לא התנהגה אל אבו עלא כפי שהיה ראוי מבחינת מכלול מעשיו והתנהגותו. אנחנו חיים במדינה שבה מעמד ציבורי אינו נותן מקלט מפני החוק. לא לישראלים, וגם לא לפלסטינים.

אבו עלא כנראה מורגל בסטנדרטים אחרים, שבהם השוויון בפני החוק מיועד לחסרי מעמד. חבל שמשטרת ישראל לא מבהירה לו (ולשכמותו) איפה הוא חי. אבל בעצם עוד לא מאוחר להגיש נגד אבו עלא כתב אישום על נהיגה במהירות מופרזת. למה לא?

הבהרה

במאמרי "הרב אלון והרופאים" (18.12.13) כתבתי בטעות כי הרב מוטי אלון היה רב הכותל. למעשה, הוא היה רב ישיבת הכותל. רב הכותל הוא שמואל רבינוביץ', שאין לו, כמובן, כל קשר לרב אלון ולמעשיו. מצטער.