ממצאים ראשונים בבדיקת קריסת המרפסות בבניין של גינדי

במשטרה מעריכים כי צפויה חקירה מורכבת בפרשת קריסת המרפסות בחדרה, בחשד לרשלנות ■ דוח של מהנדס בניין מצביע על כשל מבני מהותי במרפסות שקרסו בבניין החדש

יומיים לאחר קריסת ארבע מרפסות בבניין המגורים החדש בחדרה, לידי חדשות 2 הגיע דוח מהנדס בניין אשר קובע כי "כשל מבני מהותי בשלד הבניין" הוביל לאירוע החמור, שרק במזל הסתיים ללא נפגעים.

ממסמכים שהועברו עד כה למשטרה עולה חשד לרשלנות. מפקד מחוז חוף במשטרה ניצב חגי דותן הנחה להעביר את החקירה לידי מפלג ההונאה של המחוז בשל מורכבות האירוע. טרם נעצרו חשודים בפרשה, אך גורמים במשטרה מעריכים כי החקירה תהיה מורכבת ותכלול מצעד נחקרים מהחברה היזמית, המבצעת וגורמי מקצוע נוספים. לפי שעה, שני הבניינים ברחוב נחל פרת מוגדרים מסוכנים למגורים והם נסגרו מחשש לשיבוש הליכי חקירה.

חוות הדעת המקצועית מצביעה על החשד שחיבור המרפסות החיצוניות אל שלד המבנה היה לקוי - ברזל ובטון לא הונחו כנדרש באופן רצוף מהדירות אל המרפסות החיצוניות. "המרפסות הזיזיות היו מחוברות ללא זיון עליון ובחוסר בטון" מציין עורך הדוח, יואל בן עזרא, חבר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות וועדת מומחים של מכון התקנים הישראלי. "בחתך היציקה של המרפסות נראים חומרים זרים ולא בטון".

הדוח מתבסס על בחינה חיצונית שביצע המהנדס ממפלס הרחוב ומהבניין הסמוך על ההרס שנזרע באתר, עם זאת, לדעתו המקצועית "קריסת המרפסות מוכיחה חד משמעית כי אין הוכחה ליציבות שני המבנים, ולכן שניהם נחשבים למבנים מסוכנים שאינם ראויים לאכלוס ולשימוש".

עזרא ערך את הבדיקה לבקשת 38 משפחות המתגוררות בבניין זהה, הסמוך לזה שמרפסותיו קרסו. הם חוששים לבטיחותם משום שדירותיהם תוכננו ונבנו באותו האופן בדיוק על ידי הקבלן המבצע, חברת "אורתם מאליבו" עבור חברת גינדי השקעות.

הדיירים דורשים באמצעות עורכת הדין טל רבינוביץ' כי גינדי השקעות ומהנדס עיריית חדרה יעבירו לידיהם לאלתר את היתרי הבנייה והחישובים ההנדסיים שנערכו טרם אכלוס הבניין, ויאפשרו להם גישה לביצוע בדיקה הנדסית עצמאית באתר. עוד הם דורשים כי יבוצעו בדיקות עומס במרפסות של דירותיהם כדי למנוע סיכון נוסף שעלול לגבות מחיר בנפש.