לא להפסיק לצותת

אני חייב לדעת כמה שיותר. למען עתידי, אל תקשיבו למבקרים

אני מקווה מאוד שהמצותתים באשר הם לא מתרגשים יותר מדי מהטפות המוסר נגד מעשיהם. אני מתכוון כמובן לציתותים בין מדינות. רק זה חסר לנו, שהציתותים יופסקו. היום שבו זה יקרה יוכרז יום חג לכל טרוריסט וחורש רעה באשר הוא, ללא הבדל דת ולאום.

במסחר יש כלל משפטי עקרוני שמהותו "ייזהר הקונה". אני מציע להחיל כלל זה גם על ציתותים. "ייזהרו אלה שמצותתים להם". לרשות מדינות וצבאות עומדים מכשירים מתוחכמים ויעילים להפליא שנוצרו במיוחד לצורך ציתותים. איך אפשר לא להשתמש בהם, כאשר הם קיימים ונגישים?

למה לא לצותת?

והשאלה האקוטית יותר: למה לא להשתמש בהם? כל מדינה רוצה לדעת מה קורה אצל מדינות אחרות. לעולם אינך יכול לדעת היכן תמצא מידע חשוב ומציל נפשות. מידע כזה קיים ביחסים בין אישיים - וקיים גם במקומות המוזרים והבלתי הגיוניים ביותר. ככל שהציתותים נרחבים יותר, כך גובר הסיכוי להעלות בחכה מידע מועיל.

ייזהר היעד

מה שאדוארד סנודן מוכיח בגילוייו זה שהמודיעין במדינות רבות עושה את עבודתו נאמנה: אוספים באמצעות ציתותים חומר רב לצורך המלחמה בטרור ובשאר חוליים. האמריקאים מאזינים לקנצלרית גרמניה? ברור, זה היה מחדל כבד לולא עשו זאת. לגרמנים יש קשרים הדוקים עם מדינות וארגונים רבים; חשוב מאוד להאזין להם כדי לדלות מודיעין שקשה עד בלתי אפשרי להגיע אליו בדרכים אחרות. אם היה מחדל בעניין זה, הוא של שירותי הביטחון הגרמניים. במקביל להתפתחות העצומה באמצעי ציתות, חלה התפתחות לא פחות מדהימה גם באמצעי ההגנה נגדם. מי שאינו משתמש בהם בצורה יעילה, עליו האחריות. "ייזהר היעד לציתותים".

להאזין גם למדינה ידידותית

עושים אצלנו ענין גדול מהציתות האמריקאי לגורמים שונים אצלנו. לא נאה לנהוג כך בידידים, אומרים אצלנו. אולי לא נאה, אבל כל עיסוק במודיעין הוא לא תמיד הדבר הנקי ביותר. להאזין למדינה ידידותית חיוני לפעמים לא פחות מציתות למדינות שאינן כאלה. כי איך יכולה מדינה לוודא שמדינה אחרת היא אכן ידידה - אם לא תצותת לה?

מודיעין הוא כלי ראשון במעלה בקביעת מדיניות ובהגנה מפני אויבים ומזיקים. בלעדי הריגול בכלל, והציתותים בפרט, מדינה משולה לעיוור המגשש דרכו באפילה. ציתות הוא כלי ראשון במעלה, לא רק בתחום הביטחוני, אלא גם המדיני. זה נכון גם אם לעתים המצותתים קצת גולשים מהמטרה של הציתות.

אם כי לך תדע מתי הציתות חורג ומתי לא - את זה הרי אפשר לדעת רק לאחר שמצותתים, לא? אז רבותי המצותתים - אל תפסיקו לעשות את עבודתכם. אני רוצה לדעת מה קורה אצל אחרים, אויבים וידידים כאחת. אני חייב לדעת מה שיותר, למען עתידי ובטחוני. אל תאזינו לאלה המבקרים אתכם. האזינו לאלה המבקשים לפגוע בנו.