פרשת קרטל הלחם: "מהראיות עולה תמונה עגומה מאוד"

במסגרת הדיון היום הובהר כי עיקר חומר הראיות מבוסס על האזנות סתר, שנעשו במשך כשלושה חודשים, מתחילת פברואר ועד לסוף אפריל 2010

"מהראיות שיובאו בפני בית המשפט עולה תמונה עגומה מאוד. עד לפתיחת החקירה, במשך כשלושה חודשים, "קורטלו" מחירי הלחם, שהוא אחד המוצרים החיוניים ביותר לכל אדם באשר הוא. לאורך אותה תקופה, המאפיות הגדולות בארץ הסכימו לא להתחרות על לקוחות ולא לקחת לקוחות האחת של השניה. הסכימו ואף יישמו את שתי ההסכמות. כפי שנוכיח, פוטנציאל הנזק לצרכן הישראלי ממעשים אלו הוא דרמטי" - כך פתח סגן היועץ המשפטי של רשות ההגבלים העסקיים, עו"ד אסף מוזס, את פרשת התביעה בתיק "קרטל הלחם" שנפתח הבוקר (ה') בבית המשפט המחוזי בירושלים.

המשפט נפתח כשנה וחצי לאחר שרשות ההגבלים העסקיים הגישה כתב אישום בגין הסדר כובל בנסיבות מחמירות כנגד 19 נאשמים, ביניהם המאפיות הגדולות בישראל, אנג'ל, ברמן ודוידוביץ', ומנהלים בכירים בחברות.

עו"ד מוזס תיאר בפני השופט עודד שחם את הרקע למעשים. מסוף שנת 2009 ועד תחילת שנת 2010 התפתחה תחרות של ממש בין המאפיות, דבר שהביא להורדת מחירי הלחם באזורים מסוימים ברחבי הארץ. "המנכ"לים נזעקו נוכח ירידת המחירים שהתחרות הביאה איתה", תיאר עו"ד מוזס את ההתרחשות, והוסיף, כי "במהלך המשפט אנו נביא הוכחות לכך שהנאשמים זלזלו בלקוחות ובצרכנים. בית המשפט ישמע את הנאשמים מדברים ביניהם על כך שמשמעות ההסכמה האסורה היא 'חלום אחד שחור גדול' לכל הלקוחות".

במסגרת הדיון היום הובהר עוד, כי עיקר חומר הראיות מבוסס על האזנות סתר, שנעשו במשך כשלושה חודשים, מתחילת פברואר ועד לסוף אפריל 2010. בתקופה זו רשות ההגבלים האזינה לירון אנג'ל, יהודה שניידמן, יוחנן אהרונסון, ישעיהו דוידוביץ' ומרק קינן.

עו"ד מוזס אמר בסיכום דבריו, כי "נוכיח שהנאשמים היו מודעים להוראות חוק ההגבלים העסקיים ובכל זאת בחרו לרמוס את הוראותיו ולפגוע בצרכן ברגל גסה".

שוק הלחם נשלט בידי 3 קבוצות גדולות המעורבות בפרשה. הקבוצה הגדולה ביותר היא קבוצת אנג'ל, המחזיקה במאפיות אנג'ל בירושלים, בלוד, בנתיבות ומאפיית אורנים. קבוצת אנג'ל מעריכה כי היא מחזיקה בנתח שוק של 20% מהשוק, שנאמד ב-2 מיליארד שקל; השחקנית השנייה בגודלה היא קבוצת ברמן, המחזיקה במאפיית ברמן, במאפיית ודש ברמת-השרון ובמאפיית לחם חן בבת-ים; השחקנית השלישית היא קבוצת דוידוביץ, המחזיקה במאפיית דוידוביץ, במאפיית אחדות חיפה, במאפייה מרחבית קריית שמונה, במאפיית דגנית עין בר בקיבוץ עינת ובמאפיית אלומות בחולון.

פרשת קרטל הלחם נחשבת לאחת הפרשות החמורות שנחשפו על-ידי רשות ההגבלים העסקיים. באוגוסט אשתקד הגישה הרשות לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום כנגד 19 נאשמים, בהם המאפיות הגדולות בישראל - קבוצת אנג'ל, קבוצת ברמן וקבוצת דוידוביץ - וכן נגד מנהליהן ונושאי משרה בכירים בהן: ירון אנג'ל, מנכ"ל מאפיית אנג'ל; יהודה שניידמן, מנכ"ל מאפיית ברמן; יוחנן אהרונסון, מנכ"ל מאפיית מרחבית ויו"ר מאפיית דגנית עין בר; ושייקה דוידוביץ', מנכ"ל מאפיות דוידוביץ'. זאת, בטענה כי תיאמו מחירים במטרה להעלות את מחירי הלחם האחיד והחלות לצרכן.

לפי כתב האישום, בשלהי חודש פברואר 2010 הסכימו אנג'ל, שניידמן, אהרונסון ודוידוביץ' להימנע מתחרות על אספקת מוצרי המאפיות על-ידי חלוקת הלקוחות בין המאפיות. בנוסף, הוסכם ביניהם כי המאפיות יפעלו מול הקמעונאים להעלאת מחירי הלחם האחיד והחלות לצרכן. להסכמות אלה היו שותפים גם נושאי משרה בכירים אחרים במאפיות השונות, בהם מנהלי המכירות במאפיות. לנאשמים מיוחסות עבירות של עריכת הסדר כובל והיותם צד להסדר כובל בנסיבות מחמירות.

מחירי הלחם האחיד והחלות נמצאים בפיקוח של משרד הכלכלה, שקובע מחיר מקסימלי למוצר לצרכן. בתקופה שקדמה לאישומים הייתה תחרות בשוק על מכירת מוצרי הלחם בפיקוח, כשהפועל היוצא שלה היה שהמוצרים נמכרו לצרכן מתחת למחיר המקסימלי שקבע משרד הכלכלה. לפי האישומים, ראשי המאפיות סיכמו לפעול לעצירת התחרות ולהעלאת המחיר.

ביוני השנה אישר בית המשפט המחוזי בירושלים הסדר טיעון ראשון בפרשה, כאשר הרשיע את רמי סגן, מנהל ההפצה במאפיות ברמן, על-פי הודאתו, בעבירה של היותו צד להסדר כובל בנסיבות מחמירות.

סגן הודה כי היה הסדר תיאום מחירים בין המאפיות הגדולות לגבי שיווק למינימרקטים בבני-ברק, ירושלים ובית-שמש למשך תקופה של כחודשיים, הן לגבי מוצרי החלה והן לגבי לחם אחיד פרוס, וכי למרות האמור המחירים היו נמוכים ממחירי הפיקוח.

במסגרת הסדר הטיעון הוסכם כי סגן יורשע, וייגזר עליו עונש של 6 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 50 אלף שקל.