פסק הלכה: לעד בחתונה שלכם היה אייפון? הנישואים פסולים

פסק הלכה חדש של הרב קנייבסקי קובע שמי שמשתמש בסמאטרפונים פסול לעדות נישואין וגירושין ■ רבנים לא מסכימים: "ההקצנה גורמת נזק לציבור החרדי"

התחתנתם או התגרשתם בשנים האחרונות? מאוד יכול להיות שאתם חיים בחטא, כך לפי פסק הלכה חדש של הרב קנייבסקי שקובע שמי שמשתמש בסמארטפונים פסול לעדות נישואים וגירושים.

"כל מי שיש לו אייפון, אינטרנט פרוץ וכדומה פסול לעדות קידושין וגירושין, אם הנ"ל היה עד, אפילו בדיעבד, צריך לקדש אותו או לתת גט עוד פעם", כך צוטט הרב קנייבסקי שנחשב על ידי רבים לפוסק ההלכה הכי חשוב בדור האחרון, באתר "כיכר השבת".

מדובר בגזירה קיצונית במיוחד, לאור העובדה שבחתונות רבות, במיוחד במגזר החילוני, העדים מחזיקים לעתים קרובות בטלפון חכם (כמו רוב הציבור בכלל). אבל לא רק הם, גם במגזר החרדי עצמו, רבנים רבים מחזיקים במכשירי אייפון ודומיהם. לפי פסק ההלכה החדש, נישואיהם של זוגות רבים פשוט לא תקפים לפי ההלכה.

פסק הלכה / צילום: כיכר השבת
 פסק הלכה / צילום: כיכר השבת

"הציבור הרחב יצטרך להחליט אם ליישם את פסק ההלכה"

לאחרונה, הוצאו פסקי הלכה מחמירים של רבנים בנוגע לאנשים המחזיקים בידיהם סמארטפונים ובהם נקבע בין השאר כי הם אינם יכולים לשמש גם כשליחי ציבור בבתי כנסת (חזנים) וכרבנים - אך נראה שפסק ההלכה החדש פוגע בציבור רחב הרבה יותר, שלא מוכן לשתוק.

הרב בנימין חן, המשמש כרבה של המועצה האזורית מרחבים שבנגב, תוקף בזעם את פסק ההלכה. "זה בגדר גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה, הוא חסר היגיון ולא מתאים למציאות של היום", טוען הרב חן, שחיתן מאות זוגות, "היום לכל אדם במדינה כולל רבנים חשובים ומוכרים יש אייפונים וכל מיני סמארטפונים אם זה באופן אישי או במסגרת עבודתו. בכל משרד ובית יש אינטרנט היום, אי אפשר ליישם פסק הלכה כזה במציאות של היום.

"אני בעצמי משיא זוגות לנישואין אז מה אני פסול כרב? הזוגות שחיתנתי והעדים שחתמו על הכתובה פסולים? זה ממש לא הגיוני. מי שרוצה שיישם את ההלכה הזו אצלו בקהילה ולא יכליל אותה על כולם. לפי הפסק הזה אסור להסתובב בכלל עם טלפון סלולרי ואני לא רואה רבנים ותלמידי ישיבות שלא מחזיקים בידיהם טלפונים סלולריים".

הרב אליהו אברז'ל, אב בית הדין רבני בירושלים טוען, כי הפסק מבחינה יישומית הוא בעייתי לאזרח מן השורה והאיש הישר בעיניו ייעשה. "כל אחד שייעשה מה שלבו חפץ. אני יכול להבין את הרבנים שמבחינתם מדובר בהצלת נפשות, אבל מצד שני כלל הציבור הרחב יצטרך להחליט אם ליישם את הפסק או לא", ציין הרב אברז'ל.

"ההקצנה גורמת נזק לציבור החרדי"

חלק מהרבנים שניסינו לדבר איתם על הנושא חששו לחשוף את שמותיהם בגלל החשש שיותקפו על ידי גורמים חרדים קיצוניים. א', רב חרדי בכיר ציין, כי בשבועות האחרונים נוצרה מלחמת אבסורדים בין זרמים ורבנים חרדים המוציאים חדשות לבקרים פסקי הלכה קיצוניים בנוגע לשימוש או החזקת סמארטפונים.

"ההקצנה הזו רק גורמת נזק לציבור החרדי ומציגה אותו באור לא חיובי", טוען א'. מבחינתי, אני לא הייתי מקבל פסק כזה. זה מטורף לכפות אותו על מאות אלפים ומיליוני אנשים".

"יש עליהום גדול בציבור החרדי על מי שמחזיק בטלפון חכם ולא משנה אם זה לצרכי עבודה או לא. הפסק הזה הוא נדבך נוסף במלחמה שמתנהלת בין זרמים קיצוניים בחצרות הרבנים החרדיים כדי להראות עד כמה הם מקדשים את שם השם", טוען רב חרדי, "אני לא הייתי מוציא פסק כזה. יש כבר פסק שאוסר להחזיק אייפונים ומורה לנפץ אותם וזה מספיק, למה להחמיר במקום שלא צריך, זה רק גורם לבלאגן", טוען הרב.

באחרונה גם רבנים הורו לכתבים חרדים שלא להסתובב יותר עם סמארטפונים גם אם הדבר נועד לצרכי עבודה - כגון צילום הוראה או שיגור הודעות וכדומה. "אני מהפחד מצלם בסתר. היו רבנים ותלמידיהם שהעירו לי על כך ואיימו עליי לזרוק את האייפון אחרת הם ישברו אותו. אני יודע שיש כתבים שמכרו את הטלפונים החכמים שלהם ועברו לטלפונים כשרים ללא מצלמות ואופציות של גלישה באינטרנט או שיגור הודעות, רק טלפון נטו", טוען כתב חרדי. "גם אני והחברים שלי חיים בפחד ומסתירים את הטלפונים. יש כאלה שמסתובבים עם סמאטרפון בכיס וטלפון כשר ביד".