"מגדלי ההיי-טקיסטים": חיים בשכנות יכולים להיות סיוט

הדיירים ב"מגדלי סנטרל פארק" בשכונת ביצרון בת"א סובלים מצ'ילרים על גג בניין צ'ק פוינט הסמוך, שלטענתם לא נותנים להם מנוח ■ ביהמ"ש יכריע בריב השכנים

ועדות התכנון בישראל מעודדות יותר ויותר שימושים מעורבים במתחמים ובפרויקטים חדשים. המטרה: מגדלי תעסוקה מודרניים שייצרו אזור תוסס בשעות היום, לצד מגדלי מגורים שיבטיחו כי האזור יישאר שוקק חיים גם בשעות הערב, עם אינטרקציה בריאה בין השניים. על הנייר, הכול נראה ורוד, אך כשההדמיות הופכות למציאות, נולדות בעיות שאיש לא צפה קודם: לא רוכשי הדירות, לא בעלי העסקים ולא המתכננים.

מעתירה שהוגשה בימים אלה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב ניתן ללמוד כי החיים זה לצד זה יכולים להפוך לסיוט. את העתירה המינהלית הגישו דיירי מגדלי הסנטרל פארק בשכונת ביצרון בעיר - מגדלים שגם כונו לא פעם "מגדלי ההיי-טקיסטים", בשל הקירבה היוקרתית לחברת צ'ק פוינט (מההצלחות הגדולות של תעשיית ההיי-טק) ובגלל ששיווק הדירות התמקד בשעתו באנשי החברה ומקורביהם.

העתירה הוגשה נגד עיריית תל-אביב, נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ובכירים באגף לאיכות הסביבה בעירייה, וכן נגד חברת צ'ק פוינט, אותה מנהל גיל שויד. בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד ניר יאיר, טוענים דיירי המגדלים כי הם נמצאים במצוקה של ממש נוכח רעש חזק, החורג ממידת הרעש המותרת בחוק, שמקורו בחמישה צ'ילרים (מקררים) הניצבים על גג בניין צ'ק פוינט ברחוב הסוללים 5, הסמוך למגדלים בהם הם מתגוררים. לטענתם, הצ'ילרים פועלים 24 שעות ביממה בכל ימות השבוע, כולל ביום כיפור, ועוצמת הרעש בדירותיהם כה עזה עד אשר הם אינם יכולים לשבת בבתיהם כאחד האדם עם חלון פתוח, לנהל שיחה, לראות טלוויזיה, לדבר בטלפון, אלא בחלונות סגורים בלבד. עוד הם טוענים כי ערך דירותיהם נפגע אנושות כתוצאה מהרעש.

עוד טוענים הדיירים, כי עיריית תל-אביב בוחרת להיטיב עם חברת צ'ק פוינט, להעלים עין מהעובדה שהחברה מפרה את חוק העזר העירוני ואת תנאי ההיתר המקורי שניתנו לבניין ולמעשה היא משתפת פעולה עם צ'ק פוינט ביצירת מטרדי רעש, מה שסותר את הוראות הדין. "הרפיסות השלטונית של העירייה, שאינה נוקפת אצבע על מנת לאכוף את חוק העזר העירוני ואת חוקי התכנון והבנייה על צ'ק פוינט, באה לידי ביטוי ברמיסת זכויותיהם הבסיסיות של העותרים שהן שקט ושלווה בתוך דירותיהם ובחדרי השינה שלהם וזכותם לאכיפה שוויונית של החוק", נאמר בעתירה.

עוד מציינים העותרים כי התברר להם שהעירייה אינה מתכוונת לנקוף אצבע כלפי חברת הענק, אלא רק כאשר זו תבקש היתר בנייה לבניין נוסף שהיא אמורה לבנות. "לא מובן מדוע רק בעתיד תכפה העירייה על צ'ק פוינט לטפל בבעיית הרעש אשר ידועה לה כבר יותר מ-3 שנים. מדובר בהנצחת הפגיעה הקשה והבלתי נתפסת באיכות חייהם של העותרים".

צ'ק פוינט, שהיא חברה ציבורית הפועלת בתחום אבטחת מידע באינטרנט, רכשה את בניין המשרדים שבו היא פועלת בשנת 2006. מהעתירה עולה כי עוד לפני שהבניין נרכש על-ידה, היה המגרש בבעלות חברת "צליל ועד" שהונפק לה היתר בנייה בשנת 2000. היתר הבנייה כלל תנאי המהווה חלק בלתי נפרד מההיתר, ובו על-פי חוות-דעתו האקוסטית של יועץ האקוסטיקה אהרון ויקס, "במקרה שצפויה הפעלת צ'ילרים בלילה יש להתקין משתיקי קול בפתחי יציאת האוויר".

בעתירה צוין כי חרף תנאי ההיתר הברורים אשר ניתנו לבניין, לצ'ילרים עד היום לא הותקנו משתיקי קול.

