וינשטיין: לא ייעצרו פעילי ארגוני פשיעה במעצרים מינהליים

היועמ"ש: "המעצר המינהלי נתפס ככלי חריג ופוגעני שבו נעשה שימוש מעת לעת, בלית ברירה, בעבירות ביטחון בלבד ואין להרחיבו ביחס לעבירות אחרות"

המשטרה לא תוכל לעצור פעילים של ארגוני פשיעה במעצרים מינהליים ולא תוכל להוציא נגדם צווי הרחקה מינהליים. כך החליט הערב (ד') היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בהחלטתו לדחות את בקשתו של השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, לאפשר סמכויות אלה למשטרה במאבקה בארגוני הפשיעה.

וינשטיין הבהיר כי "המעצר המינהלי נתפס ככלי חריג ופוגעני שבו נעשה שימוש מעת לעת, בלית ברירה, בעבירות ביטחון בלבד ואין להרחיבו ביחס לעבירות אחרות". זאת, במיוחד שעה שקיימים פתרונות מידתיים יותר לייעול המאבק בפשיעה, כדוגמת מספר הצעות חוק ממשלתיות לשיפור יכולות האכיפה - ובין היתר חסימת גישה לאתרי אינטרנט בלתי חוקיים, הטלת חיסיון על חומר מודיעיני, הרחבת עילות ההאזנה וכו', יחד עם יוזמות חקיקה נוספות העומדות על הפרק והגדלת משאבי כוח אדם וטכנולוגיות מתקדמות. יצוין כי הסנגוריה הציבורית מתנגדת בחריפות לחלק מההצעות הכלולות ביוזמות חקיקה אלה, כגון הטלת החיסיון הגורף על חומרים מודיעיניים.

במענה לבקשתו של השר לביטחון פנים, לאפשר להוציא צווי מעצר מינהליים וכן צווי צמצום והשגחה כנגד עבריינים החברים בארגוני פשיעה, אימץ היועץ המשפטי חוות דעת משפטית שהניח בפניו המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי), רז נזרי, ולפיה יש אמצעים מידתיים והולמים יותר לצורך הגנה על הציבור מפני פעילותם העבריינית של חברים בארגוני פשיעה מאשר מעצרים מינהליים.

לפני כחודש וחצי קרא אהרונוביץ לאפשר למשטרה לעצור פעילי ארגוני פשיעה במעצרים מינהליים, וצוטט כמי שאמר "מספיק עם הצביעות ועם ארגוני זכויות האדם". דבריו גררו ביקורת חריפה מצד ארגוני זכויות אדם. מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח, חגי אלעד, כתב לשר לביטחון פנים כי "אני מקווה כי תמצא הזדמנות פומבית קרובה לחזור בך מהתבטאות צבועה זו. מאבק בפשיעה - בוודאי כזו אלימה ומאורגנת - הוא ללא ספק מתפקידיה החשובים ביותר של המשטרה בכל מדינה מתוקנת. זכויות האדם, והארגונים הנאבקים על מנת להגן על זכויות אלו, אינם מכשול בפני מימוש מטרה חשובה זו, אלא חלק ממערכת האיזונים המקובלת ביע\כל חברה דמוקרטית".

לדברי אלעד, "כוחות משטרה בשלל מדינות נאבקים בפשיעה מאורגנת שאיננה חמורה, מתוחכמת או אלימה פחות מזו אשר עמה מתמודדת המשטרה בישראל. הם עושים זאת בהצלחה ללא שימוש באמצעים דרקוניים ולא דמוקרטיים כמו מעצרים מנהליים או "ראיות" חסויות. הציפייה של אזרחי המדינה ממשטרתם הוא שהיא תצליח להתמודד עם פשיעה, ובכלל זה פשיעה מאורגנת, במסגרת הדין הפלילי הקיים, המעמיד לרשות המדינה את הסמכויות הנדרשות על מנת לעשות זאת בהצלחה".