פרשת מהילת הדלקים: 7 חודשי מאסר בפועל לרם גאון

רם גאון, הבעלים ומנהל בפועל של חברת רובי אילנה בע"מ, הורשע, על-פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בעבירות מס ומע"מ, איומים ושיבוש מהלכי משפט

בית המשפט המחוזי מרכז גזר 7 חודשי מאסר בפועל, 8 חודשי מאסר על-תנאי וקנס כספי בסך 10,000 שקל על רם גאון, הבעלים ומנהל בפועל של חברת רובי אילנה בע"מ, שהורשע, על-פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בעבירות מס ומע"מ, איומים ושיבוש מהלכי משפט.

במאי 2010 המשטרה התירה לפרסום כי חוקריה וחוקרי חטיבת החקירות של רשות המסים חשפו תעשייה רחבת-היקף של מהילת דלקים בחברת הדלק בר גאון אנרגיה בע"מ. בין היתר, נחשף שימוש בחשבוניות פיקטיביות ומכירת דלק מהול במסווה של "דלק ירוק" ידידותי לסביבה.

המשטרה מסרה אז כי היקף העסקאות הפיקטיביות הקשורות בפרשה מוערך בעשרות מיליוני שקלים. עם מעבר החקירה לגלויה נעצרו ועוכבו 25 חשודים בפרשה, ובוצעו חיפושים בבתי המעורבים ובמשרדי החברה במושב בשפלה ובעיר אשדוד.

על-פי כתב האישום המתוקן, אשר גובש במסגרת הסדר הטיעון, הורשע רם (אברהם אביאל) גאון בכך שבתקופה שבין ינואר למאי 2010, קיבלו, הוא והחברה שבבעלותו, רובי אילנה בע"מ, 10 מסמכים על שם חברת או.פ.ק.ד. אנרגיה בע"מ, הנחזים להיות חשבוניות מס שהוצאו כדין, מבלי שבוצעה עסקה, ומבלי שהתבקשו כלל לעשות את העסקאות שלגביהם הוצאו המסמכים.

גאון הורשע בכך שרשם את החשבוניות הפיקטיביות בספרי הנהלת החשבונות של החברה בכזב, וניכה את סכומי המע"מ הגלומים בהן בדיווחים התקופתיים שלה למנהל מע"מ, זאת במטרה להתחמק מתשלום מס. סך החשבוניות הפיקטיביות שהוצאו עמד על כ-2 מיליון שקל, ומס התשומות שנוכה בגינן על-ידי הנאשמים עמד על כ-275 אלף שקל.

עוד הורשע גאון, על-פי הודאתו, בכך שבשנת המס 2010 הכין וניהל פנקסי חשבוניות כוזבים, בכך שכלל בספרי הנהלת החשבונות של החברה בבעלותו 10 חשבוניות פיקטיביות על שם החברה בסך כ-2 מיליון שקל, אשר נרשמו על-ידו כהוצאה, במטרה להתחמק ממס.

באישום נוסף, המיוחס לגאון בלבד, ללא החברה, נטען כי במהלך שנת 2008, במסגרת התנהלותם העסקית של חגי בן-דוד, המתלונן בתיק, וברק גאון וחברת בר גאון (נאשמים נוספים בפרשה, שלא נכללים בהסדר הטיעון של רם גאון), ניתנו המחאות של המתלונן לחברת בר גאון, אשר חוללו. בעקבות כך, נוצר חוב של המתלונן כלפי חברת בר גאון וברק גאון. רם גאון, צוין באישום, סייע לברק גאון להשיב את החוב על-ידי יצירת מסכת איומים כלפי המתלונן, תוך הפחדתו והפחדת בני משפחתו ואיום בפגיעה שלא כדין בגופו.

בטיעונים לעונש התמקדה עו"ד רויטל זאוברר, מהמחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים, בחומרת העבירות ובהיותו של ההסדר הולם ומשקף את העונש הראוי בנסיבות העניין; ובאשר לקנס, ביקשה להטיל על הנאשם את הקנס בהתאם לרף העליון, בשיעור של 5% מסך של 275 אלף שקל - 13.7 אלף שקל.

בא-כוחו של גאון, עו"ד גיא אשכנזי, ריכז את טיעוניו באשר למצבו הכלכלי של גאון, שאינו עובד מאז מעצרו במאי 2010, מתגורר בחצר האחורית של בית הוריו בקראוון ולמעשה נעדר יכולת כלכלית.

"בהתחשב במצבו הכלכלי של הנאשם מחד ומחומרת העבירות מאידך, ראיתי לנכון להפחית אך במעט מהרף העליון לו עתרה המאשימה", קבעה השופטת זהבה בוסתן.