רוכשי הדירות במגדלי הסנטרל פארק התריעו בפני החברה ובפני עיריית תל-אביב כי רעשים נגרמים כתוצאה מפעילות הצ'ילרים טרם אכלוס הבניין בשנת 2011. בעקבות הפנייה ביקרו נציגי אגף איכות הסביבה בעיריית תל-אביב בגג בניין צ'ק פוינט, ונוכחו לדעת כי החברה אינה פועלת בהתאם לתנאי ההיתר. בעקבות זאת שלח אלכסנדר צוקרמן, אחראי רעש ואקוסטיקה בעיריית תל-אביב, מכתב רשמי למנהל מחלקת הפיקוח על הבנייה דוד רבינוביץ' בפברואר 2011, בו נכתב כי "לדעתנו אכן קיים חשש לגרימת מטרד רעש בלתי סביר לדיירים העתידיים במגדל הסמוך, במיוחד בשעות הלילה... אבקשך לדרוש מהנהלת הבניין לנקוט מיד באמצעים שהומלצו למניעת מטרדי הרעש הבלתי סביר לשכנים העתידיים".

לטענת העותרים, עיריית תל-אביב לא פעלה מאז היוודע המחדל ועד היום כנגד חברת צ'ק פוינט, למעט פגישה אחת וחלופת מכתבים. בעקבות אותה פגישה אחת שהתקיימה ביולי 2011 בין נציגי עיריית תל-אביב לבין צ'ק פוינט, "הואילה" צ'ק פוינט לטפל בצ'ילר אחד מתוך החמישה הממוקמים על גג הבניין.

"רעש מהרכבת"

החברה הודיעה במכתב ששגרה בחודש מארס 2012 כי טיפלה בצ'ילר הרועש ביותר, וכי הרעש שנשמע מדירות המגדלים מקורו מרעשי רקע אחרים כגון נתיבי איילון או מסילת הרכבת. נציגי עיריית תל-אביב ביצעו בדיקה למדידת עוצמת הרעש אצל דיירת במגדל, אולם מהביקורת עלה כי "אצל מתלונן בחדרי השינה, נשמע רעש חזק של מערכות הקירור של חברת צ'ק פוינט".

על-פי הדוח, בחדר השינה המזרחי של הדירה נמדדו 60 דציבלים לעומת 40 דציבלים המותרים על-פי חוק. בדירה אחרת במגדל נמצאה עוצמת רעש של 64.8 דציבלים לעומת 40 המותרים בחוק. עוד עולה מהעתירה כי לאחר הבדיקה שביצעה העירייה, חברת צ'ק פוינט אינה מאפשרת ביצוע ביקורות נוספות בבניין, אלא מערימה קשיים ושולחת את נציגי העירייה לעורכי דינה.

"לא מובן מדוע העירייה אינה עומדת על כך שמטרד הרעש הנגרם לעותרים הנובע מהצ'ילרים של צ'ק פוינט ייפתר כבר היום? האם זכויות העותרים לשקט ושלווה בתוך דירותיהם ללא מטרדי רעש אינם עומדים לנגד עיני העירייה?", שואלים הדיירים בעתירה. "עם אוזלת-היד של העירייה ולרפיסות השלטונית כפי שבאה לידי ביטוי במכתבה אין להשלים ולו דקה אחת", מציינים הדיירים.

"ישיבה בחיבוק ידיים כפי שמבקשת העירייה להמשיך ולנהוג הינה תופעה פסולה שיש לעוקרה מן השורש שכן איננה מתאימה לרוח חוק העזר, לרוח התקופה ולרוח העקרונות החלים עליה כרשות שלטונית אשר אמורה לפעול לטובת הכלל ולא לשמור על אינטרס כזה או אחר של חברת ענק כגון צ'ק פוינט ממניעים כאלה או אחרים".

בעתירה דורשים דיירי מגדלי סנטרל פארק מבית המשפט להוציא צו המורה לעירייה לאכוף את חוק העזר העירוני למניעת רעש, לאכוף את התנאים להיתר הבנייה שניתן לבניין ולחייב את החברה לפעול למילוי הוראות ההיתר שיש בהן להפסיק לאלתר את מטרד הרעש. כמו כן, הם דורשים מבית המשפט להורות לעירייה לפעול לנקיטת הליכים פליליים כנגד צ'ק פוינט בגין שימוש בבניין בניגוד להיתר הבנייה שניתן להקמתו.

מעיריית תל-אביב נמסר: "בעקבות פניית הרשות העירונית לאיכות הסביבה ביצעה צ'ק פוינט מיגון אקוסטי לאחד הצ'ילרים הגורמים לרעש. הרשות מעוניינת לבצע מדידת רעש מורכבת על מנת לוודא כי המיגון אכן יעיל. במקרה שימצא כי המיגון מפחית את הרעש, ימוגנו שאר הצ'ילרים, ובמקרה שלא, סוכם כי חברת צ'ק פוינט תציג לרשות פתרון אקוסטי אחר. מדידת רעש זו לא בוצעה בשל התנגדות עורך הדין המייצג את הדיירים. בכל מקרה, תציג העירייה את תגובתה הרשמית בפני בית המשפט".

מחברת צ'ק פוינט לא נמסרה תגובה.